Reklama

Badanie. Seniorzy chcą podróżować, ale barierą są dla nich nowe technologie

Osoby w wielu ponad 60 lat, choć mocno zainteresowane poznawaniem świata, nie mają wiedzy i umiejętności związanych z nowymi technologiami w podróży. Nie wiedzą na przykład, jak szukać tanich lotów, nie są też obeznani z procedurami lotniskowymi.

Publikacja: 17.12.2025 11:41

Badanie. Seniorzy chcą podróżować, ale barierą są dla nich nowe technologie

Foto: Adobe Stock

Ponad połowa osób w wieku 60+ nisko ocenia swoją wiedzę i umiejętności w zakresie nowych technologii i rozwiązań w podróży – wynika z ankiety przeprowadzonej wśród uczestników warsztatów „Z technologią przez świat”, organizowanych przez firmę Vasco w ramach Akademii Seniora.

Cyfrowa przepaść w podróżowaniu – w czym seniorzy potrzebują wsparcia?

Analiza wyników badania ujawnia konkretne dziedziny, w których osoby starsze napotykają największe bariery technologiczne. 

Aż 86 procent ankietowanych nie radzi sobie z aplikacjami do tłumaczeń (ocenia swój poziom doświadczenia jako niski lub bardzo niski).

Znaczący odsetek, bo ponad 70 procent, nie czuje się pewnie również w kwestii bezpieczeństwa i praw konsumenta podczas zakupu usług turystycznych online.

57 procent ocenia swoje kompetencje w wyszukiwaniu tanich lotów jako bardzo niskie.

Reklama
Reklama

Trudności sprawiają też procedury lotniskowe – 43 procent seniorów deklaruje bardzo małą pewność siebie przy odprawie online, a prawie 75 procent nie jest świadome aktualnych regulacji linii lotniczych dotyczących pakowania bagażu podręcznego.

Czytaj więcej

Za 15 lat liczba turystów sięgnie 2,5 miliarda. „AI to nie opcja, to konieczność”

Z czym seniorzy radzą sobie lepiej?

Badanie ujawnia również dziedziny, w których kompetencje cyfrowe seniorów są na wyższym poziomie.

Ponad 50 procent respondentów ocenia swoje umiejętności korzystania z wyszukiwarek internetowych i Map Google jako dobre lub bardzo dobre.

Ponadto około 40 procent seniorów deklaruje co najmniej średni poziom pewności w używaniu mediów społecznościowych i komunikatorów.

Te wyniki sugerują, że seniorzy są biegli w podstawowych narzędziach internetowych, ale potrzebują wsparcia w zakresie bardziej złożonych, turystycznych zastosowań technologii.

Reklama
Reklama

Foto: Vasco

Seniorzy potrzebują wzmocnienia kompetencji cyfrowych

Wyniki badania potwierdzają, że edukacja cyfrowa osób 60+ jest realną potrzebą społeczną. Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego osoby w wieku 60+ stanowią już 26,6 procent całej populacji Polski, czyli prawie 10 milionów. To najszybciej rosnąca grupa demograficzna w kraju, której potrzeby, także podróżnicze, systematycznie się zmieniają.

Jednocześnie statystyki pokazują, że kompetencje cyfrowe tej grupy są wciąż bardzo niskie. W 2024 roku tylko 13,7 procent osób w wieku 65–74 lata miało podstawowe lub ponadpodstawowe umiejętności cyfrowe. W szerszej grupie 55–74 lata było to zaledwie 22 procent, wobec 48,8 procent w całej populacji 16–74 lata. Aż 26,5 procent osób w wieku 60–74 lata nigdy nie korzystało z internetu, co oznacza pierwotne wykluczenie cyfrowe.

Mimo to wyraźnie widać, że seniorzy chcą się uczyć i korzystać z technologii – już 36,9 procent osób w wieku 60–74 lata korzysta z internetu kilka razy dziennie, a kolejne 19 procent robi to przynajmniej raz dziennie.

Dane te pochodzą z raportu „Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2024 rok”, przygotowanego przez Ministerstwo ds. Polityki Senioralnej pod kierunkiem Marzeny Okły-Drewnowicz, z wykorzystaniem aktualnych badań Głównego Urzędu Statystycznego.

Czytaj więcej

Podróżni liczą na sztuczną inteligencję. Głównie, że pozwoli im wybrać najlepiej
Reklama
Reklama

Aktualne wyniki ankiet zostaną porównane z podobnym badaniem, które zostanie przeprowadzone po zakończeniu zajęć w Akademii Seniora, by zweryfikować, w jakim stopniu program wzmacnia kompetencje uczestników.

Warsztaty „Z technologią przez świat”, realizowane we współpracy z Uniwersytetem Trzeciego Wieku Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, obejmują rozwijanie umiejętności z zakresu planowania podróży, takich jak wyszukiwanie i rezerwacja noclegów online, obsługa aplikacji i narzędzi turystycznych. Seniorzy uczą się, jak korzystać z komunikatorów i grup podróżniczych, poznają zasady bezpieczeństwa w „cyfrowej” podróży, ćwiczą odprawę online, korzystanie z kart pokładowych, obsługę tłumaczy elektronicznych i aplikacji językowych i poznają podstawy mobilnej fotografii i filmowania.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Nowe Trendy
Były dziennikarz telewizyjny będzie rzecznikiem Polskiej Organizacji Turystycznej
Nowe Trendy
Grono Orłów Turystyki „Rzeczpospolitej” powiększyło się o czworo wyjątkowych menedżerów
Nowe Trendy
Noctourism, czyli nocna turystyka. „Zobacz, jak wygląda prawdziwa ciemność”
Nowe Trendy
Angielscy burmistrzowie zdecydują, czy turyści powinni płacić
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama