Reklama

Z czego żyją linie lotnicze? Niektóre wcale nie z biletów za przeloty

Rok 2024 przyniósł liniom lotniczym najwyższe w historii przychody z tak zwanych usług dodatkowych. Przekroczyły one 148 miliardów dolarów. Podczas gdy ceny biletów spadły, dynamicznie rosły zyski z opłat za bagaż, możliwość wybrania miejsca w samolocie i z programów lojalnościowych.

Publikacja: 16.09.2025 06:00

Z czego żyją linie lotnicze? Niektóre wcale nie z biletów za przeloty

Foto: Adobe Stock

Choć opinie na temat tego modelu biznesowego są podzielone, dane są jednoznaczne – 61 przebadanych przewoźników odnotowało najwyższe dotąd przychody z usług dodatkowych, bijąc dotychczasowy rekord z 2019 roku, wynika z analizy firmy IdeaWorks.

Czytaj więcej

Egzotyczny kraj funduje turystom darmowe loty. Są jednak drobne warunki

Coraz więcej przewoźników wprowadza taryfy podstawowe (basic economy), wiążące się z licznymi ograniczeniami. Sprawia to, że płatne usługi dodatkowe i podwyższone taryfy stają się dla pasażerów atrakcyjniejsze, a nierzadko konieczne.

Tanie linie sprytniejsze w inkasowaniu opłat

Szczególnie duże sukcesy osiągnęli tani przewoźnicy, którzy w największym stopniu ograniczyli standardowe świadczenia. Amerykańska linia Frontier Airlines uzyskała aż 62 procent całkowitych przychodów ze sprzedaży usług dodatkowych, plasując się na czele światowego rankingu. Ponad połowę przychodów z tego źródła osiągnęły także Spirit, Volaris, Breeze i Allegiant.

Norse Atlantic Airways jako pierwsza linia lotnicza uzyskała średni roczny przychód z tytułu dodatkowych usług przekraczający 100 dolarów na pasażera.

Reklama
Reklama

W wypadku największych przewoźników amerykańskich, takich jak Delta, United i American Airlines, głównym źródłem wzrostu pozostają programy lojalnościowe powiązane z kartami kredytowymi. Pięć największych linii lotniczych w Stanach Zjednoczonych łącznie osiągnęło w ten sposób 28 miliardów dolarów przychodów, co dało średnio 35,48 dolara na pasażera.

Opłaty w samolotach w górę, ceny biletów – w dół

Według analizy średnie przychody z usług dodatkowych wzrosły na świecie o 2,5 procent na pasażera, podczas gdy przychody z biletów spadły o 3,8 procent. Szczególnie tradycyjni przewoźnicy odnotowali wzrost przychodów dodatkowych o 5,3 procent na pasażera, jednocześnie jednak musieli pogodzić się z 6-procentowym spadkiem wpływów z biletów.

Czytaj więcej

Ryanair do pasażerów: Piszcie protesty do ministrów transportu

Rosnące znaczenie usług dodatkowych zmienia oblicze branży lotniczej. Taryfy wyjściowe sprawiają, że tradycyjne linie lotnicze coraz bardziej upodabniają się do tanich przewoźników – co niesie ze sobą zarówno szanse, jak i ryzyka.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Air Albania zbankrutowała. Zostały długi i niespełnione marzenia o narodowym przewoźniku
Linie Lotnicze
Turkish Airlines światowym rekordzistą. Żaden przewoźnik nie lata do tylu krajów, co on
Linie Lotnicze
Reforma praw pasażerów wstrzymana. Nie ma zgody na ograniczenie odszkodowań za loty
Linie Lotnicze
LOT rozwija się na lotniskach regionalnych. Zapowiada trzy nowe trasy z Gdańska
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama