Rosną wydatki na podróże. Turyści zamiast pamiątek wolą wizytę w barze

W tym roku liczba pasażerów samolotów może zwiększyć się o 1,5 miliarda wobec 2021 roku. Już teraz widać znaczne ożywienie w podróżach, a liczba rezerwacji jest większa niż w 2019 roku - podaje Instytut Mastercard Economics.

Publikacja: 23.05.2022 09:38

Rosną wydatki na podróże. Turyści zamiast pamiątek wolą wizytę w barze

Foto: AFP, Lillian Suwanrumpha

Instytut Mastercard Economics przeprowadził analizę zakupów usług turystycznych na 37 rynkach. Okazuje się, że liczba zamówień na loty o charakterze prywatnym i biznesowym przekroczyła już wartości notowane w tym samym czasie przed pandemią. Widać też, że zwiększyły się wydatki na rejsy wycieczkowe, przejazdy autokarowe i kolejowe. Autorzy raportu twierdzą, że jeśli ten trend się utrzyma, w tym roku na całym świecie w podróż samolotem wybierze się 1,5 miliarda pasażerów więcej niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Europejska turystyka nadal potrzebuje wsparcia. Kraje nie mają równych szans

Jak czytamy w raporcie, do końca kwietnia rezerwacje na loty w celach wypoczynkowych i służbowych przekroczyły o 25 procent poziom sprzed pandemii. W wypadku prywatnych podróży na krótkim dystansie zmiana na plus wynosi 25 procent, a na średnim 27 procent. W kategorii biznesowych podróży lotniczych wynik lepszy niż w 2019 roku udało się osiągnąć pierwszy raz w marcu, a te długodystansowe zanotowały dwucyfrowy wzrost w kwietniu. Motorem napędowym był powrót ludzi do biur.

Ożywienie widać też w innych segmentach turystyki. I tak sprzedaż rejsów wycieczkowych wzrosła rok do roku od stycznia do końca kwietnia o 62 punkty procentowe, ale w dalszym ciągu jest mniejsza niż przed pandemią. Inaczej sytuacja wygląda w przejazdach autokarowych – tu sprzedaż jest taka jak w 2019 roku, w wypadku kolei jest ich mniej o 7 procent. Wzrosły natomiast wydatki na opłaty drogowe i wynajem samochodów, odpowiednio o prawie 19 i 12 procent.

Kolejną ciekawostką jest to, że turyści zagraniczni w odwiedzanym miejscu więcej wydają na przyjemności niż na pamiątki. W tym pierwszym wypadku widać wzrost o 34 procent wobec 2019 roku – głównie chodzi o wyjścia do barów i klubów nocnych (+72 procent) i do parków rozrywki, muzeów, na koncerty i inne przyjemności (+35 procent). W tej kategorii widać duże ożywienie w Singapurze – tu na doświadczenia goście z zagranicy przeznaczyli dotąd o 60 procent więcej pieniędzy niż przed pandemią, w Stanach Zjednoczonych jest to o około 23 procent więcej. W Wielkiej Brytanii w każdym z analizowanych miesięcy zmiana na plus była dwukrotna, ale w kwietniu doszła do 140 procent.

Czytaj więcej

Europa nie boi się, że wojna zabierze jej turystów. „Spodziewamy się dobrego sezonu”

Pozytywne trendy w podróżach można zaobserwować głównie tam, gdzie restrykcje pandemiczne są luzowane. Wyjątkiem jest region części Azji i Pacyfiku.

Najpopularniejszymi kierunkami turystycznymi są obecnie Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Szwajcaria, Hiszpania i Holandia.

Instytut Mastercard Economics przeprowadził analizę zakupów usług turystycznych na 37 rynkach. Okazuje się, że liczba zamówień na loty o charakterze prywatnym i biznesowym przekroczyła już wartości notowane w tym samym czasie przed pandemią. Widać też, że zwiększyły się wydatki na rejsy wycieczkowe, przejazdy autokarowe i kolejowe. Autorzy raportu twierdzą, że jeśli ten trend się utrzyma, w tym roku na całym świecie w podróż samolotem wybierze się 1,5 miliarda pasażerów więcej niż przed rokiem.

Pozostało 84% artykułu
Nowe Trendy
Co piąty turysta przyjechał do Polski z zagranicy. Najwięcej z Niemiec
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nowe Trendy
Minister od turystyki, Piotr Borys, nie zostanie prezydentem
Nowe Trendy
Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów
Nowe Trendy
Jaki wpływ na gospodarkę ma branża spotkań i wydarzeń? „Wyniki są imponujące”
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nowe Trendy
Grecka wyspa będzie neutralna klimatycznie. Zainwestuje w nią gigant turystyczny