Rusza budowa największego lotniska w Afryce. Przepustowość jak w Dubaju

Nowy port lotniczy ma powstać w Bishoftu (Debre Zeit), około 45 kilometrów na południowy wschód od Addis Abeby. Docelowo ma obsługiwać 110 milionów pasażerów rocznie.

Publikacja: 13.08.2024 07:26

Rusza budowa największego lotniska w Afryce. Przepustowość jak w Dubaju

Foto: PAP/EPA, STR

Ogłoszone kilka lat temu plany budowy nowego lotniska w Etiopii konkretyzują się. Jak podaje Etiopska Agencja Prasowa, Ethiopian Airlines Group podpisała umowę z firmą Dar Al-Handasah (Dar) specjalizującą się w konsultingu w zakresie m.in. infrastruktury cywilnej i transportowej i słynną brytyjską pracownią architektoniczną Zaha Hadid Architects. Umowa obejmuje wykonanie projektu portu, doradztwo i nadzór nad pracami budowlanymi.

Lotnisko ma powstać w mieście Bishoftu (Debre Zeit), około 45 kilometrów na południowy wschód od Addis Abeby. Jego budowa jest kluczowym elementem 15-letniego planu strategicznego, który ma uczynić z Ethiopian Airlines jedną z największych linii lotniczych na świecie.

Czytaj więcej

Rusza pierwsze bezpośrednie połączenie lotnicze z Polski do Etiopii

„Megaprojekt” zostanie zrealizowany w dwóch etapach. Po zakończeniu pierwszego, co planowo ma nastąpić w 2029 roku, lotnisko będzie obsługiwać 60 milionów pasażerów rocznie, a docelowo 110 milionów - taką mniej więcej przepustowość ma na przykład lotnisko w Dubaju.

110 milionów to pięć razy więcej niż wynosi przepustowość  obecnego hubu Ethiopian Airlines - Portu Lotniczego Addis Abeba-Bole, który znajduje się na obrzeżach stolicy.

Jest on obecnie trzecim największym lotniskiem w Afryce, po Johannesburgu i Kairze. Bole nie oferuje jednak Ethiopian Airlines możliwości rozwoju, zbliża się też do limitu przepustowości. Ponadto leży na dość dużej wysokości, co jest wyzwaniem dla samolotów.

Światowy standard

Nowe lotnisko nie tylko zapewni Ethiopian Airlines infrastrukturę konieczną do kontynuowania ekspansji i konkurowania z innymi liniami lotniczymi, ale też będzie położone niżej, co podniesie wydajność startów. Ze stolicą połączy je szybka kolej.

Według dyrektora generalnego Ethiopian Airlines Mesfina Tasewa pierwszy etap przedsięwzięcia pochłonie 6 miliardów dolarów.

Przewoźnik bada obecnie różne możliwości finansowani, w tym pożyczki. Przedsięwzięcie o takiej skali i złożoności prawdopodobnie wiązać się będzie z wielkimi międzynarodowymi inwestycjami.

Dyrektor operacyjny Dar, Tariq Al-Qanni, podkreślił, że port będzie spełniał „najwyższe światowe standardy”.

- Wyjątkowa przepustowość i światowej klasy obiekty nowego lotniska podniosą poziom afrykańskiego lotnictwa - dodał Mesfin Tasew. Dzięki niemu Etiopia będzie mogła stać się „globalnym centrum lotniczym”.

Ethiopian Airlines są największą linią lotniczą w Afryce. Latają do ponad 150 miejsc na pięciu kontynentach. Port Lotniczy Addis Abeba-Bole pełni rolę bramy do Afryki - głównego węzła przesiadkowego w drodze na kontynent. W roku podatkowym 2023-2024, który zakończył się w czerwcu, odprawił około 18 milionów pasażerów.

Ogłoszone kilka lat temu plany budowy nowego lotniska w Etiopii konkretyzują się. Jak podaje Etiopska Agencja Prasowa, Ethiopian Airlines Group podpisała umowę z firmą Dar Al-Handasah (Dar) specjalizującą się w konsultingu w zakresie m.in. infrastruktury cywilnej i transportowej i słynną brytyjską pracownią architektoniczną Zaha Hadid Architects. Umowa obejmuje wykonanie projektu portu, doradztwo i nadzór nad pracami budowlanymi.

Lotnisko ma powstać w mieście Bishoftu (Debre Zeit), około 45 kilometrów na południowy wschód od Addis Abeby. Jego budowa jest kluczowym elementem 15-letniego planu strategicznego, który ma uczynić z Ethiopian Airlines jedną z największych linii lotniczych na świecie.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Lotniska
Pegasusem z lotniska w Krakowie do Izmiru. Nowe połączenie
Lotniska
Rośnie ruch na Lotnisku Chopina. „Brakuje nam miejsc postojowych”
Lotniska
Ryanair włącza Brukselę do katowickiej siatki lotów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Lotniska
Niemcy inwestują w greckie lotniska. Wzrośnie przepustowość