Sprawa dotyczy jeszcze roku 2020, początku pandemii. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały sygnały, że organizator wycieczek Exim Tours może stosować praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego dziś przez UOKiK.
Kontrola wykazała, że spółka wprowadzała zmiany w warunkach wycieczek, nie mając do tego podstaw w umowie z konsumentem. Modyfikacje obejmowały między innymi zmianę hotelu, brak klimatyzacji w obiekcie czy wyłączenie basenu z użytku.
Ponadto nie informowała konsumentów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także wprowadzała w błąd, co do warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy.
Vouchery nie powinny zastępować zwrotu gotówki
Kupując wycieczkę w biurze podróży, konsument oczekuje, że warunki, na jakie się zdecydował, będą spełnione przez organizatora. W określonych sytuacjach prawo dopuszcza modyfikację warunków umowy. Jeśli organizator turystyki chce jednostronnie wprowadzać nieznaczne zmiany warunków, musi zastrzec dla siebie w umowie takie uprawnienie - wskazuje UOKiK.
W umowach, które podpisywał z klientami Exim Tours, takiej klauzuli nie było. W związku z tym wszelkie zmiany warunków umownych spółka Exim powinna wprowadzać za zgodą klienta. W efekcie konsumenci, którzy nie godzili się na zmiany i rezygnowali z wyjazdów, byli niesłusznie obciążani opłatami za odstąpienie od umowy.