Nowy trend – turyści nie chcą kupować pamiątek. Jak to tłumaczą?

O 58 procent spadła liczba Brytyjczyków, którzy na zagranicznych wakacjach wydają pieniądze na pamiątki. Powodów tego jest kilka, między innymi oszczędności, ale też większa dbałość o środowisko.

Publikacja: 11.09.2024 07:02

Prezenty z podróży nie są już tak atrakcyjne, jak dawniej, bo więcej ludzi podróżuje i może sobie sa

Prezenty z podróży nie są już tak atrakcyjne, jak dawniej, bo więcej ludzi podróżuje i może sobie samemu kupić pamiątki

Foto: Filip Frydrykiewicz

Z danych brytyjskiej organizacji zrzeszającej biura podróży, ABTA, wynika, że Brytyjczycy stali się na wyjazdach bardziej oszczędni. 58 procent z nich rezygnuje z kupowania pamiątek, a powodem tego są ograniczenia budżetowe. W ten sposób swoje decyzje uzasadnia 32 procent badanych.

Kolejną przyczyną, z tym samym odsetkiem wskazań, jest dbałość o środowisko – ludzie stali się bardziej świadomi ekologicznie i nie chcą kupować niepotrzebnych rzeczy.

Czytaj więcej

Wakacje popsuł deszcz? Należy się zwrot pieniędzy

Jednak najwięcej respondentów, bo 33 procent, przyznało, że zwyczaj gromadzenia pamiątek z wyjazdów jest staromodny i tandetny. Wśród innych powodów rezygnacji z zakupów wymienili ograniczenia w ciężarze bagażu, jaki można zabrać do samolotu, ale też to, że po świecie podróżuje coraz więcej ludzi, a to znaczy, że każdy może sobie sam coś przywieźć, nie trzeba robić innym prezentów.

Pamiątka z wyjazdu – prezent dla rodziny

Okazuje się bowiem, że najczęściej pamiątki z zagranicy otrzymują członkowie rodziny – 41 procent osób, które spędza wakacje za granicą i kupuje prezenty, przeznacza je dla dorosłych krewnych, a 32 procent dla dzieci.

Najczęściej wybierane są jedzenie i napoje (w tym alkohol), ozdoby, ubrania i magnesy na lodówkę. Coraz popularniejsze stają się motywy zwierzęce, takie jak sztuczna głowa krokodyla, plastikowy osioł czy duży drewniany słoń.

Co dziesiąty pytany kupuje souveniry dla kolegów z pracy, wiele osób przywozi prezenty dla opiekunów zwierząt.

Oszczędzanie na pamiątkach się opłaca

Wiele osób podróżujących za granicę, które obecnie kupują mniej pamiątek lub prezentów niż wcześniej, w ten sposób zaoszczędzone pieniądze przeznacza na przyjemności związane z wakacyjnym pobytem. Trzy na pięć osób (59 procent) kupuje za nie jedzenie i picie w mieście, 55 procent włącza w całkowity koszt wakacji, a 52 procent wydaje na atrakcje lub zwiedzanie.

- Nasze badania pokazują, że ludzie mówią „żegnaj” wakacyjnym pamiątkom. To, co kiedyś było powszechną częścią wakacji – poszukiwanie interesujących, niezwykłych, czy komicznych przedmiotów do przywiezienia do domu – zanika – mówi dyrektor ds. komunikacji w ABTA Graeme Buck. – Ludzie są teraz o wiele bardziej świadomi tego, na co wydają pieniądze w czasie zagranicznych podróży, dziś jest im też o wiele łatwiej utrzymywać kontakt z rodziną i przyjaciółmi w domu w trakcie podróży czy to przez telefon, SMS-y, czy media społecznościowe, a zatem wakacje są być może o wiele mniej tajemnicze niż kiedyś – dodaje.

Z danych brytyjskiej organizacji zrzeszającej biura podróży, ABTA, wynika, że Brytyjczycy stali się na wyjazdach bardziej oszczędni. 58 procent z nich rezygnuje z kupowania pamiątek, a powodem tego są ograniczenia budżetowe. W ten sposób swoje decyzje uzasadnia 32 procent badanych.

Kolejną przyczyną, z tym samym odsetkiem wskazań, jest dbałość o środowisko – ludzie stali się bardziej świadomi ekologicznie i nie chcą kupować niepotrzebnych rzeczy.

Pozostało 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Za rok ponad milion Polaków w Egipcie. „Rozmawiamy o zniesieniu paszportów”
Nowe Trendy
Morsowanie, biegówki, spa... - Sopot zachęca w reklamie do przyjazdu po sezonie
Nowe Trendy
Tunezja świętuje turystyczny rekord i nagradza polskie biura podróży
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Nowe Trendy
Koszykarz i kolarka promują polskie atrakcje turystyczne. 200 milionów odsłon w Europie