Ponad 20 milionów złotych kary dla biura podróży Exim Tours. Szereg zarzutów UOKiK-u

Biuro podróży Exim Tours wprowadzało jednostronne zmiany w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie i nie informowało turystów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w pandemii - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nakłada na touroperatora karę ponad 20 milionów złotych.

Publikacja: 17.02.2025 13:45

Ponad 20 milionów złotych kary dla biura podróży Exim Tours. Szereg zarzutów UOKiK-u

Foto: Exim Tours

Sprawa dotyczy jeszcze roku 2020, początku pandemii. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały sygnały, że organizator wycieczek Exim Tours może stosować praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego dziś przez UOKiK.

Kontrola wykazała, że spółka wprowadzała zmiany w warunkach wycieczek, nie mając do tego podstaw w umowie z konsumentem. Modyfikacje obejmowały między innymi zmianę hotelu, brak klimatyzacji w obiekcie czy wyłączenie basenu z użytku.

Ponadto nie informowała konsumentów o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy, a także wprowadzała w błąd, co do warunków uzyskania uzasadnienia wysokości opłaty za odstąpienie od umowy.

Vouchery nie powinny zastępować zwrotu gotówki

Kupując wycieczkę w biurze podróży, konsument oczekuje, że warunki, na jakie się zdecydował, będą spełnione przez organizatora. W określonych sytuacjach prawo dopuszcza modyfikację warunków umowy. Jeśli organizator turystyki chce jednostronnie wprowadzać nieznaczne zmiany warunków, musi zastrzec dla siebie w umowie takie uprawnienie - wskazuje UOKiK.

W umowach, które podpisywał z klientami Exim Tours, takiej klauzuli nie było. W związku z tym wszelkie zmiany warunków umownych spółka Exim powinna wprowadzać za zgodą klienta. W efekcie konsumenci, którzy nie godzili się na zmiany i rezygnowali z wyjazdów, byli niesłusznie obciążani opłatami za odstąpienie od umowy.

Czytaj więcej

Exim tours: Mieliśmy rekordowo udany letni sezon. Miliard złotych obrotu

Ponadto, pisze dalej UOKiK, biuro podróży, powiadamiając klientów o propozycji wprowadzenia do umowy zmian o charakterze znaczącym, nie udzielało im pełnej informacji. W sytuacji, gdy organizator proponuje konsumentowi istotną modyfikację warunków kontraktowych (np. zmianę terminu wycieczki, miejscowości zakwaterowania), powinien poinformować ich o prawie do rezygnacji i zwrocie wszystkich wpłaconych środków. Musi poinformować też konsumenta, że brak udzielenia w terminie odpowiedzi na propozycję zmiany umowy będzie skutkował jej rozwiązaniem i zwrotem pieniędzy.

W kierowanych przez Exim powiadomieniach tych informacji zabrakło - wskazuje UOKiK. Konsumenci dowiadywali się, że albo mogą zmianę przyjąć, albo zrezygnować z wyjazdu i przyjąć voucher bądź inną wycieczkę z oferty. Takie działanie wprowadzało konsumentów w błąd - stosowane procedury zachęcały do akceptacji proponowanej zmiany bądź do wyboru bonów zamiast uzyskania zwrotu w formie pieniężnej.

Prezes UOKiK zakwestionował również praktyki Exim Tours wobec klientów, którzy sami rezygnowali z wykupionego wyjazdu, obejmującego przelot samolotem rejsowym. Zgodnie z przepisami, jeżeli klient odstępuje od umowy przed rozpoczęciem wycieczki, organizator turystyki ma prawo obciążyć go opłatą za rezygnację. Jej wysokość wynika z treści umowy albo jest ustalana indywidualnie. W tej drugiej sytuacji konsument ma prawo żądać od organizatora uzasadnienia stawki. Exim uznał, że z takim żądaniem konsument powinien wystąpić w ciągu siedmiu dni od zakończenia wycieczki. Zdaniem prezesa nie miało to podstaw prawnych, a mogło być uciążliwe w wypadku dochodzenia roszczeń.

Czytaj więcej

Exim Tours: Więcej egzotyki - loty do Bahrajnu i Ras al-Chajmy z dwóch miast

- Konsumenci muszą mieć pewność, że warunki umów, które podpisują, będą przestrzegane. Kupując zorganizowany wyjazd, nie mogą czuć się jak podróżujący w nieznane. Niedopuszczalne jest wprowadzanie jednostronnych zmian w warunkach wycieczek bez podstawy w umowie, brak rzetelnych informacji o prawach konsumentów, w tym o możliwości bezkosztowego rozwiązania umowy w wypadku zmiany istotnych postanowień. Działania Eximu ograniczały prawa konsumentów i podważały ich zaufanie do spółki - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Spółka, głosi komunikat, zaniechała kwestionowanych przez prezesa UOKiK praktyk. Decyzja nie jest prawomocna, a biuro podróży odwołało się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po uprawomocnieniu spółka Exim poinformuje konsumentów o treści decyzji i zwróci niesłusznie pobrane opłaty za odstąpienie od umowy. Klienci, którzy nie wykorzystali otrzymanych voucherów lub nie skorzystali z zastępczych imprez, będą również mogli żądać zwrotu pieniędzy.

Porady dla konsumentów

Biuro podróży przed rozpoczęciem imprezy turystycznej może dokonać jednostronnie zmian w umowie jedynie wówczas, gdy umowa przewiduje taką możliwość, zmiana ma charakter nieznaczny, biuro poinformuje o zmianie w jasny sposób. Tego rodzaju zmiany nie wymagają akceptacji klienta – przypomina UOKiK.

Inaczej jest gdy zmiany są znaczące, wówczas można je zaakceptować (z odzyskaniem różnicy w cenie, jeżeli zmiany prowadzą do obniżenia jakości lub kosztów imprezy turystycznej) lub odstąpić od umowy bez konieczności ponoszenia opłat za rezygnację. Decyzja o wyborze jednej z możliwości zależy wyłącznie od konsumenta.

Czytaj więcej

Dertour zamknął rok dużym wzrostem. "Pomogła pogoda i agenci turystyczni"

Exim Tours: Nie zgadzamy się z UOKiK

O komentarz poprosiliśmy biuro podróży Exim Tours. Przesłany przez nie komunikat publikujemy poniżej.

"Komentarz EXIM tours do nieprawomocnej decyzji UOKiK dotyczącej sprawy z 2020 roku

W związku z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącej sprawy z 2020 roku EXIM tours odnosi się do jej treści. Chcemy podkreślić, jak istotna jest dla nas transparentność. We wszystkich naszych działaniach dbamy w EXIM tours o jak najlepszą relację z Klientami. Szanujemy potrzeby każdego z nich i mamy jego korzyść zawsze na względzie.

Cytując treść decyzji opublikowanej przez Urząd, 'spółka zaniechała kwestionowanych przez prezesa UOKiK praktyk'. Nie zgadzamy się z wydaną przez UOKiK decyzją, czego konsekwencją było złożenie odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja nie jest prawomocna.

Biuro podróży EXIM tours podjęło działania oczekiwane przez UOKiK natychmiast po otrzymaniu uwagi Urzędu w 2020 roku. Zawsze honorowaliśmy prawo do odstąpienia od umowy w przypadku istotnych zmian w zapisach. Już w 2020 roku (w czasie trwania pandemii covid), czyli niezwłocznie po uwadze ze strony UOKiK, zmodyfikowaliśmy odpowiednio nasze komunikaty, aby były precyzyjne i nie pozostawiały wątpliwości. Cytując treść decyzji opublikowanej przez urząd, 'spółka zaniechała kwestionowanych przez prezesa UOKiK praktyk'.

O dalszym postępowaniu zadecyduje Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, do którego EXIM tours się odwołało. Decyzja UOKiK nie jest prawomocna".

Exim Tours to jedno z największych biur podróży w kraju. W 2024 roku obsłużyło 293 tysiące klientów, o 29 procent więcej niż rok wcześniej. Jego obroty sięgnęły 971 milionów złotych (wzrost o 33 procent).

Sprawa dotyczy jeszcze roku 2020, początku pandemii. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów docierały sygnały, że organizator wycieczek Exim Tours może stosować praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów – dowiadujemy się z komunikatu opublikowanego dziś przez UOKiK.

Kontrola wykazała, że spółka wprowadzała zmiany w warunkach wycieczek, nie mając do tego podstaw w umowie z konsumentem. Modyfikacje obejmowały między innymi zmianę hotelu, brak klimatyzacji w obiekcie czy wyłączenie basenu z użytku.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Biura Podróży
Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce ma nowy, dziewięcioosobowy zarząd
Biura Podróży
Rząd będzie deregulował turystykę. Zielone światło dla projektu biur podróży
Biura Podróży
Wycieczki zorganizowane? Młodzi turyści lubią je bardziej niż starsi. "Widzą więcej"
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biura Podróży
Ceny wakacji w Grecji, Turcji i Bułgarii wspięły się na nowe szczyty