Powodem uziemienia były dwie katastrofy lotnicze z udziałem Maxów. Pierwszy samolot spadł do wody w październiku 2018 roku, a należał do indonezyjskiej linii lotniczej Lion Air. Drugi rozbił się 10 marca 2019, a należał do Ethiopian Airlines. W obu wypadkach zginęło 346 osób. jak się okazało, przyczyną tragedii było wadliwe oprogramowanie znane jako MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Czujnik kąta natarcia stale kierował nos samolotu w dół, co niekorygowane ręcznie powodowało niebezpieczną zmianę kursu.

CZYTAJ TEŻ: LOT: Likwidujemy 300 miejsc pracy

Jako pierwsi ponownie certyfikowali boeinga 737 Max Amerykanie, a po nich Brazylijczycy i Kanadyjczycy. W ich krajach Maxy latają już z pasażerami. Samolot jest teraz chyba najgruntowniej przetestowanym i przebadanym samolotem na świecie.

Zdaniem EASA cztery modyfikacje wprowadzone przez Boeinga gwarantują, że samoloty spełniają wszystkie warunki, by wrócić do latania w Europie.

–  Mamy całkowitą pewność, że samolot jest bezpieczny, co było warunkiem do uzyskania naszej zgody – mówi dyrektor generalny EASA Patrick Ky. – Ale nasza praca się nie kończy. Będziemy nadal wnikliwie monitorować eksploatację 737 Max, gdy samoloty te wznowią operacje.

Według informacji samego Boeinga przywrócenie Maxów do latania z pasażerami nie odbędzie się z dnia na dzień. Do trzech dni potrwa „odpakowanie” samolotów, które stoją na lotniczych parkingach. Cztery do dziesięciu dni trzeba na zmianę oprogramowania, uruchomienie silników, ostateczną pracę nad dokumentami i generalne porządki w samolotach.

ZOBACZ TEŻ: Ryanair: Przez lockdown na Wyspach stracimy miliony pasażerów

Dziesiątego dnia od zniesienia nakazu uziemienia maszyny będą mogły polecieć na testy. Ich piloci z poszczególnych linii lotniczych, które mają te maszyny we flotach, polecą na nie razem z pilotami Boeinga. Dopiero wtedy Maxy będą mogły polecieć z pasażerami, pod warunkiem, że takiej zgody udzielą wcześniej instytucje regulujący ruch lotniczy w poszczególnych krajach. W wypadku Polski jest to Urząd Lotnictwa Cywilnego.

W Polsce ten model boeinga mają LOT, Enter Air i Smartwings. Od sezonu letniego, czyli od kwietnia cztery takie maszyny postawi w swojej bazie w Krakowie należąca do Ryanaira czarterowa linia Buzz.

Autopromocja
TURYSTYKA.RP.PL

Poszerzaj swoje HORYZONTY, sprawdź najlepsze źródło branżowej wiedzy

CZYTAJ WIĘCEJ

Na razie nie wiadomo kiedy Maxy LOT-u wrócą do latania z pasażerami. – LOT w porozumieniu z ULC i Boeingiem wkrótce rozpocznie przeszkolenie pilotów. Uprawnienia na ten typ samolotu ma u nas 90 pilotów – wyjaśnia rzecznik LOT-u Krzysztof Moczulski.