Rainbow z większą gwarancją. Zwiększenie obrotów wymusiło 440 milionów złotych

Biuro podróży Rainbow podwyższyło gwarancję ubezpieczeniową do 440 milionów złotych. Wcześniej gwarancja wykupiona w Towarzystwie Ubezpieczeń Europa opiewała na 380 milionów złotych, zwiększenie oznacza więc wzrost zabezpieczenia o 16 procent.

Publikacja: 11.07.2025 15:18

Rainbow z większą gwarancją. Zwiększenie obrotów wymusiło 440 milionów złotych

Foto: Rainbow

Gwarancja na 440 milionów złotych to największa gwarancja w historii tego biura podróży i efekt jego rozwoju.

Przypomnijmy, że gwarancja powinna wynieść nie mniej niż 12,5 procent przewidywanych obrotów biura podróży w ciągu roku. Jeśli w trakcie sezonu touroperator podnosi jej sumę, to sygnał, że nie mieści się już w ustawowym obowiązku. Albo nie przewidział wcześniej wzrostu albo celowo działał ostrożnie, nie chcąc antycypować zbyt optymistycznie popytu na wycieczki – gwarancję zawsze można bowiem podwyższyć, ale nie można jej obniżyć, a jej uzyskanie jest kosztowne i wiąże się z jej wysokością.

Czytaj więcej

Rainbow – najnowsze wyniki zapowiadają rekordowy rok. „Jest miejsce na niższe ceny"

W zeszłym roku obroty Rainbowa wyniosły 4,06 miliarda złotych, można więc oszacować, że w tym roku biuro podróży spodziewa się wzrostu przychodów do około 4,7 miliarda złotych.

Rainbow trzecim największym biurem podróży – w obrotach

"Podwyższenie sumy gwarancji zostało dokonane w związku ze spodziewanym wzrostem rzeczywistych przychodów, wypracowywanych przez spółkę w odniesieniu do wcześniej zakładanych oraz w celu zagwarantowania wypełniania wymogów i dyspozycji w zakresie minimalnej wysokości sumy gwarancyjnej, zgodnie z przepisami" - czytamy w komunikacie Rainbowa.

Reklama
Reklama

Obecna, podwyższona, gwarancja obejmuje ochroną umowy z klientami, które będą zawarte między 15 lipca a 16 września tego roku, nawet gdyby chodziło o umowy na wyjazdy w późniejszym terminie, po tej dacie.

Rainbow jest trzecim pod względem wielkości obrotów biurem podróży w Polsce, ale czwartym pod względem liczby klientów. W tej ostatniej kategorii wyprzedza go Coral Travel Poland. O ile obroty tego ostatniego wyniosły w 2024 roku 3,2 miliarda, o tyle obsłużył on 937 tysięcy klientów, a Rainbow o ponad sto tysięcy mniej, bo 805,5 tysiąca. Wynika to ze struktury sprzedawanych imprez turystycznych - Rainbow ma w swoim portfelu więcej wyjazdów droższych, szczególnie do dalekich krajów.

TUI i Itaka z większymi gwarancjami

Większe gwarancje od gwarancji Rainbowa mają w Polsce dwa największe biura podróży - TUI Poland i Itaka. Zabezpieczenie pierwszego - jego bieg rozpoczął się 1 lipca 2025 roku a skończy 30 czerwca 2026 roku - opiewa na 576 milionów złotych. Poprzednio suma gwarancyjna tego organizatora wyjazdów wynosiła 466 milionów złotych, wzrosła więc w tym roku o 23,6 procent.

Czytaj więcej

Rainbow Tours zwiększył przychody ze sprzedaży wycieczek i hoteli o ponad 12 procent

Jeśli zaś chodzi o Itakę, to jej gwarancja wystawiona przez towarzystwo ubezpieczeniowe ERGO Reiseversischerung przewiduje sumę 483 milionów złotych. Ponieważ wystawiona została we wrześniu zeszłego roku, ważna jest jeszcze do 15 września tego roku.

Obowiązek posiadania przez organizatora wyjazdów na wypadek niewypłacalności zapisany jest w ustawie o imprezach turystycznych. Dzięki niemu, kiedy biuro podróży zbankrutuje, jego klienci nie stracą swoich pieniędzy czy wyjazdów. Ubezpieczyciel pokryje straty. Zwróci im pieniądze lub opłaci ich wakacje, a w niektórych wypadkach powrót z zagranicy.

Gwarancja na 440 milionów złotych to największa gwarancja w historii tego biura podróży i efekt jego rozwoju.

Przypomnijmy, że gwarancja powinna wynieść nie mniej niż 12,5 procent przewidywanych obrotów biura podróży w ciągu roku. Jeśli w trakcie sezonu touroperator podnosi jej sumę, to sygnał, że nie mieści się już w ustawowym obowiązku. Albo nie przewidział wcześniej wzrostu albo celowo działał ostrożnie, nie chcąc antycypować zbyt optymistycznie popytu na wycieczki – gwarancję zawsze można bowiem podwyższyć, ale nie można jej obniżyć, a jej uzyskanie jest kosztowne i wiąże się z jej wysokością.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biura Podróży
Coral Travel Poland – nauka, rozrywka i integracja. „Jesteśmy liderem trzech kierunków”
Biura Podróży
Egzotyczna nowość w Itace na zimę. Dreamlinerem na plaże „kraju piękna”
Biura Podróży
Pierwszy tydzień wakacji pod znakiem przecen w biurach podróży. Taniej niż rok temu
Biura Podróży
Anex Tour zadowolony z sezonu w Niemczech. Notuje dwucyfrowy wzrost
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama