Chińczycy dają lepsze ceny biletów lotniczych. Brukseli przestaje się to podobać

Chińskie linie lotnicze wypierają europejskich konkurentów z rynku, bo mogą między kontynentami latać krótszą trasą nad Rosją. To pozwala im obniżać ceny, co powoduje nierówność. Problemem ma się zająć Komisja Europejska.

Publikacja: 04.09.2024 06:45

Chińczycy dają lepsze ceny biletów lotniczych. Brukseli przestaje się to podobać

Foto: AdobeStock

Od wprowadzenia sankcji przez Unię Europejską na Rosję, co było odpowiedzią na jej atak na Ukrainę, Moskwa zamknęła przed europejskimi liniami lotniczymi swoją przestrzeń powietrzną. Muszą one teraz w drodze do dalekiej Azji wybierać okrężne trasy, co wydłuża czas lotu i zwiększa koszty a w efekcie ceny biletów lotniczych. Szefowa KLM Marjam Rintel oszacowała, że bezpośrednie dodatkowe koszty dla europejskich linii lotniczych z tego wynikające sięgają nawet 30 procent.

Czytaj więcej

Ryanair: Lotniska rujnują twoje wakacje. Napisz skargę do Ursuli von der Leyen

Chińskie linie lotnicze korzystają z wojny na Ukrainie

Takich ograniczeń nie mają chińskie linie lotnicze – mogą przelatywać nad Rosją, co daje im przewagę konkurencyjną. Europejscy przewoźnicy zaczynają ofertę ograniczać - na przykład Lufthansa nie przekroczyła dotąd 57 procent swoich możliwości przewozowych, w porównaniu ze stanem sprzed kryzysu, a British Airways ogłosił, że wstrzymuje połączenia do Pekinu na rok - pisze niemiecki portal Aero.

Korzystają na tym linie lotnicze Air China, China Southern Airlines i China Eastern Airlines. Od początku roku znacznie poszerzyły swoją ofertę i opuściły ceny biletów na trasach do Europy.

Jak mówi prezes Grupy Lufthansa Carsten Spohr, sytuacja na rynku lotniczym nie jest zdrowa. Rosnąca siła rynkowa głównych chińskich przewoźników – według ekspertów branżowych ich udział w rynku na poszczególnych trasach wynosi już 75 procent lub więcej – niepokoi więc urzędników w Brukseli. – Komisja Europejska jest świadoma sytuacji i obecnie bada sprawę – przyznaje rzeczniczka.

Nieuczciwa konkurencja z Chin? Trzeba się zastanowić, co z tym zrobić

Relacje lotnicze Chin z krajami Unii Europejskiej regulują szczegółowo umowy dwustronne. - Między Unią Europejską a Chinami nie ma kompleksowej umowy o transporcie lotniczym – wyjaśniła rzeczniczka. – Jeśli jednak działalność chińskich linii lotniczych opiera się na nieuczciwej konkurencji, państwa członkowskie są upoważnione do sprawdzenia, czy mogą podjąć środki w ramach własnych umów dwustronnych – twierdzi.

Czytaj więcej

Ryanair grozi niemieckiemu rządowi. „Znieście podatek albo się wyprowadzimy”

Komisja Europejska nie może wydać zakazu latania nad Rosją liniom lotniczym z krajów trzecich, ale może uruchomić konsultacje między państwami członkowskimi prowadzące do zaradzenia problemowi. – Unia Europejska i jej państwa członkowskie są odpowiedzialne za europejską przestrzeń powietrzną, mają uprawnienia do egzekwowania dwustronnych umów o ruchu lotniczym, w tym warunków korzystania z praw przewozowych – przypomina rzeczniczka i zapewnia, że Komisja będzie monitorować sytuację w porozumieniu z członkami.

Ostateczną decyzję o wyborze linii lotniczej i trasy lotu podejmują klienci.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
Air France poleci do Arabii Saudyjskiej
Linie Lotnicze
117 lotów tygodniowo z Polski do Amsterdamu - KLM ma już plan na lato
Linie Lotnicze
Dziewięć nowych tras Wizz Aira z Polski – kierunki wakacyjne, ale nie tylko
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Linie Lotnicze
Raport IATA: Samoloty najbezpieczniejsze. Wypadki lotnicze niezwykle rzadkie
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń