Chińczycy dają lepsze ceny biletów lotniczych. Brukseli przestaje się to podobać

Chińskie linie lotnicze wypierają europejskich konkurentów z rynku, bo mogą między kontynentami latać krótszą trasą nad Rosją. To pozwala im obniżać ceny, co powoduje nierówność. Problemem ma się zająć Komisja Europejska.

Publikacja: 04.09.2024 06:45

Chińczycy dają lepsze ceny biletów lotniczych. Brukseli przestaje się to podobać

Foto: AdobeStock

Od wprowadzenia sankcji przez Unię Europejską na Rosję, co było odpowiedzią na jej atak na Ukrainę, Moskwa zamknęła przed europejskimi liniami lotniczymi swoją przestrzeń powietrzną. Muszą one teraz w drodze do dalekiej Azji wybierać okrężne trasy, co wydłuża czas lotu i zwiększa koszty a w efekcie ceny biletów lotniczych. Szefowa KLM Marjam Rintel oszacowała, że bezpośrednie dodatkowe koszty dla europejskich linii lotniczych z tego wynikające sięgają nawet 30 procent.

Czytaj więcej

Ryanair: Lotniska rujnują twoje wakacje. Napisz skargę do Ursuli von der Leyen

Chińskie linie lotnicze korzystają z wojny na Ukrainie

Takich ograniczeń nie mają chińskie linie lotnicze – mogą przelatywać nad Rosją, co daje im przewagę konkurencyjną. Europejscy przewoźnicy zaczynają ofertę ograniczać - na przykład Lufthansa nie przekroczyła dotąd 57 procent swoich możliwości przewozowych, w porównaniu ze stanem sprzed kryzysu, a British Airways ogłosił, że wstrzymuje połączenia do Pekinu na rok - pisze niemiecki portal Aero.

Korzystają na tym linie lotnicze Air China, China Southern Airlines i China Eastern Airlines. Od początku roku znacznie poszerzyły swoją ofertę i opuściły ceny biletów na trasach do Europy.

Jak mówi prezes Grupy Lufthansa Carsten Spohr, sytuacja na rynku lotniczym nie jest zdrowa. Rosnąca siła rynkowa głównych chińskich przewoźników – według ekspertów branżowych ich udział w rynku na poszczególnych trasach wynosi już 75 procent lub więcej – niepokoi więc urzędników w Brukseli. – Komisja Europejska jest świadoma sytuacji i obecnie bada sprawę – przyznaje rzeczniczka.

Nieuczciwa konkurencja z Chin? Trzeba się zastanowić, co z tym zrobić

Relacje lotnicze Chin z krajami Unii Europejskiej regulują szczegółowo umowy dwustronne. - Między Unią Europejską a Chinami nie ma kompleksowej umowy o transporcie lotniczym – wyjaśniła rzeczniczka. – Jeśli jednak działalność chińskich linii lotniczych opiera się na nieuczciwej konkurencji, państwa członkowskie są upoważnione do sprawdzenia, czy mogą podjąć środki w ramach własnych umów dwustronnych – twierdzi.

Czytaj więcej

Ryanair grozi niemieckiemu rządowi. „Znieście podatek albo się wyprowadzimy”

Komisja Europejska nie może wydać zakazu latania nad Rosją liniom lotniczym z krajów trzecich, ale może uruchomić konsultacje między państwami członkowskimi prowadzące do zaradzenia problemowi. – Unia Europejska i jej państwa członkowskie są odpowiedzialne za europejską przestrzeń powietrzną, mają uprawnienia do egzekwowania dwustronnych umów o ruchu lotniczym, w tym warunków korzystania z praw przewozowych – przypomina rzeczniczka i zapewnia, że Komisja będzie monitorować sytuację w porozumieniu z członkami.

Ostateczną decyzję o wyborze linii lotniczej i trasy lotu podejmują klienci.

Od wprowadzenia sankcji przez Unię Europejską na Rosję, co było odpowiedzią na jej atak na Ukrainę, Moskwa zamknęła przed europejskimi liniami lotniczymi swoją przestrzeń powietrzną. Muszą one teraz w drodze do dalekiej Azji wybierać okrężne trasy, co wydłuża czas lotu i zwiększa koszty a w efekcie ceny biletów lotniczych. Szefowa KLM Marjam Rintel oszacowała, że bezpośrednie dodatkowe koszty dla europejskich linii lotniczych z tego wynikające sięgają nawet 30 procent.

Pozostało 85% artykułu
Linie Lotnicze
Ryanair bezprawnie kazał płacić za bagaż podręczny. "To może go kosztować 10 mld euro"
Linie Lotnicze
Szwecja znosi podatek lotniczy. Rząd: Szkodzi naszemu lotnictwu
Linie Lotnicze
Prezes Ryanaira zmienia zdanie w sprawie pakietów wakacyjnych. „Nie wykluczam”
Linie Lotnicze
Roczne karnety Wizz Aira wyprzedały się na pniu. Przewoźnik chce dorzucić więcej
Linie Lotnicze
Ryanair grozi niemieckiemu rządowi. „Znieście podatek albo się wyprowadzimy”
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne