Reklama

Brytyjczycy odzyskują turystyczny optymizm. Ruszają do biur podróży

Najświeższe wyniki corocznego Travel Confidence Index (Indeksu Pewności Podróży) przygotowywanego przez stowarzyszenie agentów turystycznych i biur podróży, ABTA, pokazują, że mieszkańcy Wielkiej Brytanii coraz chętniej planują zagraniczne wyjazdy.

Publikacja: 15.10.2025 00:41

Brytyjczycy odzyskują turystyczny optymizm. Ruszają do biur podróży

Foto: PAP/EPA, TOLGA AKMEN

Tegoroczny wskaźnik optymizmu wzrósł o 6 punktów procentowych w porównaniu z 2024 rokiem i aż o 12 punktów od wprowadzenia tego miernika w 2023 roku.

Na poziom zaufania do podróży zorganizowanych znacząco wpływa sposób rezerwowania wyjazdów. Szczególnie zachęcone są osoby, które korzystały z usług profesjonalnego doradcy turystycznego.

Młodsi turyści coraz bardziej pewni swoich planów wyjazdowych

Największy wzrost przekonania, że będą podróżować, odnotowano wśród młodszych dorosłych. W grupie 18–24 lata indeks wzrósł o 9 punktów, a wśród 25–34-latków aż o 19 punktów.

Jednak najbardziej przekonani to grupa 25–34 lata i 35–44 lata. Wzrost widoczny jest również wśród rodzin. Z kolei na drugim biegunie pozostają osoby powyżej 65. roku życia – choć nadal deklarują pozytywne nastawienie do swoich planów wyjazdowych, wciąż jest to grupa z najniższym wynikiem optymizmu.

Czytaj więcej

Brytyjski touroperator do Kanaryjczyków: Zakończcie tę niebezpieczną grę
Reklama
Reklama

Co jest ważne dla turystów?Badani wskazali, że kluczowe dla poczucia bezpieczeństwa i pewności są: pomoc w uzyskaniu właściwych dokumentów podróżnych (paszport, wiza), możliwość powrotu bez kłopotów do kraju w razie bankructwa organizatora, znajomość pełnej ceny z góry, ubezpieczenie podróżne i ochrona finansowa na wypadek upadłości biura podróży.

Zaufanie do biur podróży i poczucie bezpieczeństwa – kluczowe

Wszystko to wskazuje na konieczność budowania zaufania klientów już na etapie rezerwacji i w działaniach marketingowych.

Jednym z podstawowych celów ABTA jest zapewnienie ludziom pewności w podróżowaniu – mówi dyrektor generalny ABTA Mark Tanzer, cytowany w komunikacie organizacji z badania.  Indeks pomaga nam zrozumieć nastroje konsumentów i wskazać, co branża powinna zrobić, żeby to zaufanie wzmacniać. Cieszy nas, że wskaźnik stale rośnie, a rezerwacja u członków ABTA wciąż jest uznawana przez 75 procent osób za kluczową dla budowania pewności. To dowód na profesjonalizm naszych członków, którzy dbają, by klienci byli dobrze poinformowani i przygotowani do udanych wakacji – dodaje.

Indeks powstaje na podstawie ankiety „Holiday habits survey”, przeprowadzanej każdego lata przez The Nursery Research and Planning na reprezentatywnej próbie 2000 dorosłych Brytyjczyków. W 2025 roku badanie odbyło się między 21 lipca a 1 sierpnia. Metodyka zakłada, że respondenci oceniają od 1 do 10 swoją pewność co do wyjazdu zagranicznego (1 – brak pewności, 10 – pełna pewność). Wynik indeksu powstaje poprzez odjęcie odsetka osób o niskim poziomie pewności (1–4) od odsetka osób o wysokim poziomie pewności (7–10), z wyłączeniem odpowiedzi neutralnych (5–6). Tegoroczny wynik +53 uzyskano, odejmując 17 procent wskazań niskiego poziomu pewności od 70 procent wskazań wysokiego poziomu.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Rekordowy rok niemieckich touroperatorów napędzany cenami, nie klientami
Biura Podróży
Koniec prac nad rewizją dyrektywy o imprezach turystycznych. Co się zmieni?
Biura Podróży
W biurach podróży mała przecena czterech wakacyjnych kierunków. To już trzecia
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biura Podróży
Zyski Rainbowa wystrzeliły. „Zamierzamy rosnąć z rynkiem, ale nie kosztem marż”
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama