LOT ma strategię na pięć lat. A w niej 20 nowych tras, w tym do Azji i Ameryki

17 milionów pasażerów rocznie, 35 samolotów więcej, 20 nowych kierunków i 640 milionów złotych zysku – zapowiedział w strategii na najbliższych pięć lat prezes LOT-u Michał Fijoł.

Publikacja: 06.10.2023 02:37

Będziemy jednym z liderów zmiany w światowym lotnictwie - mówił prezes LOT-u Michał Fijoł

Będziemy jednym z liderów zmiany w światowym lotnictwie - mówił prezes LOT-u Michał Fijoł

Foto: Materiały prasowe PLL LOT

Prezes PLL LOT Michał Fijoł podczas wieczornego uroczystego spotkania z kontrahentami i dziennikarzami w siedzibie LOT-u przedstawił założenia strategii rozwoju narodowego przewoźnika do roku 2028. Perspektywa nie jest zbyt odległa, ponieważ firma spodziewa się, że do tego czasu rozstrzygnie się kwestia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie pod Warszawą.

Czytaj więcej

Parlament Europejski: Dość ukrytych opłat za bagaż podręczny w samolocie

Kierunek - Azja i Ameryka

Fijoł zapowiedział, że Polskie Linie Lotnicze LOT będą zmierzać do uruchomienia 20 nowych kierunków (obecnie ma ich ponad 100), zarówno średniego, jak i dalekiego zasięgu. Ale jako pożądane wymienił ich dużo więcej. W tej pierwszej grupie: Ateny, Bazyleę, Belgrad, Dublin, Hamburg, Jassy, Larnakę, Lizbonę, Lyon, Maltę, Manchester, Norymbergę, Rejkiawik i Skopje. A w drugiej - nowe kierunki w Stanach Zjednoczonych (Waszyngton, Boston, San Francisco), w Kanadzie (Montreal), Chinach (Kanton, Szanghaj), Japonii (Osaka), Korei (Busan), a także Wietnam (Ho Chi Min, Hanoi), Tajlandia (Bangkok) i Singapur. Wymienił też grupę pożądanych miast na Bliskim Wschodzie: Abu Zabi, Amman, Rijad i Teheran.

LOT powiększy też swoją flotę z obecnych 75 do 110 maszyn. Przy okazji prezes ujawnił, że zamówił w Boeingu kolejne dwa samoloty modelu Max 8.

Efektem tych działań ma być przewiezienie w 2028 roku 16,9 miliona pasażerów, o prawie 7 milionów więcej niż w tym roku. A w sferze finansowej - uzyskanie 17 miliardów złotych przychodów i 640 milionów złotych netto zysku. Zysk skumulowany z pięciu lat ma zaś wynieść 2,5 miliarda złotych, co pozwoli spłacić pomoc publiczną, jaką firma uzyskała w pandemii.

Czytaj więcej

Co piąty klient lotniska w Radomiu to warszawiak. Będzie ich cztery razy więcej

Bezpieczeństwo i tradycja

Przewoźnik planuje także inwestycje na lotniskach - przebudowę i odnowienie poczekalni Business Lounge Polonez w Warszawie i uruchomienie saloniku biznesowego w Chicago.

W ramach odpowiedzialności społecznej LOT "skupi się na transformacji w zakresie zrównoważonego rozwoju i współpracy ze środowiskiem naukowo-akademickim, światem biznesu i wsparciem rozwoju rynku turystycznego", jak czytamy w komunikacie wydanym po spotkaniu.

–  Ważne, z kim podróżujesz – mówił prezes, cytując hasło reklamowe, jakiego używa linia lotnicza w toczącej się właśnie kampanii promocyjnej. - Bo dobry partner w podróży to bezpieczeństwo, komfort i gwarancja powodzenia planów. LOT od prawie 95 lat jest właśnie takim partnerem - solidnym i ważnym dla kolejnych pokoleń Polaków. Nasza strategia jest obietnicą na następne dziesięciolecia. Światowe lotnictwo zmienia się na naszych oczach, a my będziemy jednym z liderów tej zmiany – zapowiadał.

Co dla turystyki?

Narodowy przewoźnik zapowiedział również dalszy rozwój współpracy z biurami podróży. — Nie będzie to jednak nasza działalność podstawowa, chociaż ratowała nas w najtrudniejszych latach, zwłaszcza w sezonie zimowym, kiedy popyt na podróże spada. Liczymy na utrzymanie takich połączeń — deklarował Fijoł.

LOT pozostanie silny na rynku czarterów i to nie tylko w Polsce, ale chce się rozwijać także w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.

Wiceprezes Itaki i wiceprezes Polskiej Izby Turystyki Piotr Henicz w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na niezwykle ważne dla klientów biur podróży, gwarantowanie przez LOT poczucie bezpieczeństwa, a także wysoki standard usług i pozytywny wizerunek LOT-u. —  Polski turysta bardzo się zmienił w ostatnich latach. Jest doświadczony i wymagający. Chce wyjeżdżać coraz częściej, coraz dalej i wydawać coraz większe pieniądze. Zwraca także coraz większą uwagę na inne rzeczy niż cena, bo liczy się również komfort podróży i to, ze LOT dowiezie nas na miejsce — mówił Piotr Henicz, wiceprezes Itaki i wiceprezes Polskiej Izby Turystyki.

Pokreślił również doniosłą rolę biur podroży i LOT-u w kreowaniu nowych, zwłaszcza dalekich, egzotycznych kierunków wakacyjnych Polaków. – Nowa strategia przewoźnika oznacza dla polskich turystów wiele nowych możliwości podróżowania do nowych miejsc nowoczesnymi samolotami – mówił podczas prezentacji strategii.

Ważne jest i to, że polski przewoźnik w najbliższym 5-leciu zamierza zwiększyć swoją obecność w portach regionalnych. Nie jest wykluczone, że jego dreamlinery, które już latają z turystami z Katowic pojawią się również w innych portach regionalnych. Samoloty kodu C, czyli te największe mogą też bez problemów operować z najnowszego polskiego lotniska, czyli z Radomia.


Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Linie Lotnicze
Enter Air: Mamy rekordowe wyniki. Rośnie popyt, załatwiamy więc nowe samoloty
Linie Lotnicze
LOT zaczął wozić narciarzy do austriackiego Tyrolu
Linie Lotnicze
Jet2.com lata na jarmark bożonarodzeniowy do Gdańska. „Bezkonkurencyjny program”
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Linie Lotnicze
Branża lotnicza oburzona ograniczeniami w Hiszpanii. "To przerażająca decyzja"