Eksperci: Lotnictwo neutralne klimatycznie to mrzonka. Trzeba ograniczyć loty

Nie da się doprowadzić do stworzenia lotnictwa neutralnego klimatycznie, jeśli myśli się o wykorzystaniu tylko jednego sposobu - wynika z raportu Biura ds. Oceny Skutków Technologii (TBA) przy niemieckim Bundestagu. To oznacza, że osiągnięcie środowiskowych do 2050 roku nie jest możliwe.

Publikacja: 16.05.2024 10:49

Najszybszy sposób ograniczenia dwutlenku węgla to ograniczenie liczby lotów przez podniesienie podat

Najszybszy sposób ograniczenia dwutlenku węgla to ograniczenie liczby lotów przez podniesienie podatków - doszli do wniosku eksperci

Foto: Bloomberg

Dziś nikt nie ma realnego pomysłu, jak ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w zakresie pozwalającym osiągnąć cele środowiskowe wyznaczone na 2050 rok - twierdzą eksperci pracujący na zlecenie niemieckiego parlamentu. Na publikację powołuje się niemiecki portal branży lotniczej Aero.

Czytaj więcej

Najwięksi lotniczy truciciele w Europie. Tani przewoźnik od lat okupuje podium

Ich zdaniem, konieczne będzie wykorzystanie różnych technologii, z arsenału wielu branż. Chodzi na przykład o napęd elektryczny, paliwa z odpadów lub biomasy, wodór, ale też o projektowanie samolotów zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Szybko zmniejszyć misji dwutlenku węgla się nie da

Stefan Gössling z Uniwersytetu Linnaeus w Kalmarze (Szwecja) twierdzi, że realizacja założeń środowiskowych do 2050 roku nie będzie możliwa, o ile nie zostaną podjęte drastyczne działania. Same badania i rozwój nie rozwiążą problemów, a współodpowiedzialnymi za stan środowiska będą rządy.

Nie należy też oczekiwać, że cokolwiek wydarzy się szybko w kwestii sposobów napędzania samolotów i używanych przez nie paliw. - Branża lotnicza charakteryzuje się stosunkowo długim czasem potrzebnym na wdrażanie zmian i dopuszczenia do użytku nowych technologii - wskazuje. Zazwyczaj trwa to 15 lat, a zanim rozwiązanie przyjmie się na rynku, mija kolejnych 30 lat.

Mimo kryzysu klimatycznego liczba podróży lotniczych rośnie, a szacunki mówią, że w 2050 roku emisja dwutlenku węgla może wzrosnąć o 60 procent w porównaniu z rokiem 2019. Już tylko to stawia branżę przed ogromnym wyzwaniem.

Konieczne różne paliwa i technologie

Gössling ma kilka pomysłów na rozwiązanie problemu. Profesor uważa, że przede wszystkim należy zmniejszyć popyt na podróże lotnicze, a jednym ze sposobów na realizację tego celu byłoby ograniczenie liczby lotów. Ekspert chciałby na przykład opodatkować rejsy do dalekich krajów , które powodują emisję największej ilości CO2.- Około 25 procent lotów na najdłuższych trasach odpowiada za 70 procent emisji - podkreśla.

Czytaj więcej

Rejsy statkami wycieczkowymi już nie tak ekologiczne. Armatorzy cofają obietnice

Z analizy TAB wynika, że loty na trasach międzynarodowych powodują 3,5-5 procent ocieplenia klimatu w części za którą odpowiedzialny jest człowiek. W Europie wskaźnik ten wynosi 4 procent. Do tego dochodzą inne gazy, z których powstają smugi kondensacyjne, które też mają negatywny wpływ na klimat, choć ta kwestia nie jest jeszcze dokładnie zbadana.

Ekspert zwraca też uwagę na problem podróży luksusowych, szczególnie małych prywatnych samochodów, podczas których w przeliczeniu na osobę emisja dwutlenku węgla jest wyjątkowo duża.

Dziś nikt nie ma realnego pomysłu, jak ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w zakresie pozwalającym osiągnąć cele środowiskowe wyznaczone na 2050 rok - twierdzą eksperci pracujący na zlecenie niemieckiego parlamentu. Na publikację powołuje się niemiecki portal branży lotniczej Aero.

Ich zdaniem, konieczne będzie wykorzystanie różnych technologii, z arsenału wielu branż. Chodzi na przykład o napęd elektryczny, paliwa z odpadów lub biomasy, wodór, ale też o projektowanie samolotów zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Pozostało 83% artykułu
Linie Lotnicze
LOT będzie miał internet w dreamlinerach - podał datę
Linie Lotnicze
Prawa pasażerów linii lotniczych. Komisja Europejska: Po zmianach jest łatwiej i jaśniej
Linie Lotnicze
LOT poleci do Lizbony. Pierwszy raz w historii
Linie Lotnicze
Ryanair kontra Booking.com. Przewoźnik wygrywa w sądzie
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Linie Lotnicze
Awaria Microsoftu. Zamieszanie na lotniskach, linie lotnicze proszą o wcześniejszy przyjazd