Rząd: Latanie z Warszawy tylko od 9.30 do 17. 300 lotów dziennie anulowanych

Rząd liczy się z koniecznością ograniczenia ruchu lotniczego nad Polską spowodowaną odejściem z pracy większości kontrolerów ruchu. Ogłosił rozporządzenie, w którym wskazuje, które kierunki będą miały pierwszeństwo.

Publikacja: 26.04.2022 10:04

Ruch na Lotnisku Chopina i w Modlinie ma być ograniczony od 1 maja

Ruch na Lotnisku Chopina i w Modlinie ma być ograniczony od 1 maja

Foto: Lotnisko Chopina

180 z 208 kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych w Warszawie złożyło wypowiedzenia, ich termin mija z końcem kwietnia. Od 1 maja grozi stolicy brak kontrolerów, którzy zajmą się nadzorowaniem ruchu (w portach regionalnych kontrolerzy nie składali wypowiedzeń).

Konflikt dotyczy wynagrodzeń. Kontrolerzy nie zgadzają się na ograniczenia, które Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chciała narzucić im w zmienionym regulaminie wynagrodzeń w związku ze spadkiem ruchu lotniczego. Trwają wprawdzie rozmowy związku zawodowego reprezentującego to środowisko z kierownictwem PAŻP, ale na razie nie widać w nich postępu. Strony ogłosiły, że zgadzają się co do jednego – trzeba zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. A to wymaga co najmniej zawsze dwóch osób w wieży kontroli lotów (PAŻP proponował w godzinach małego ruchu jedną osobę). Jednak negocjacje w sprawie wynagrodzeń utknęły w miejscu.

Punktem newralgicznym jest Warszawa, z której kontroluje się niebo nad miastem i regionem, ale też nad całą Polską. Codziennie jest to średnio około 1500 lotów (przed pandemią było co najmniej 2000).

Rząd postanowił ograniczyć działanie lotnisk w Warszawie (Chopina i Modlin) do kilku godzin, co jak się szacuje oznacza skasowanie około 300 lotów dziennie. Rząd wyznaczył od razu listę kierunków, które mają w tej sytuacji pierwszeństwo.

Jak czytamy w rozporządzeniu opublikowanym w poniedziałek wieczorem, „w związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze oraz obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych. Operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godziną 9.30 a 17. Przy czym, jeśli jakiś samolot przyleci do Warszawy (lub Modlina) i chciałby tego samego dnia odlecieć, musi wylądować nie później niż o 15.45, czyli godzinę i kwadrans przed zamknięciem ruchu.

W celu zapewnienia możliwie największej dostępności usług regularnego przewozu lotniczego pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie. W ramach pierwszeństwa operacje lotnicze mają być wykonywane z określonych lotnisk i na lotniska w następującej kolejności: 1) Londyn - Heathrow (EGLL); 2) Londyn - Luton (EGGW); 3) Londyn - Stansted (EGSS); 4) Frankfurt (EDDF); 5) Nowy Jork (KJFK); 6) Chicago (KORD); 7) Paryż (LFPG); 8) Bruksela (EBBR); 9) Stambuł (LTFM); 10) Rzym (LIRF); 11) Amsterdam (EHAM); 12) Toronto (CYYZ); 13) Dubaj (OMDB); 14) Incheon (RKSI); 15) Monachium (EDDM); 16) Rzeszów (EPRZ); 17) Wiedeń (LOWW); 18) Tel Awiw (LLBG); 19) Oslo (ENGM); 20) Zurych (LSZH); 21) Dublin (EIDW); 22) Kopenhaga (EKCH); 23) Budapeszt (LHBP); 24) Wilno (EYVI); 25) Praga (LKPR); 26) Bukareszt (LROP); 27) Düsseldorf (EDDL); 28) Barcelona (LEBL); 29) Lizbona (LPPT); 30) Tbilisi (UGTB); 31) Berlin (EDDB); 32) Szczecin-Goleniów (EPSC).

Loty w innych kierunkach będzie można wykonywać tylko, gdy będzie taka możliwość i „nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa”.

Rozporządzenie nie przewiduje żadnych przywilejów dla lotów czarterowych. Tymczasem w biznesie turystycznym właśnie rozpoczyna się okres intensywnego ruchu spowodowanego wyjazdami na weekend majowy. Touroperatorzy z niepokojem patrzą na konflikt między kierownictwem PAŻP i kontrolerami. Nie wiedzą również, czy będą mogły od 1 maja lądować w Warszawie i Modlinie samoloty z klientami wracającymi z wypoczynku za granicą, którzy już się tam znaleźli.

- Touroperatorzy mają ograniczone możliwości reagowania w tej sytuacji, czekamy na informacje od linii lotniczych i z lotniska Chopina - wskazuje w rozmowie z TVN wiceprezes biura podróży Itaka i wiceprezes Polskiej Izby Turystyki Piotr Henicz. Jak dodaje, czeka z niepokojem na wynik negocjacji kontrolerów z kierownictwem PAŻP, bo widzi, że każda ze stron konfliktu "patrzy tylko na czubek własnego nosa", nie bierze pod uwagę konsekwencji społecznych - dokuczliwości dla pasażerów i dla przedsiębiorców, jakimi są touroperatorzy. - Nie ma poszanowania drugiego człowieka. Dlaczego negocjacje trwają tak długo i dlaczego musiały dojść do tak krytycznego momentu? - pyta retorycznie Henicz.

Jak się dowiadujemy, dzisiaj ma się odbyć kolejna runda rozmów między związkowcami ze Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, a kierownictwem PAŻP. Jednak związkowcy siadają do niej z coraz mniejszym przekonaniem, że uda się porozumieć. - Jednocześnie wypełniamy obiegówki, żeby rozliczyć się z miejscem pracy - mówi nam Anna Garwolińska z kierownictwa związku.

CAŁE ROZPORZĄDZENIE MOŻNA PRZECZYTAĆ TUTAJ

180 z 208 kontrolerów ruchu lotniczego zatrudnionych w Warszawie złożyło wypowiedzenia, ich termin mija z końcem kwietnia. Od 1 maja grozi stolicy brak kontrolerów, którzy zajmą się nadzorowaniem ruchu (w portach regionalnych kontrolerzy nie składali wypowiedzeń).

Konflikt dotyczy wynagrodzeń. Kontrolerzy nie zgadzają się na ograniczenia, które Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chciała narzucić im w zmienionym regulaminie wynagrodzeń w związku ze spadkiem ruchu lotniczego. Trwają wprawdzie rozmowy związku zawodowego reprezentującego to środowisko z kierownictwem PAŻP, ale na razie nie widać w nich postępu. Strony ogłosiły, że zgadzają się co do jednego – trzeba zapewnić pasażerom bezpieczeństwo. A to wymaga co najmniej zawsze dwóch osób w wieży kontroli lotów (PAŻP proponował w godzinach małego ruchu jedną osobę). Jednak negocjacje w sprawie wynagrodzeń utknęły w miejscu.

Pozostało 80% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Pegasusem z lotniska w Krakowie do Izmiru. Nowe połączenie
Lotniska
Rośnie ruch na Lotnisku Chopina. „Brakuje nam miejsc postojowych”
Lotniska
Ryanair włącza Brukselę do katowickiej siatki lotów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniska
Niemcy inwestują w greckie lotniska. Wzrośnie przepustowość