Ekspert rynku turystycznego, prezes Instytutu Badań Rynku Turystycznego Traveldata Andrzej Betlej wystąpił 24 kwietnia podczas konferencji Spotkanie Liderów Turystyki, organizowanej cyklicznie, dwa razy w roku przez redakcję „Rzeczpospolitej” i serwis Turystyka.rp.pl. Pierwszą część prezentacji poświęcił na omówienie wyników grupy największych biur podróży w 2023 roku. Jak mówił, był to szczególny rok, w którym organizatorzy, dzięki zbiegowi różnych okoliczności, począwszy od popytu i zaplanowania odpowiedniej liczby ofert, aż po niewysokie ceny paliwa i umocnienie się wobec obcych walut złotego, uzyskali największe w historii przychody i zyski.
Czytaj więcej
TUI Poland, Itaka i Rainbow to trzy największe w Polsce biura podróży, jeśli uszeregować je według wielkości przychodów. Jeśli zaś mierzyć rangę touroperatorów liczbą klientów, w pierwszej trójce znajdą się TUI Poland, Itaka i Coral Travel. Piąte miejsce przebojem zdobył nowy gracz, Anex Tour - pokazuje najnowszy ranking biur podróży w Polsce.
W drugiej części wystąpienia Betlej przywołał swoje prognozy sprzed kilku lat, niezwykle trafne, w odniesieniu do rozwoju rynku turystyki wyjazdowej. Jak przypominał, chociaż jego analizy wskazywały na rosnącą zamożność społeczeństwa i zwiększenie naturalnej w takiej sytuacji skłonności do korzystania z czasu wolnego na zagranicznych wyjazdach, szły one pod prąd wielu opiniom popularyzowanym przez media, że Polskę czekają raczej kłopoty gospodarcze, które w pierwszej kolejności odbiją się na turystyce.
Najlepiej obrazowały ten sposób myślenia opinie analityków giełdowych, którzy w odniesieniu do jedynego touroperatora na polskiej giełdzie, biura podróży Rainbow, prognozowali spadek liczby klientów i obrotów, a co za tym idzie także wartości akcji tej spółki. Tymczasem stało się odwrotnie – biznes Rainbowa, jak i cały rynek turystyki wyjazdowej, dynamicznie wzrósł, a ceny akcji tej firmy poszybowały do rekordowych wartości.
Na wykresie z października 2021 roku - konferencja Spotkanie Liderów Turystyki odbywała się wtedy w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku - widać jak niewielka była różnica między prognozowanymi przez Andrzeja Betleja i Traveldatę wartościami rynku (skreślone czerwoną kreską), a rzeczywistymi wynikami