Traveldata: W biurach podróży koniec lata w cenie. Egipt bierze górę nad Turcją

W zeszłym tygodniu średnia cena dla wycieczki z wylotem między 2 a 8 października, wzrosła o 69 złotych – podaje w raporcie z badnia cen w biurach podróży Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata*.

Publikacja: 11.09.2023 01:33

Traveldata: W biurach podróży koniec lata w cenie. Egipt bierze górę nad Turcją

Foto: Aleksander Kramarz

To pierwsze badanie dotyczące cen w październiku, wcześniej Traveldata śledziła ceny na pierwszy tydzień sierpnia, a po tym terminie na pierwszy tydzień września.

Czytaj więcej

Traveldata: Wrześniowe wyjazdy z biurami podróży pod znakiem obniżek

Największe zwyżki średnich cen w ostatnim tygodniu Traveldata zanotowała w wypadku podróży na Gran Canarię i do Albanii, o 544 i 538 złotych, oraz na Costa del Sol – o 404 złote.

Największe zniżki wystąpiły z kolei w wypadku ofert wyjazdów do tureckiego regionu Dalaman (poprzednio był tam największy wzrost cen), o średnio 385 złotych, oraz na Sycylię i Fuerteventurę – o 383 i 233 złote.

Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazują mapy i wykres poniżej.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

W minionym tygodniu wzrosły średnie ceny wycieczek do trzech z pięciu wiodących kierunków wyjazdów wypoczynkowych Polaków, czyli na Wyspy Kanaryjskie, do Egiptu i do Bułgarii – odpowiednio o 136, 84 i 19 złotych. Ceny dwóch pozostałych, Turcji i Grecji, spadły. W pierwszym wypadku o 68 złotych, a w drugim o 8 złotych.

Egipt dużo staniał przez rok

Autorzy badania porównali też średnią cenę z ostatniego tygodnia ze średnią ceną sprzed roku. Ta druga okazała się wyższa od pierwszej o 226 złotych. Przy czym najbardziej wzrosła cena podróży do Portugalii, o 1345 złotych, na półwysep Chalcydycki, o 945 złotych i na Maltę - o 912 złotych. A jeśli chodzi o spadki, to największy odnosił się do Szarm el-Szejk, o 183 złote, Tunezji kontynentalnej, o 169 złotych, i Marsa Alam – o 164 złote.

Jak miały się do tych zmian zmiany najważniejszych czynników kosztowych? Analitycy z Traveldaty zbadali to. Jak piszą paliwo lotnicze kosztowało w ostatnim tygodniu 4,18 złotego za litr, było więc o 19,1 procent tańsze niż rok wcześniej (przed tygodniem cena była niższa o 23 procent, a przed dwoma o 18 procent). Jednocześnie dolar i euro były dla uśrednionych rozliczeń turystycznych silniejsze niż przed rokiem o 3,9 procent (przed tygodniem o 7,2 procent, a przed przed dwoma o 8 procent). W efekcie wspólny wpływ tych czynników na średnią roczną zmianę kosztów wycieczek już dwudziesty szósty raz z rzędu sprzyjał organizatorom wyjazdów i zawierał się w przedziale od minus 365 do minus 375 złotych (przed tygodniem -345 – -355 złotych, a przed dwoma tygodniami -345 – -355 złotych).

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

Wśród wiodących kierunków w ciągu roku podrożały wycieczki na Wyspy Kanaryjskie, do Grecji, do Turcji i do Bułgarii – o 303, 232, 131 i 58 złotych. A wyraźnie obniżyła się cena wyjazdu do Egiptu - o 161 złotych.

Jeśli chodzi o mniej uczęszczane kierunki, to największe zwyżki cen w ujęciu rocznym eksperci z Traveldaty odnotowali w wypadku Portugalii, o 1345 złotych, Malty, o 912 złotych, Cypru, o 560 złotych, Włoch, o 405 złotych i Hiszpanii kontynentalnej - o 291 złotych. Bardzo mało, bo o 36 złotych, podrożała Majorka. Staniały natomiast wycieczki do Tunezji - o 60 złotych.

Awans Grecosa w tabeli cen

Jak piszą autorzy raportu, którzy porównali ceny wyjazdów również w poszczególnych biurach podróży, porównując ceny z ostatniego roku, niższe średnie ceny miały w minionym tygodniu ETI, Prima Holiday, Itaka i Sun & Fun - o 1160 (sic!), 400, 90 i 40 złotych. Średnie ceny w pozostałych biurach podróży były wyższe niż przed rokiem w granicach od 230 złotych (TUI Poland) do około 660 złotych.

W liczbie najniższych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 30 kierunków sezonu letniego w trzech kategoriach hoteli, pierwsze miejsce przypadło TUI Poland z liczbą 53 takich ofert, dugie Coralowi Travel z liczbą 41 ofert, a trzecie Itace z liczbą 38 ofert.

Najwięcej najtańszych wyjazdów do Egiptu eksperci z Traveldaty odnaleźli w tym, co oferowały Coral Travel (6), TUI Poland (5) i Join UP! (3), jeśli chodzi o Grecję, to Itaka (9), Exim Tours (7) i Grecos (4), na Wyspy Kanaryjskie TUI Poland (10) i Itaka (9), do Turcji TUI Poland (6), Coral Travel (5), do Tunezji Itaka (3), Exim Tours, Best Reisen (po 2), a do Bułgarii Exim Tours (3).

W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland poprawiło swoją pozycję w Turcji, biuro Coral Travel w Egipcie i Tunezji, a biuro Itaka w Egipcie, Grecji, na Wyspach Kanaryjskich – wskazują autorzy raportu.

Na zakończenie umieszczają tabelę z biurami podróży, które oferowały w ostatnim tygodniu imprezy turystyczne po przekrojowo najkorzystniejszych cenach. Do pierwszej piątki weszły Anex (z pozycji czternastej na drugą), Exim Tours (z dwunastej na trzecią), Coral Travel (z szóstej na czwartą) i Best Reisen (z pozycji na piątą). Na miejscu lidera TUI Poland zastąpił Grecos, awansując z pozycji piątej.

Foto: Instytut Badań Rynku Turystycznego Traveldata

*Zestawienie obejmuje porównanie cen wycieczek z wylotem w pierwszym pełnym tygodniu października, czyli od 2 do 8 października. Ceny dla tego okresu zostały zebrane 7 września 2023 i zestawione z cenami dla tego samego okresu wylotów z 31 sierpnia 2023, a w porównaniach cen rok do roku, z cenami zebranymi 8 września 2022 roku.

To pierwsze badanie dotyczące cen w październiku, wcześniej Traveldata śledziła ceny na pierwszy tydzień sierpnia, a po tym terminie na pierwszy tydzień września.

Największe zwyżki średnich cen w ostatnim tygodniu Traveldata zanotowała w wypadku podróży na Gran Canarię i do Albanii, o 544 i 538 złotych, oraz na Costa del Sol – o 404 złote.

Pozostało 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Grecos: To był udany sezon. Urośliśmy o jedną piątą
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej