IATA: Dosyć wstydu z powodu latania

Kampanię przeciw ruchowi wytykania, jako czegoś wstydliwego, latania samolotami (flight shaming) zamierza uruchomić Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych IATA.

Publikacja: 05.11.2019 16:26

IATA: Dosyć wstydu z powodu latania

Foto: Fot. Bloomberg

Jak twierdzi IATA wstyd z latania przyczynił się do spadku w tym roku w Europie popytu na usługi linii lotniczych. Wizerunkowi lotnictwa pasażerskiego zaszkodził nasilający się w Szwecji ruch aktywistki Grety Thunberg, która wzywa do walki ze zmianami klimatu, w tym do rezygnowania z latania.

CZYTAJ TEŻ: KLM: Czy na pewno musisz lecieć?

– Rozpoczniemy bardzo, bardzo dużą kampanię wyjaśniania, czego dokonaliśmy, co robimy i co zamierzamy robić w przyszłości w kwestii ograniczania emisji CO2 – powiedział szef IATA Alexandre de Juniac w wywiadzie dla agencji prasowej Reutera.

IATA koordynuje działania za pośrednictwem Grupy Zadaniowej Przemysłu Lotniczego (ATAG), koalicji branżowych organizacji i firm. De Juniac nie ujawnił, kiedy ruszy akcja, ale zdradził, że będą w niej uczestniczyć lotniska i linie lotnicze.

Wytykanie latania samolotami przyczyniło się do zmniejszenia popytu na przewozy w Europie, zwłaszcza na północy kontynentu, ale także we Francji, Niemczech i w Stanach Zjednoczonych. – Trudno oszacować rozmiary tego zjawiska, poza europejskimi granicami nie zaobserwowaliśmy go, ale się pojawi – ocenia de Juniac.

Komercyjne loty przyczyniają się do wytworzenia około 2,5 procent światowej emisji związków węgla, ale jeśli nie zostaną podjęte zdecydowane kroki dla złagodzenia problemu, wraz ze wzrostem podróży samolotami ten udział wzrośnie. Branża lotnicza zmniejszyła od 1990 r. emisję spalin, przypadających na jednego podróżnego o połowę. Głównie dzięki samolotom, spalającym mniej paliwa. Branża ma plan zmniejszenia emisji do 2050 r. i osiągnięcia zerowego wzrostu emisji od 2020 roku.

Niektórzy krytykują branżę, że nie wytłumaczyła dosyć wyraźnie swoich działań. Szef Emirates, Tim Clark, powiedział w październiku, że powinna zrobić coś więcej w tej sprawie, podkreślać postęp techniczny, który pozwolił zmniejszyć emisję spalin samolotów.

Jak twierdzi IATA wstyd z latania przyczynił się do spadku w tym roku w Europie popytu na usługi linii lotniczych. Wizerunkowi lotnictwa pasażerskiego zaszkodził nasilający się w Szwecji ruch aktywistki Grety Thunberg, która wzywa do walki ze zmianami klimatu, w tym do rezygnowania z latania.

CZYTAJ TEŻ: KLM: Czy na pewno musisz lecieć?

Pozostało 81% artykułu
Linie Lotnicze
Emirates: Do Sydney polecimy airbusem A380, planujemy powrót do Adelaide
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Linie Lotnicze
Co trzeci pasażer samolotu na świecie to pasażer tanich linii lotniczych
Linie Lotnicze
Ryanair: Skreślamy jedną piątą lotów z Modlina. To efekt zmiany opłat na lotnisku
Linie Lotnicze
Brytyjski rząd wypowiada wojnę liniom lotniczym. Nie godzi się na ukrywanie cen
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Linie Lotnicze
Monarch Airlines jednak nie poleci. Pozostanie bankrutem
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej