36 procent Polaków zamierza wyjechać nawet dwa lub trzy razy - wynika z badania CEE Travel and Payment Intentions Study 2022, przeprowadzonego na zlecenie organizacji płatniczej Visa. Taki sam odsetek planuje podróże wakacyjne z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a 29 procent około miesiąc przed wyjazdem.

Najpopularniejsze kierunki urlopowe Polaków to w tym roku Chorwacja i Włochy (oba kraje po 26 procent wskazań), Grecja i Hiszpania (po 25 procent) i Egipt (14 procent).

Ponad 40 procent Polaków planuje urlop za granicą dłuższy niż trzy doby, podobnie Czesi i Bułgarzy (odpowiednio 41 procent i 42 procent). Te nacje znacznie wyprzedzili Słoweńcy (62 procent) i Rumuni (50 procent).

Krótki wypad weekendowy, tak zwany city break, za granicę planuje ponad 25 procent polskich i czeskich respondentów i znacznie więcej słoweńskich (44 procent) i chorwackich (41 procent).

Główne kierunki takich wyjazdów Polaków to Praga i Berlin (po 31 procent wskazań), Londyn (25 procent), Paryż i Wiedeń (po 24 procent).

Czytaj więcej

Co drugi brytyjski turysta planuje zagraniczne wakacje. Cel: Hiszpania

Aż 45 procent Polaków planujących city break chciałoby odwiedzić dwa lub trzy zagraniczne miasta, a prawie 38 procent zamierza zrealizować jeden taki wyjazd. 30 procent planuje city break z mniej więcej z miesięcznym wyprzedzeniem, a ponad 21 procent tydzień lub dwa przed podróżą.

Z kolei wyjazdy służbowe nie cieszą się wielką popularnością. Tylko nieco ponad 6 procent Polaków wybiera się w tego rodzaju podróż, przy czym 37 procent dwa lub trzy razy, a nieco ponad 19 procent raz.

55 procent Polaków wskazało, że podczas podróży zagranicznych chciałoby płacić kartą lub za pomocą smartfona albo smartwatcha. Przyzwyczajenie do płacenia w sposób cyfrowy w czasie pandemii przeniosło się na wyjazdy za granicę. Polacy cenią te metody płatności za wygodę (74 procent), szybkość (68 procent), brak ryzyka utraty gotówki (45 procent), bezpieczeństwo (42 procent), brak konieczności wymiany gotówki na lokalną walutę (40 procent).

Zdecydowana większość Polaków (81 procent) używa tej samej karty do płacenia w kraju i za granicą, a tylko 19 procent korzysta z innej karty podczas podróży zagranicznych, wskazując jako powody poczucie większego bezpieczeństwa wynikające z tego, że nie płacą swoją „główną” kartą (38 procent), lepsze kursy wymiany walut (35 procent), dostęp do wielu walut (28 procent) i lepszą kontrolę wydatków (26 procent).

Czytaj więcej

Rosną wydatki na podróże. Turyści zamiast pamiątek wolą wizytę w barze

Ponadto 37 procent polskich respondentów zadeklarowało, że podczas wyjazdów zagranicznych chętnie zapłaci kartą zbliżeniowo, a 20 procent chciałaby płacić zbliżeniowo smartfonem lub smartwatchem.

Polacy najczęściej wydają pieniądze na stacjach benzynowych (74 procent łącznych wskazań dla kart i smartfonów/smartwatchów), w aptekach i drogeriach (70 procent), sklepach spożywczych, restauracjach i centrach handlowych (po 66 procent w każdym z tych miejsc), a także płacąc za rozrywkę, w tym zwiedzanie muzeów, galerii i parków rozrywki (60 procent).

Badanie Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2022 objęło osiem krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Przeprowadziła je firma badawcza Valicon w kwietniu i maju 2022 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.