Rejsy statkami wycieczkowymi już nie tak ekologiczne. Armatorzy cofają obietnice

W 2021 roku Aida i TUI Cruises poinformowali opinię publiczną, że ich celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku. Teraz okazuje się jednak, że mieli za duże ambicje – deklaracje już nieaktualne.

Publikacja: 10.05.2024 01:02

Rejsy statkami wycieczkowymi już nie tak ekologiczne. Armatorzy cofają obietnice

Foto: Bloomberg

Segment rejsów wycieczkowych jest uznawany za jeden z bardziej obciążających klimat. Firmy w nim działające zdają sobie z tego sprawę i pracują nad zmniejszeniem śladu węglowego. Tak zwaną neutralność klimatyczną chcą osiągnąć do roku 2050, taką datę wyznaczyła Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO).

Czytaj więcej

"Tanio, wygodnie i można dużo zobaczyć" - rejsy morskie biją na świecie rekordy

Do kwestii tej nieco ambitniej podeszli dwaj niemieccy armatorzy, Aida i TUI Cruises. Już trzy lata temu zadeklarowali, że dojdą do celu dziesięć lat wcześniej. Teraz okazuje się, że nie dadzą rady tego zrobić tak szybko. Jak tłumaczą, powodem zmiany planów jest to, że na razie nie wiadomo, kiedy dostępna będzie wystarczająca ilość alternatywnego paliwa - podaje portal Reise vor-9.

Statki wycieczkowe bez paliwa ekologicznego

W raporcie dotyczącym zrównoważonego rozwoju opublikowanym przez Carnival, spółkę matkę Aidy, napisano, że brak jasnych informacji co do dostępności paliwa wolnego od dwutlenku węgla w dużym zakresie lub technologii do ograniczania emisji gazów cieplarnianych, powodują, że firma nie może określić konkretnej drogi i czasu realizacji celów. W podobnym tonie wypowiedział się TUI Cruises.

Czytaj więcej

Kiedy najtaniej kupić rejs statkiem? Jest nowe narzędzie, „rewolucja w sprzedaży”

Z kolei niemiecka stocznia Meyer-Werft zapowiedziała w kwietniu, że do końca 2025 roku opracuje koncepcję statku klimatycznie neutralnego, którego budowa będzie mogła się rozpocząć w 2030 roku. Pomysł, nazwany Avatar, zakłada między innymi stworzenie nowego rodzaju kuchni pokładowej, która będzie zautomatyzowana, projektanci chcą wykorzystywać też alternatywne materiały, kabiny mają być wyposażone zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, w planach jest też zastosowanie innych rozwiązań oszczędzających energię. Firma stawia też na recykling i gospodarkę cyrkulacyjną.

Segment rejsów wycieczkowych jest uznawany za jeden z bardziej obciążających klimat. Firmy w nim działające zdają sobie z tego sprawę i pracują nad zmniejszeniem śladu węglowego. Tak zwaną neutralność klimatyczną chcą osiągnąć do roku 2050, taką datę wyznaczyła Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO).

Do kwestii tej nieco ambitniej podeszli dwaj niemieccy armatorzy, Aida i TUI Cruises. Już trzy lata temu zadeklarowali, że dojdą do celu dziesięć lat wcześniej. Teraz okazuje się, że nie dadzą rady tego zrobić tak szybko. Jak tłumaczą, powodem zmiany planów jest to, że na razie nie wiadomo, kiedy dostępna będzie wystarczająca ilość alternatywnego paliwa - podaje portal Reise vor-9.

Promy i Statki
Włoski armator chce mieć największy wycieczkowiec świata. Gdzie planuje budowę?
Promy i Statki
Aktywiści proekologiczni nie wpuścili wycieczkowca do Amsterdamu. Na pokładzie 3000 ludzi
Promy i Statki
Przemysł rejsów wycieczkowych rośnie błyskawicznie. "Trzeba go opodatkować"
Promy i Statki
Nowy statek zabierze w rejs prawie 3 tysiące pasażerów. Przypłynie też na Bałtyk
Promy i Statki
TUI: Rejs statkiem nieekologiczny? To mit, wystarczy policzyć, ile osób płynie