Nowy trend – turyści nie chcą kupować pamiątek. Jak to tłumaczą?

O 58 procent spadła liczba Brytyjczyków, którzy na zagranicznych wakacjach wydają pieniądze na pamiątki. Powodów tego jest kilka, między innymi oszczędności, ale też większa dbałość o środowisko.

Publikacja: 11.09.2024 07:02

Prezenty z podróży nie są już tak atrakcyjne, jak dawniej, bo więcej ludzi podróżuje i może sobie sa

Prezenty z podróży nie są już tak atrakcyjne, jak dawniej, bo więcej ludzi podróżuje i może sobie samemu kupić pamiątki

Foto: Filip Frydrykiewicz

Z danych brytyjskiej organizacji zrzeszającej biura podróży, ABTA, wynika, że Brytyjczycy stali się na wyjazdach bardziej oszczędni. 58 procent z nich rezygnuje z kupowania pamiątek, a powodem tego są ograniczenia budżetowe. W ten sposób swoje decyzje uzasadnia 32 procent badanych.

Kolejną przyczyną, z tym samym odsetkiem wskazań, jest dbałość o środowisko – ludzie stali się bardziej świadomi ekologicznie i nie chcą kupować niepotrzebnych rzeczy.

Czytaj więcej

Wakacje popsuł deszcz? Należy się zwrot pieniędzy

Jednak najwięcej respondentów, bo 33 procent, przyznało, że zwyczaj gromadzenia pamiątek z wyjazdów jest staromodny i tandetny. Wśród innych powodów rezygnacji z zakupów wymienili ograniczenia w ciężarze bagażu, jaki można zabrać do samolotu, ale też to, że po świecie podróżuje coraz więcej ludzi, a to znaczy, że każdy może sobie sam coś przywieźć, nie trzeba robić innym prezentów.

Pamiątka z wyjazdu – prezent dla rodziny

Okazuje się bowiem, że najczęściej pamiątki z zagranicy otrzymują członkowie rodziny – 41 procent osób, które spędza wakacje za granicą i kupuje prezenty, przeznacza je dla dorosłych krewnych, a 32 procent dla dzieci.

Najczęściej wybierane są jedzenie i napoje (w tym alkohol), ozdoby, ubrania i magnesy na lodówkę. Coraz popularniejsze stają się motywy zwierzęce, takie jak sztuczna głowa krokodyla, plastikowy osioł czy duży drewniany słoń.

Co dziesiąty pytany kupuje souveniry dla kolegów z pracy, wiele osób przywozi prezenty dla opiekunów zwierząt.

Oszczędzanie na pamiątkach się opłaca

Wiele osób podróżujących za granicę, które obecnie kupują mniej pamiątek lub prezentów niż wcześniej, w ten sposób zaoszczędzone pieniądze przeznacza na przyjemności związane z wakacyjnym pobytem. Trzy na pięć osób (59 procent) kupuje za nie jedzenie i picie w mieście, 55 procent włącza w całkowity koszt wakacji, a 52 procent wydaje na atrakcje lub zwiedzanie.

- Nasze badania pokazują, że ludzie mówią „żegnaj” wakacyjnym pamiątkom. To, co kiedyś było powszechną częścią wakacji – poszukiwanie interesujących, niezwykłych, czy komicznych przedmiotów do przywiezienia do domu – zanika – mówi dyrektor ds. komunikacji w ABTA Graeme Buck. – Ludzie są teraz o wiele bardziej świadomi tego, na co wydają pieniądze w czasie zagranicznych podróży, dziś jest im też o wiele łatwiej utrzymywać kontakt z rodziną i przyjaciółmi w domu w trakcie podróży czy to przez telefon, SMS-y, czy media społecznościowe, a zatem wakacje są być może o wiele mniej tajemnicze niż kiedyś – dodaje.

Z danych brytyjskiej organizacji zrzeszającej biura podróży, ABTA, wynika, że Brytyjczycy stali się na wyjazdach bardziej oszczędni. 58 procent z nich rezygnuje z kupowania pamiątek, a powodem tego są ograniczenia budżetowe. W ten sposób swoje decyzje uzasadnia 32 procent badanych.

Kolejną przyczyną, z tym samym odsetkiem wskazań, jest dbałość o środowisko – ludzie stali się bardziej świadomi ekologicznie i nie chcą kupować niepotrzebnych rzeczy.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Nowe Trendy
„Tętniące życiem miasta, dobre jedzenie i życzliwi mieszkańcy”. Polska w amerykańskiej telewizji
Nowe Trendy
Młodzi gardzą wakacjami all inclusive? Nic bardziej mylnego, zaskakujące wyniki badania
Nowe Trendy
Najliczniej odwiedzane miasta świata. Azja goni Europę
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Nowe Trendy
Baleary wydadzą 850 mln euro na zrównoważoną turystykę. "Od tego zależy rozwój"
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego