Reklama
Rozwiń
Reklama

Greenpeace: Nie opłaca się jeździć koleją. Samoloty są tańsze

Podróżowanie koleją, mimo że odbywa się z mniejszą szkodą dla środowiska naturalnego i klimatu, jest w Europie z reguły droższe niż latanie. Szczególnie dotyczy to połączeń międzynarodowych – wynika z analizy Greenpeace'u.

Publikacja: 26.08.2025 00:11

Greenpeace: Nie opłaca się jeździć koleją. Samoloty są tańsze

Foto: PAP/EPA, Peter Kneffel

Greenpeace porównał w Niemczech najniższe ceny biletów lotniczych i kolejowych w jedną stronę na 142 trasach, przy różnych terminach rezerwacji. Wyniki pokazały, że kolej była tańsza jedynie na 46 procent zbadanych tras.

Kolej kosztuje za drogo, nie jest konkurencyjna dla lotnictwa

Wielu ludzi chętnie pojechałoby na wakacje pociągiem, lecz napotyka na brak dogodnych połączeń, skomplikowane systemy rezerwacyjne i wygórowane ceny – wyjaśnia ekspertka Greenpeace'u ds. transportu, Lena Donat, cytowana przez austriacki portal branży turystycznej TIP Online.

Czytaj więcej

W trasę po Europie ruszają sypialne autobusy. Z barem i przebieralnią

Jej zdaniem „absurdem jest, że podróżni w Europie, dzięki hojnym subsydiom i zwolnieniom podatkowym, są zachęcani do wybierania szkodliwego dla klimatu samolotu, podczas gdy kolej – niskoemisyjny środek transportu – obciążona jest wieloma opłatami”. Podróżni wybierający kolej powinni, jak zaznacza Greenpeace, „zawsze i wszędzie płacić mniej niż za lot”.

Organizacja domaga się zwiększenia liczby bezpośrednich połączeń kolejowych w Europie, obniżenia podatków od podróży koleją i „sprawiedliwego” opodatkowania lotów – począwszy od podatku od biletów w klasie biznes i pierwszej. Jak zaznacza Greenpeace, latanie to najbardziej szkodliwy dla klimatu i niesprawiedliwy społecznie sposób podróżowania – 1 procent światowej populacji powoduje połowę emisji dwutlenku węgla wynikającej z korzystania z lotnictwa na świecie.

Reklama
Reklama

Podróże do Europy Wschodniej tańsze niż do Zachodniej

Z analizy wynika, że podróże pociągiem z Niemiec do miast w Polsce, Czechach, Austrii i Belgii są niemal zawsze tańsze niż loty, a bilety kolejowe do Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Włoch często kosztują znacznie więcej niż bilety lotnicze.

e 142 zbadanych tras 33 stanowiły połączenia krajowe w Niemczech – tam kolej okazała się tańsza w wypadku 70 procent tras. Z kolei na 109 tras międzynarodowych przewaga cenowa kolei wystąpiła jedynie w 39 procent przejazdów.

Greenpeace porównał w Niemczech najniższe ceny biletów lotniczych i kolejowych w jedną stronę na 142 trasach, przy różnych terminach rezerwacji. Wyniki pokazały, że kolej była tańsza jedynie na 46 procent zbadanych tras.

Kolej kosztuje za drogo, nie jest konkurencyjna dla lotnictwa

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Kolej
RegioJet rozpycha się na polskich torach. Pojedzie do Berlina, Wrocławia i Szczecina
Kolej
Pendolino dojedzie w Tatry. Z Gdyni do Zakopanego w siedem i pół godziny
Kolej
Czeski przewoźnik RegioJet testuje trasę kolejową z Krakowa do Warszawy
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Kolej
Pociągi z Warszawy do Wilna przyspieszą. Na początek o godzinę
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama