Aleksandra Dmytrasz prezeską touroperatorów i agentów turystycznych w PIT

Ukonstytuowały się władze Oddziału Turystyki Wyjazdowej Polskiej Izby Turystyki. Na ich czele stanęła Aleksandra Dmytrasz, agentka turystyczna z toruńskiego biura Star Tours.

Publikacja: 11.06.2024 16:09

Aleksandra Dmytrasz, właścicielka biura agencyjnego Startours

Aleksandra Dmytrasz, właścicielka biura agencyjnego Startours

Foto: Archiwum prywatne

Aleksandra Dmytrasz została wybrana na prezeskę Oddziału Turystyki Wyjazdowej Polskiej Izby Turystyki. Oddział liczy 38 członków. Chociaż istnieje od dwóch lat, jego władze były dotąd tymczasowe.

Dmytrasz prowadzi od roku 2012 własne biuro agencyjne w Toruniu, Startours. Karierę w turystyce zaczynała w 2004 roku jako doradca klienta w biurze podróży Orbis, a później dyrektor handlowy regionu północnej Polski. W 2010 roku przeszła do biura podróży Spectours, gdzie została wiceprezesem i dyrektorem sprzedaży i marketingu. 

Wiceprezesami Oddziału zostali: Dariusz Górzny, prezes Wakacje .pl, Kamil Kurak, właściciel biura podróży Travel Ekspert, Paweł Niewiadomski, prezes PIT i właściciel Holiday Tours, Maciej Szczechura, prezes Rainbow Tours i Janusz Śmigielski wiceprezes i współwłaściciel biura podróży Grecos. Skarbnikiem wybrano Janusza Handzlika (biuro podróży Tęcza), sekretarzem został Leszek Miłosz z BPiT Olimp, a do komisja rewizyjnej weszli Andrzej Kołłątaj (Areatour), Wiesław Niechwiedowicz (Holidays) i Marcin Zabuski (Travel Point 24).

Oddział nie ma jeszcze planu działania. Wiadomo jednak, że jednym z najbardziej palących problemów dla tego środowiska są wyśrubowane obciążenia finansowe wynikające z ustawy o imprezach turystycznych. Chodzi o dwa filary zabezpieczenia biura podróży na wypadek jego niewypłacalności — gwarancję i składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Wraz ze wzrostem obrotów biur podróży rosną gwarancje (wielkość gwarancji jest powiązana z obrotami touroperatora), a to z kolei rodzi problemy z reasekurowaniem ryzyka przez instytucje ubezpieczeniowe. W dalszej konsekwencji powoduje zaś podnoszenie opłat i zaostrzanie warunków, jakim muszą sprostać touroperatorzy (wysokie kaucje, zamrażanie kapitału na kontach, obciążanie hipoteki nieruchomości, jeśli touroperator jest właścicielem takowych).

Problem gwarancji jest jednym z trzech pierwszych postulatów wpisanych przez Polską Izbę Turystyki na listę do spraw do załatwienia z rządem.

Jak mówi Aleksandra Dmytrasz, przedmiotem rozmowy członków Oddziału mogą być też relacje touroperatorów i agentów turystycznych. Nie zawsze ich interesy są bowiem zbieżne, powstają napięcia w relacjach tych grup zawodowych. Być może będzie to wymagać spisania zestawu dobrych praktyk.

Przewodnicząca liczy też, że kolejne tematy, do podjęcia przez Oddział zgłaszać będą sami członkowie PIT. Wkrótce będą o to poproszeni.

- Liczymy też, że widząc naszą pracę, przyłączą się do naszego Oddziału i do samej Polskiej Izby Turystyki nowi członkowie, reprezentujący biura podróży i agencje turystyczne — dodaje Dmytrasz

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Polska spółka TUI rozwija biznes turystyczny w Czechach. „Podwoimy liczbę klientów”
Biura Podróży
W polskiej turystyce startuje nowa marka. "Prosta, krótka, dobrze się kojarząca”
Biura Podróży
Seria wakacyjnych obniżek przerwana. Pierwszy raz od 11 tygodni jest drożej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biura Podróży
Itaka zachęca: Dzięki nam „Langkawi Best Wey”, czyli "Langkawi naprawdę najlepsze"