Reklama
Rozwiń
Reklama

Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów

Komisja Europejska rozpoczęła właśnie śledztwo mające wyjaśnić, czy Google przestrzega zasad wspólnego rynku cyfrowego. Wynikiem tej weryfikacji może być zmiana w wyszukiwaniu usług turystycznych w internecie.

Publikacja: 08.04.2024 00:01

Bruksela sprawdza, czy Google nie łamie prawa, pokazując oferty lotów

Foto: AFP, Lionel Bonaventure

Komisja Europejska wszczęła dochodzenia w sprawie braku zgodności zasad funkcjonowania tzw. strażników internetu (ang. gatekeepers) z przepisami o rynkach cyfrowych (DMA).

Jak mówi wiceprezes wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji, Margrethe Vestager, chodzi o zasady Alphabet dotyczące sterowania w Google Play i własnych preferencji w wyszukiwarce Google'a, zasady Apple'a, dotyczące sterowania w App Store i wyboru przeglądarek i zmiany ustawień domyślnych, a także „modelu płatności lub zgody” w Meta.

- Podejrzewamy, że proponowane przez te trzy firmy rozwiązania nie są zgodne z DMA. Przeanalizujemy przestrzeganie przez spółki przepisów DMA, aby zapewnić otwarte i konkurencyjne rynki cyfrowe w Europie – dodaje.

Czytaj więcej

Internetowy gigant turystyczny miga się od płacenia podatków. Jaki ma pomysł?

Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego, przypomina, że ustawa o rynkach cyfrowych zaczęła obowiązywać 7 marca.

Reklama
Reklama

– Od miesięcy prowadzimy rozmowy z gatekeeperami, aby pomóc im dostosować się do nowych zasad i już widzimy zmiany na rynku. Nie jesteśmy jednak przekonani, czy Alphabet, Apple i Meta respektują konieczność sprawiedliwszej i bardziej otwartej przestrzeni cyfrowej dla europejskich obywateli i przedsiębiorstw. Jeżeli okaże się, że brakuje im pełnej zgodności z DMA, grożą im wysokie kary – tłumaczy.

W wypadku Google'a, a właściwie jego właściciela, firmy Alphabet, Komisja chce sprawdzić między innymi, czy sposób wyświetlania wyników wyszukiwania nie kieruje użytkowników w pierwszej kolejności do jego własnych serwisów – w dziedzinie turystyki chodzi o Loty Google i Hotele Google. Jeśli podejrzenia Brukseli się potwierdzą, będzie to oznaczać złamanie art. 6 DMA, który nakazuje traktowanie innych firm w sposób sprawiedliwy i niedyskryminujący.

Czytaj więcej

Rada Europejska przyjęła przepisy regulujące najem mieszkań dla turystów

Postępowanie to, podobnie jak inne wszczęte wobec Amazona i Mety, mają się zakończyć w ciągu 12 miesięcy. Bruksela może nałożyć grzywnę w wysokości do 10 procent obrotu firmy.

W razie powtarzania się naruszeń, kary mogą sięgnąć nawet 20 procent, a w wypadku systematycznych naruszeń, Komisja może zastosować dodatkowe środki zaradcze, jak zobowiązanie gatekeepera do sprzedania przedsiębiorstwa lub jego części.

Celem DMA jest zapewnienie konkurencyjnych i uczciwych warunków w sektorze cyfrowym. Dyrektywa reguluje działalność „gatekeeperów”, czyli dużych platform cyfrowych stanowiących ważną bramę między przedsiębiorcami a konsumentami. Bruksela za strażników internetu uznała takie firmy, jak Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft. Wszystkie one musiały wypełnić zobowiązania wynikające z DMA do 7 marca tego roku.

Komisja Europejska wszczęła dochodzenia w sprawie braku zgodności zasad funkcjonowania tzw. strażników internetu (ang. gatekeepers) z przepisami o rynkach cyfrowych (DMA).

Jak mówi wiceprezes wykonawcza odpowiedzialna za politykę konkurencji, Margrethe Vestager, chodzi o zasady Alphabet dotyczące sterowania w Google Play i własnych preferencji w wyszukiwarce Google'a, zasady Apple'a, dotyczące sterowania w App Store i wyboru przeglądarek i zmiany ustawień domyślnych, a także „modelu płatności lub zgody” w Meta.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nowe Trendy
Turyści odwracają się od Nowego Jorku. Prognozy pokazują minus 17 procent
Nowe Trendy
PIT zadowolony z zapowiedzi zmiany Karty Nauczyciela. „Załamanie w wycieczkach szkolnych”
Nowe Trendy
Turystyka szybko rośnie. Zarobią na niej ci, którzy dostosują się do nowych zasad
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nowe Trendy
Regiony Hiszpanii w obronie turystyki. „To nie problem, ale motor gospodarki”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama