Reklama
Rozwiń

Ponad 20 milionów złotych kary dla biura podróży Exim Tours. Szereg zarzutów UOKiK-u

Biuro podróży Exim Tours wprowadzało jednostronne zmiany w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie i nie informowało turystów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w pandemii - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nakłada na touroperatora karę ponad 20 milionów złotych.

Publikacja: 17.02.2025 13:45

Ponad 20 milionów złotych kary dla biura podróży Exim Tours. Szereg zarzutów UOKiK-u

Foto: Exim Tours

Sprawa dotyczy jeszcze roku 2020, początku pandemii. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały sygnały, że organizator wycieczek Exim Tours może stosować praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego dziś przez UOKiK.

Kontrola wykazała, że spółka wprowadzała zmiany w warunkach wycieczek, nie mając do tego podstaw w umowie z konsumentem. Modyfikacje obejmowały między innymi zmianę hotelu, brak klimatyzacji w obiekcie czy wyłączenie basenu z użytku.

Ponadto nie informowała konsumentów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także wprowadzała w błąd, co do warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy.

Vouchery nie powinny zastępować zwrotu gotówki

Kupując wycieczkę w biurze podróży, konsument oczekuje, że warunki, na jakie się zdecydował, będą spełnione przez organizatora. W określonych sytuacjach prawo dopuszcza modyfikację warunków umowy. Jeśli organizator turystyki chce jednostronnie wprowadzać nieznaczne zmiany warunków, musi zastrzec dla siebie w umowie takie uprawnienie - wskazuje UOKiK.

W umowach, które podpisywał z klientami Exim Tours, takiej klauzuli nie było. W związku z tym wszelkie zmiany warunków umownych spółka Exim powinna wprowadzać za zgodą klienta. W efekcie konsumenci, którzy nie godzili się na zmiany i rezygnowali z wyjazdów, byli niesłusznie obciążani opłatami za odstąpienie od umowy.

Czytaj więcej

Exim tours: Mieliśmy rekordowo udany letni sezon. Miliard złotych obrotu

Ponadto, pisze dalej UOKiK, biuro podróży, powiadamiając klientów o propozycji wprowadzenia do umowy zmian o charakterze znaczącym, nie udzielało im pełnej informacji. W sytuacji, gdy organizator proponuje konsumentowi istotną modyfikację warunków kontraktowych (np. zmianę terminu wycieczki, miejscowości zakwaterowania), powinien poinformować ich o prawie do rezygnacji i zwrocie wszystkich wpłaconych środków. Musi poinformować też konsumenta, że brak udzielenia w terminie odpowiedzi na propozycję zmiany umowy będzie skutkował jej rozwiązaniem i zwrotem pieniędzy.

W kierowanych przez Exim powiadomieniach tych informacji zabrakło - wskazuje UOKiK. Konsumenci dowiadywali się, że albo mogą zmianę przyjąć, albo zrezygnować z wyjazdu i przyjąć voucher bądź inną wycieczkę z oferty. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd - stosowane procedury zachęcały do akceptacji proponowanej zmiany bądź do wyboru bonów zamiast uzyskania zwrotu w formie pieniężnej.

Prezes UOKiK zakwestionował również praktyki Exim Tours wobec klientów, którzy sami rezygnowali z wykupionego wyjazdu, obejmującego przelot samolotem rejsowym. Zgodnie z przepisami, jeżeli klient odstępuje od umowy przed rozpoczęciem wycieczki, organizator turystyki ma prawo obciążyć go opłatą za rezygnację. Jej wysokość wynika z treści umowy albo jest ustalana indywidualnie. W tej drugiej sytuacji konsument ma prawo żądać od organizatora uzasadnienia stawki. Exim uznał, że z takim żądaniem konsument powinien wystąpić w ciągu siedmiu dni od zakończenia wycieczki. Zdaniem prezesa nie miało to podstaw prawnych, a mogło być uciążliwe w wypadku dochodzenia roszczeń.

Czytaj więcej

Exim Tours: Więcej egzotyki - loty do Bahrajnu i Ras al-Chajmy z dwóch miast

- Konsumenci muszą mieć pewność, że warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd, nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w wypadku zmiany istotnych postanowień. Działania Eximu ograniczały prawa konsumentów i podważały ich zaufanie do spółki - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Spółka, głosi komunikat, zaniechała kwestionowanych przez prezesa UOKiK praktyk. Decyzja nie jest prawomocna, a biuro podróży odwołało się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po uprawomocnieniu spółka Exim poinformuje konsumentów o treści decyzji i zwróci niesłusznie pobrane opłaty za odstąpienie od umowy. Klienci, którzy nie wykorzystali otrzymanych voucherów lub nie skorzystali z zastępczych imprez, będą również mogli żądać zwrotu pieniędzy.

Porady dla konsumentów

Biuro podróży przed rozpoczęciem imprezy turystycznej może dokonać jednostronnie zmian w umowie jedynie wówczas, gdy umowa przewiduje taką możliwość, zmiana ma charakter nieznaczny, biuro poinformuje o zmianie w jasny sposób. Tego rodzaju zmiany nie wymagają akceptacji klienta – przypomina UOKiK.

Inaczej jest gdy zmiany są znaczące, wówczas można je zaakceptować (z odzyskaniem różnicy w cenie, jeżeli zmiany prowadzą do obniżenia jakości lub kosztów imprezy turystycznej) lub odstąpić od umowy bez konieczności ponoszenia opłat za rezygnację. Decyzja o wyborze jednej z możliwości zależy wyłącznie od konsumenta.

Czytaj więcej

Dertour zamknął rok dużym wzrostem. "Pomogła pogoda i agenci turystyczni"

Exim Tours: Nie zgadzamy się z UOKiK

O komentarz poprosiliśmy biuro podróży Exim Tours. Przesłany przez nie komunikat publikujemy poniżej.

"Komentarz EXIM tours do nieprawomocnej decyzji UOKiK dotyczącej sprawy z 2020 roku

W związku z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącej sprawy z 2020 roku EXIM tours odnosi się do jej treści. Chcemy podkreślić, jak istotna jest dla nas transparentność. We wszystkich naszych działaniach dbamy w EXIM tours o jak najlepszą relację z Klientami. Szanujemy potrzeby każdego z nich i mamy jego korzyść zawsze na względzie.

Cytując treść decyzji opublikowanej przez Urząd, 'spółka zaniechała kwestionowanych przez prezesa UOKiK praktyk'. Nie zgadzamy się z wydaną przez UOKiK decyzją, czego konsekwencją było złożenie odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja nie jest prawomocna.

Biuro podróży EXIM tours podjęło działania oczekiwane przez UOKiK natychmiast po otrzymaniu uwagi Urzędu w 2020 roku. Zawsze honorowaliśmy prawo do odstąpienia od umowy w przypadku istotnych zmian w zapisach. Już w 2020 roku (w czasie trwania pandemii covid), czyli niezwłocznie po uwadze ze strony UOKiK, zmodyfikowaliśmy odpowiednio nasze komunikaty, aby były precyzyjne i nie pozostawiały wątpliwości. Cytując treść decyzji opublikowanej przez urząd, 'spółka zaniechała kwestionowanych przez prezesa UOKiK praktyk'.

O dalszym postępowaniu zadecyduje Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, do którego EXIM tours się odwołało. Decyzja UOKiK nie jest prawomocna".

Exim Tours to jedno z największych biur podróży w kraju. W 2024 roku obsłużyło 293 tysiące klientów, o 29 procent więcej niż rok wcześniej. Jego obroty sięgnęły 971 milionów złotych (wzrost o 33 procent).

Sprawa dotyczy jeszcze roku 2020, początku pandemii. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały sygnały, że organizator wycieczek Exim Tours może stosować praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego dziś przez UOKiK.

Kontrola wykazała, że spółka wprowadzała zmiany w warunkach wycieczek, nie mając do tego podstaw w umowie z konsumentem. Modyfikacje obejmowały między innymi zmianę hotelu, brak klimatyzacji w obiekcie czy wyłączenie basenu z użytku.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Ukraińskie biuro podróży otworzyło oddział w dziewiątym kraju. W planach jeszcze dwa
Biura Podróży
Rekordowy styczeń w Grupie eSky. Prawie trzy razy więcej klientów
Biura Podróży
Coral Group Hotels otwiera nowy hotel w Egipcie
Biura Podróży
Biura podróży z Grupy TUI pod kreską. Ale jeden region z zyskiem, ten z Polską