Reklama

Turystyka szybko rośnie. Zarobią na niej ci, którzy dostosują się do nowych zasad

Po pełnej odbudowie po pandemicznym załamaniu, światowy rynek turystyczny dynamicznie rośnie. Jak wynika z najnowszego raportu Global Travel Market Report 2025 firmy badawczej Phocuswright, wartość światowych wydatków na podróże do 2027 roku o 12,5 procent.

Publikacja: 29.10.2025 06:00

Turystyka szybko rośnie. Zarobią na niej ci, którzy dostosują się do nowych zasad

Foto: Filip Frydrykiewicz

Napędzana cyfryzacją i stabilnym popytem na wypoczynek, branża turystyczna wchodzi w nową erę strukturalnych przemian – pisze amerykański portal Phocuswire. Jej wzrost nie będzie jednak równomierny – podczas gdy rynki dojrzałe utrzymują dominującą pozycję, regiony wschodzące, jak Bliski Wschód i Ameryka Łacińska, zyskują na znaczeniu w imponującym tempie. Globalny krajobraz podróży staje się coraz bardziej zróżnicowany pod względem rynków, kanałów sprzedaży i zachowań konsumentów, co stwarza zarówno nowe szanse, jak i wyzwania dla uczestników rynku.

Czytaj więcej

Europa sercem światowej turystyki. Co pokazuje najnowszy raport?

Nierówne tempo turystycznego wyścigu

Światowe rezerwacje turystyczne osiągnęły w 2024 roku niemal 1,6 biliona dolarów, a według prognoz do 2027 roku przekroczą 1,8 biliona dolarów, o 12,5 procent więcej. Rezerwacje online wzrosły w 2024 roku o 9 procent, zwiększając globalny udział kanałów cyfrowych. Prognozy wskazują, że do 2027 roku dwie trzecie wszystkich podróży będzie rezerwowanych przez internet.

Ameryka Północna była liderem w 2024 roku z wynikiem 539 miliardów dolarów w rezerwacjach turystycznych, wyprzedzając region Azji i Pacyfiku (APAC). Europa zajęła trzecie miejsce, utrzymując stabilny poziom dzięki silnym podróżom wewnątrzregionalnym.

Rynki wschodzące – w tym Bliski Wschód, Ameryka Łacińska i Afryka – rozwijają się szybciej niż gospodarki dojrzałe, co zapowiada dalsze przesunięcia w globalnym układzie sił.

Reklama
Reklama

Linie lotnicze i hotele zyskują najwięcej na dostępie przez internet

Segmenty lotniczy i hotelowy wspólnie odpowiadają za blisko trzy czwarte światowych rezerwacji turystycznych. W 2024 roku dostawcy usług (linie lotnicze, hotele) utrzymali przewagę w rezerwacjach online, jednak internetowe biura podróży (OTA) nadal dominują w segmencie hotelowym, gdzie duże rozproszenie rynku sprzyja pośrednikom.

W gronie 15 największych rynków turystycznych świata najszybszy wzrost w nadchodzących latach prognozowany jest dla Meksyku, Brazylii i Indii. Mimo inflacji, rosnących kosztów i niepewności politycznej, popyt na podróże pozostaje odporny na kryzysy. Turyści coraz częściej decydują się na podróże łączące cele biznesowe z czasem na wypoczynek, szukają lepszej relacji jakości do ceny i zwracają większą uwagę na zrównoważony rozwój.

Czytaj więcej

Światowy ruch turystyczny, jak przed pandemią. 1,4 miliarda ludzi w podróży

Wszystkie te czynniki razem wskazują na stabilny, choć nierówny wzrost branży – średnio o 5,2 procent rocznie do 2027 roku.

Podróżni, mimo globalnych napięć i zmian gospodarczych, nie rezygnują z wyjazdów, lecz podejmują bardziej świadome decyzje o tym, dokąd, jak i dlaczego podróżują.

Dla branży turystycznej oznacza to jedno: wyzwanie i szansę zarazem. Kto potrafi szybko dostosować się do nowych warunków i oczekiwań, ten ma szansę wykorzystać kolejną fazę globalnego wzrostu turystyki.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Grono Orłów Turystyki „Rzeczpospolitej” powiększyło się o czworo wyjątkowych menedżerów
Nowe Trendy
Noctourism, czyli nocna turystyka. „Zobacz, jak wygląda prawdziwa ciemność”
Nowe Trendy
Angielscy burmistrzowie zdecydują, czy turyści powinni płacić
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nowe Trendy
ISOS: Napięcia polityczne i cyberprzestępczość zagrożeniami dla podróży biznesowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama