Booking.com będzie za kilka lat największym biurem podróży?

Na razie w Wielkiej Brytanii największym touroperatorem jest Jet2Holidays, ale w niedalekiej przyszłości może zostać pokonany. I to nie przez najbliższego rywala, czyli TUI, ale przez Booking.com.

Publikacja: 07.10.2023 01:48

Booking.com będzie za kilka lat największym biurem podróży?

Foto: AFP, Daniel Leal

Za dwa do trzech lat Booking.com może być w Wielkiej Brytanii największym organizatorem turystyki - twierdzi szef ds. turystyki w White Hart Associates, firmie doradczo-księgowej specjalizującej się w obsłudze rynku turystycznego, Chris Photi. Taką opinię wyraził na konferencji organizowanej przez brytyjski portal branżowy Travel Weekly.

Czytaj więcej

Booking.com: Z nami podróż zaplanujesz dzięki sztucznej inteligencji

Zdaniem Photiego amerykański gigant internetowy, pośredniczący w rezerwowaniu noclegów, ma szansę wyprzedzić zarówno Jet2Holidays, jak i TUI. Obie firmy powiększyły we wrześniu swoją gwarancję Atol (odpowiednik polskiej gwarancji ubezpieczeniowej dla touroperatora). W Wielkiej Brytanii firmy turystyczne występują o zabezpieczenie dla konkretnej liczby klientów, których zamierzają wysłać za granicę samolotem.

W wypadku Jet2Holidays certyfikat obejmuje teraz 6,7 miliona pasażerów, czyli o 856 tysięcy więcej niż przed rokiem, a w TUI 5,6 miliona, o 522 tysięcy więcej. Oddzielnie gwarancję Atol uzyskał armator statków wycieczkowych należących do Grupy TUI, Marella. Ma dzięki temu prawo obsłużyć w ciągu 12 miesięcy 337 tysięcy pasażerów (wzrost o 91 tysięcy).

Na trzecim miejscu znalazło się biuro We Love Holidays z zabezpieczeniem obliczonym na 2,7 miliona klientów, a pozycja piąta przypada easyJet Holidays z 2,3 miliona zabezpieczonych turystów. Rynkowym numerem czwartym jest na razie Booking.com, który pozyskał certyfikat na obsługę 2,4 miliona klientów. Photi uważa jednak, że w ciągu dwóch, trzech lat portal wyrośnie na największego organizatora.

Trudno określić, na ile ten scenariusz jest prawdopodobny. W wypadku Bookingu chodzi o działalność polegającą na łączeniu zakwaterowania z przelotami. Na razie firmie cios zadała Komisja Europejska, która nie zezwoliła na przejęcie przez amerykańskiego giganta skandynawskiej firmy eTravel, specjalizującej się w sprzedawaniu biletów lotniczych. Zdaniem Brukseli po tej transakcji Booking zdominowałby europejski rynek. Przeciwko zgodzie na transakcję protestowali przedsiębiorcy. Booking zapowiedział, że będzie się od tej decyzji odwoływał.

Czytaj więcej

Booking.com musi lepiej kontrolować treści. Stop dezinformacji

Trzeba też przyznać, że obecni liderzy rynku, czyli Jet2Holidays i TUI, wraz z Marellą obsługują trzy razy tylu pasażerów ilu Booking i easyJet razem wzięci. W podsumowaniu finansowym za kwartał kończący się w czerwcu Booking nie podawał przychodów z tytułu sprzedaży imprez łączonych, a 89 procent z uzyskanych 5,5 miliarda dolarów w tym okresie pochodziło z rezerwacji miejsc noclegowych.

Za dwa do trzech lat Booking.com może być w Wielkiej Brytanii największym organizatorem turystyki - twierdzi szef ds. turystyki w White Hart Associates, firmie doradczo-księgowej specjalizującej się w obsłudze rynku turystycznego, Chris Photi. Taką opinię wyraził na konferencji organizowanej przez brytyjski portal branżowy Travel Weekly.

Zdaniem Photiego amerykański gigant internetowy, pośredniczący w rezerwowaniu noclegów, ma szansę wyprzedzić zarówno Jet2Holidays, jak i TUI. Obie firmy powiększyły we wrześniu swoją gwarancję Atol (odpowiednik polskiej gwarancji ubezpieczeniowej dla touroperatora). W Wielkiej Brytanii firmy turystyczne występują o zabezpieczenie dla konkretnej liczby klientów, których zamierzają wysłać za granicę samolotem.

Biura Podróży
Itaka rozstaje się z Wakacje.pl. "Brak wspólnego interesu"
Biura Podróży
Ranking biur podróży 2024. Dwaj liderzy na czele - Itaka Holdings i TUI Poland
Biura Podróży
Gwałtowna przecena wakacji w Turcji. Za sprawą dwóch biur podróży
Biura Podróży
Anex Tour lata już z Katowic do Turcji szerokokadłubowym boeingiem 777-300ER
Biura Podróży
35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił