Jakie problemy czekają branżę turystyczną w 2025 roku? Wysokie ceny

Wyraźna chęć podróżowania z jednej strony, ale rosnące koszty i wysokie ceny wyjazdów z drugiej - to czynniki, które, zdaniem przedstawicieli niemieckiej branży turystycznej, będą wpływać w przyszłym roku na tamtejszy rynek.

Publikacja: 20.12.2024 06:43

Jakie problemy czekają branżę turystyczną w 2025 roku? Wysokie ceny

Foto: Aleksander Kramarz

Niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9 przeprowadził ankietę wśród agentów turystycznych, touroperatorów i hotelarzy, w której zapytał ich o przewidywania na przyszły rok. Udział w niej wzięło około 350 osób.

Pozytywne nastroje w biurach podróży, gorsze w hotelach

Wyniki ujawniają raczej pozytywne nastroje agentów i organizatorów wyjazdów – sytuację jako „dobrą” lub „raczej dobrą” ocenia 60 procent pracowników tych pierwszych i 70 procent tych drugich. Nieco gorsze nastroje panują wśród hotelarzy - z optymizmem na nowy rok patrzy jedynie 48 procent pytanych.

Czytaj więcej

Dertour zamknął rok dużym wzrostem. "Pomogła pogoda i agenci turystyczni"

Przedstawiciele branży w przeważającej większości, bo w niemal 90 procentach widzą, że ludzie chcą podróżować, ale tyle samo specjalistów przyznaje, że ceny wyjazdów są wysokie. To z jednej strony sprawia, że średni przychód na klienta rośnie, ale z drugiej, że dla wielu ludzi wyjazd na wakacje może stać się zbyt drogi.

Respondenci ze wszystkich trzech grup zawodowych martwią się natomiast wysokimi kosztami prowadzenia działalności. Do tego dochodzą problemy z rękami do pracy, co najmocniej odczuwają hotelarze (74 procent), ale też agenci (69 procent) i touroperatorzy (64 procent). W wypadku tych ostatnich część wakatów udało się wypełnić pracownikami upadłego w czerwcu biura podróży FTI.

Ciekawostką może się wydawać, że niewiele osób obawia się negatywnego wpływu na ich działalność planowanej nowelizacji przepisów, regulujących ich zawód. Przedstawiciele branży wiedzą, że zmiany w dyrektywie unijnej o imprezach turystycznych będą miały praktyczne przełożenie na ich działalność dopiero za kilka lat. Inaczej sprawa przedstawia się z oceną sytuacji politycznej na świecie – 60 procent obawia się jej skutków.

Turyści rezerwują wycieczki na ostatnią chwilę

Portal zapytał też o ocenę wzorców zachowań konsumentów. 87 procent hotelarzy jest przekonanych, że dużą rolę odgrywać będą rezerwacje w ostatniej chwili, w sieci sprzedaży takie zdanie ma tylko 38 procent ankietowanych, a wśród touroperatorów podziela je mniej więcej połowa pytanych.

Czytaj więcej

TUI: Klienci chętniej wracają do agenta turystycznego niż do naszej strony w internecie

Z kolei wczesna rezerwacja to temat dla jednej trzeciej ankietowanych z branży hotelarskiej - dla agentów i touroperatorów ma ona bardzo duże znaczenie. Tak mówi odpowiednio 75 i 54 procent pytanych z obu grup zawodowych.

Kwestie zmian klimatycznych nie zajmują wielu osób. Najbardziej przejmują się nimi touroperatorzy (22 procent), w drugiej kolejności agenci turystyczni (15 procent), a na końcu hotelarze (9 procent).

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Biura Podróży
Aplikacja Wakacje.pl z dwiema nagrodami w prestiżowym konkursie
Biura Podróży
Anex Tour: Rośniemy zgodnie z planem. Zimą ruszą nowe kierunki egzotyczne
Biura Podróży
Raport z biur podróży: Widoczna podwyżka wakacji. Cena Grecji przebiła kolejną barierę
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Biura Podróży
Coral Travel zagrzewał sprzedawców do kolejnego rekordu. „W Egipcie jesteśmy najwięksi"
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście