Booking.com, Tripadvisor i inni wypowiadają wojnę fałszywym recenzjom w internecie

Turystyczni giganci internetowi, jak Booking.com, Grupa Expedia i Tripadvisor, łączą siły, by walczyć o wiarygodność opinii wystawianych w internecie. Przyłącza się Amazon.

Publikacja: 19.10.2023 10:02

Booking.com, Tripadvisor i inni wypowiadają wojnę fałszywym recenzjom w internecie

Foto: Bloomberg

Znane platformy turystyczne, Booking.com, Grupa Expedia i Tripadvisor, zawarły koalicję na rzecz walki o prawdziwość opinii wystawianych w serwisach internetowych. Do inicjatywy przyłączyły się także Amazon, firma rekrutacyjna Glassdor i strona oceniająca przedsiębiorców Trustpilot pisze amerykański portal Phocuswire.

Zaufanie konsumentów najważniejsze

- Zaufanie konsumentów i partnerów do platform i firm jest priorytetem członków tej koalicji. Łączymy siły, by walczyć z nieprawdziwymi informacjami w internecie – mówi wiceprezes Tripadvisora Becky Foley. – Zamierzamy utrudnić działanie oszustom, aby utrzymać wiarygodność i prawdziwość opinii na naszych platformach – dodaje.

Czytaj więcej

Booking.com będzie za kilka lat największym biurem podróży?

W październiku zeszłego roku w San Francisco na konferencji zorganizowanej przez Tripadvisora eksperci rządowi, akademiccy i branżowi dyskutowali o wyzwaniach i sposobach wykrywania fałszywych opinii. Wydarzenie zakończyło się powołaniem formalnej koalicji, która spotka się w Brukseli na konferencji organizowanej przez Amazona 5-6 grudnia. – Opinie klientów są ważną częścią procesu zakupowego, a celem tej koalicji jest zadbanie, by każda recenzja oddawała prawdziwe odczucia konsumenta – tłumaczy wiceprezes Amazona ds. współpracy międzynarodowej Dharmesh Mehta.

Grupa skupi się na wypracowaniu standardów i definicji, jaka opinia powinna być uznana za fałszywą. Określone mają zostać także wskaźniki pomiaru.

Druga kwestia to dzielenie się najlepszymi praktykami, sposobami moderacji i metodami wykrywania fałszywych opinii. Trzeci obszar obejmuje przekazywanie informacji o podmiotach dopuszczających się oszustw. Chodzi o firmy sprzedające nieprawdziwe recenzje, niektóre przedsiębiorstwa kupują je, by poprawić swoją opinię w sieci.

Koalicja ma też współpracować ze światem nauki i sektorem publicznym w zakresie promowania korzyści dla konsumentów płynących z zamieszczania prawdziwych opinii i wspierać branżę w działaniach udaremniających zamieszczanie tych zmanipulowanych.

Nawet 50 tysięcy dolarów kary

W kwietniu tego roku Tripadvisor poinformował, że około 4 procent z 30 milionów informacji od internautów umieszczonych w serwisie, zostało uznanych za nieprawdziwe. Firma ujawnia też, że jej systemy analityczne sprawdziły do 72 procent wpisów, zanim zostały one opublikowane. To o 5 punktów procentowych więcej niż w 2020 roku, kiedy to platforma po raz ostatni zaprezentowała raport w tej sprawie.

Amerykańska Federalna Komisja ds. Handlu zaproponowała w czerwcu tego roku regulacje, które jeśli zostaną zaakceptowane, pozwolą nakładać grzywny do 50 tysięcy dolarów za każdą sfałszowaną recenzję.

Czytaj więcej

Booking.com: Z nami podróż zaplanujesz dzięki sztucznej inteligencji

Z kolei grupa U.S. Public Interest Research Group, która również zabiegała o zaostrzenie zasad, podkreśla, że jeśli rynek sprzedaży nie będzie bardziej transparentny, konsumenci nie będą mieli szans odróżnić prawdziwych opinii od fałszywych. To wpłynie negatywnie nie tylko na samych kupujących, ale też na sprzedających.

Jak wynika z raportu firmy Shiji Reviewpro Guest Experience Benchmark, która przeanalizowała ponad 3 miliony opinii i 9 milionów komentarzy do nich, dotyczących 9,5 tysiąca hoteli na całym świecie w 53 źródłach i agencjach internetowych, 39 procent z recenzji pozostawionych w drugim kwartale tego roku zamieszczonych było na Booking.com. Na drugim miejscu znalazł się Google (32 procent), na trzecim Tripadvisor (10 procent), a na czwartym Expedia (5 procent).

Znane platformy turystyczne, Booking.com, Grupa Expedia i Tripadvisor, zawarły koalicję na rzecz walki o prawdziwość opinii wystawianych w serwisach internetowych. Do inicjatywy przyłączyły się także Amazon, firma rekrutacyjna Glassdor i strona oceniająca przedsiębiorców Trustpilot pisze amerykański portal Phocuswire.

Zaufanie konsumentów najważniejsze

Pozostało 92% artykułu
Biura Podróży
Prezes TUI: Jeśli turystyka, to zorganizowana. Wynajem mieszkań wyrządza dużo szkód
Biura Podróży
Do biur podróży wrócił wzrost cen. Trzy kraje z nowym rekordem
Biura Podróży
Dwa nowe kraje na wakacyjnej liście przebojów niemieckich turystów
Biura Podróży
Ekspert: Jaka przyszłość czeka biura podróży? Zaszkodzi im polityka klimatyczna UE
Biura Podróży
Itaka rozstaje się z Wakacje.pl. "Brak wspólnego interesu"