Linie lotnicze zarobią dwa razy więcej niż przewidywały

Perspektywy dla branży lotniczej na ten rok są pozytywne, wynika z szacunków IATA. Organizacja przewiduje, że w tym roku zysk netto wyniesie 9,8 miliarda dolarów, czyli ponad dwa razy więcej niż prognozowała w grudniu zeszłego roku.

Publikacja: 10.06.2023 11:20

Linie lotnicze zarobią dwa razy więcej niż przewidywały

Foto: Getty Images/AFP, Eduardo Munoz Alvarez

Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) szacuje, że w tym roku wyniki finansowe branży lotniczej znacząco się poprawią względem zeszłego roku. O ile w grudniu 2022 roku IATA prognozowała, że zyski netto wyniosą 4,7 miliarda dolarów, teraz mówi, że będzie to 9,8 miliarda dolarów. Zyski operacyjne mają osiągnąć 22,4 miliarda dolarów – szacunki na zeszły rok mówiły o 10,1 miliarda dolarów.

Organizacja twierdzi również, że w tym roku w podróż wybierze się około 4,3 miliarda osób, czyli już niewiele mniej niż w 2019 roku, kiedy zarejestrowano 4,5 miliarda pasażerów lotniczych. Całkowite przychody mają wzrosnąć natomiast o 9,7 procent, licząc rok do roku, do 803 miliardów dolarów. Jeśli ta prognoza się sprawdzi, skumulowany wynik pierwszy raz od 2019 roku przekroczy 800 miliardów dolarów. Szacunki mówią też, że wzrost kosztów zostanie ograniczony do 8,1 procent rocznie.

- Wyniki finansowe linii lotniczych w 2023 roku przekraczają oczekiwania – mówi Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Jak dodaje, większą rentowność będzie można uzyskać między innymi dzięki zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią przez Chiny, przychody z przewozów cargo przekraczają już wartości sprzed pandemii, widać też pozytywny po stronie kosztów. - Ceny paliwa do silników odrzutowych, choć nadal wysokie, spadły w pierwszej połowie roku – dodaje.

Czytaj więcej

Lufthansa: Wracamy do latania jak przed pandemią, ale może być problem z kadrą

Powrót do rentowności netto, nawet przy marży zysku netto w wysokości 1,2 procent, to w ocenie IATA duże osiągnięcie. Wynik udało się wypracować w czasie znacznej niepewności gospodarczej, ale trzeba pamiętać, że branża ma za sobą okres jednych z największych strat w historii lotnictwa (183,3 miliarda dolarów strat netto w latach 2020-2022 przy średniej marży zysku netto na poziomie minus 11,3 procent w tym okresie).

Organizacja przypomina, że branża weszła w kryzys wynikający z pandemii pod koniec historycznej passy zysków – w latach 2015-19 średnia marża zysku netto wyniosła 4,2 procent. - Niepewność gospodarcza nie osłabiła chęci podróżowania, mimo że ceny biletów wchłonęły podwyższone koszty paliwa. Po głębokich stratach spowodowanych covidem nawet marża zysku netto na poziomie 1,2 procent jest powodem do świętowania. Ale ponieważ linie lotnicze zarabiają średnio zaledwie 2,2 dolara na pasażera, naprawianie zniszczonych bilansów i zapewnianie inwestorom trwałych zwrotów z inwestycji będzie nadal wyzwaniem dla wielu linii lotniczych – twierdzi Walsh.

Dane z ankiety przeprowadzonej przez IATA w maju 2023 roku wśród pasażerów potwierdzają optymistyczne prognozy: 41 procent podróżnych mówi, że planuje więcej podróży w ciągu najbliższych 12 miesięcy niż w poprzednim roku, a 49 procent będzie wyjeżdżać tak samo często. Co więcej, 77 procent respondentów wskazało, że podróżuje już tyle lub więcej niż przed pandemią.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) szacuje, że w tym roku wyniki finansowe branży lotniczej znacząco się poprawią względem zeszłego roku. O ile w grudniu 2022 roku IATA prognozowała, że zyski netto wyniosą 4,7 miliarda dolarów, teraz mówi, że będzie to 9,8 miliarda dolarów. Zyski operacyjne mają osiągnąć 22,4 miliarda dolarów – szacunki na zeszły rok mówiły o 10,1 miliarda dolarów.

Organizacja twierdzi również, że w tym roku w podróż wybierze się około 4,3 miliarda osób, czyli już niewiele mniej niż w 2019 roku, kiedy zarejestrowano 4,5 miliarda pasażerów lotniczych. Całkowite przychody mają wzrosnąć natomiast o 9,7 procent, licząc rok do roku, do 803 miliardów dolarów. Jeśli ta prognoza się sprawdzi, skumulowany wynik pierwszy raz od 2019 roku przekroczy 800 miliardów dolarów. Szacunki mówią też, że wzrost kosztów zostanie ograniczony do 8,1 procent rocznie.

Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Linie Lotnicze
Ryanair kolejny raz wznawia loty do Izraela. Ale jeszcze nie z Polski