Coraz więcej fałszywych recenzji hoteli w sieci. Popularna platforma wytropiła 2,7 miliona

Ponad 2,7 miliona fałszywych opinii użytkowników usunął ze swojego serwisu Tripadvisor. W ciągu dwóch lat ich liczba wzrosła niemal dwukrotnie - wynika z najnowszego „Raportu przejrzystości”.

Publikacja: 01.04.2025 07:22

Coraz więcej fałszywych recenzji hoteli w sieci. Popularna platforma wytropiła 2,7 miliona

Foto: Adobe Stock

W 2024 roku Tripadvisor usunął ponad 2,7 miliona fałszywych opinii, o czym zawiadamia w najnowszej, czwartej edycji „Raportu przejrzystości” (Transparency Report), który analizuje trendy w recenzjach turystycznych i publikowany jest co dwa lata.

- Jako największa na świecie platforma z poradami turystycznymi staramy się, aby treści na naszej stronie są wiarygodne i godne zaufania - szefowa ds. zaufania i bezpieczeństwa w Tripadvisorze Becky Foley, cytowana w raporcie.

Liczba fałszywych recenzji wzrosła o 700 tysięcy w porównaniu z 2023 rokiem i o 1,5 miliona względem 2022 roku.

Opinie nadesłane do Tripadvisora podlegają trzystopniowej weryfikacji - zautomatyzowanej kontroli, którą wspomagają moderatorzy i użytkownicy serwisu.

W 2024 roku 87,8 procent z 31,1 miliona recenzji przeszło przez zautomatyzowany system kontroli i trafiło do sieci, jednocześnie 7,3 procent zostało odrzuconych, a 4,9 procent oznaczonych do dalszej weryfikacji przez moderatorów.

Czytaj więcej

Komisja Europejska: Google faworyzuje swoje usługi, nie daje szansy konkurencji

Firmy motywują do zamieszczania pochlebnych recenzji

Spora część zakwestionowanych treści (54 procent) była efektem „podbijania recenzji” - ma ono miejsce wtedy, gdy same firmy wystawiają pozytywne recenzje lub zachęcają do tego innych, aby podnieść oceny swoich usług na platformie. 360 tysięcy usuniętych recenzji było powiązanych z programami motywacyjnymi dla pracowników, w ramach których firmy oferują im nagrody w zamian za pozytywne recenzje.

Tripadvisor wysłał ostrzeżenia do prawie 9 tysięcy firm, które zachęcały klientów lub personel do publikowania pochlebnych opinii.

Inne usunięte recenzje to „oszustwa członkowskie”, czyli recenzje publikowane z naruszeniem regulaminu przez indywidualnych użytkowników. Tripadvisor zalicza do nich między innymi recenzje obelżywe, wulgarne (39 procent) i płatne (4,8 procent).

Tripadvisor usunął również 214 tysięcy recenzji wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.

Czytaj więcej

Niemieccy hotelarze walczą z Bookingiem o odszkodowanie za narzucanie cen

Turyści chętniej dzielą się opiniami

Autorzy raportu podają ponadto, że w 2024 roku za pośrednictwem witryny i aplikacji Tripadvisor turyści udostępnili prawie 80 milionów treści, w tym 31,1 miliona recenzji i 38,1 miliona zdjęć i filmów - to 9 procent więcej w porównaniu z poprzednim raportem.

Warto zauważyć, że platforma odnotowała znaczny wzrost liczby recenzji dotyczących doświadczeń, atrakcji i zajęć - o 45 procent w porównaniu z poprzednim raportem.

Właściciele firm zareagowali na ponad 11 milionów recenzji, podczas gdy członkowie odpowiedzieli na 257 tysięcy pytań od innych podróżników.

Aby skuteczniej zapobiegać szerzeniu się fałszywych treści, czytamy w raporcie, Tripadvisor wraz z innymi globalnymi platformami internetowymi, takimi jak Amazon, Expedia, Glassdoor, Booking.com i Trustpilot, stworzyły „koalicję na rzecz zaufanych recenzji” (Coalition for Trusted Reviews). W jej ramach będą dzielić się najlepszymi praktykami w zakresie moderowania treści i identyfikowania fałszywych recenzji.

W 2024 roku Tripadvisor usunął ponad 2,7 miliona fałszywych opinii, o czym zawiadamia w najnowszej, czwartej edycji „Raportu przejrzystości” (Transparency Report), który analizuje trendy w recenzjach turystycznych i publikowany jest co dwa lata.

- Jako największa na świecie platforma z poradami turystycznymi staramy się, aby treści na naszej stronie są wiarygodne i godne zaufania - szefowa ds. zaufania i bezpieczeństwa w Tripadvisorze Becky Foley, cytowana w raporcie.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Podróże lotnicze staniały, rezerwacje na majówkę wzrosły prawie o połowę
Popularne Trendy
Polacy spędzą majówkę na południu Europy. Wyjazdy zaplanowali wcześnie
Popularne Trendy
Turystyka napędza gospodarkę Europy. Najszybciej tworzy miejsca pracy
Popularne Trendy
Polska ma 21 nowych ambasadorów kongresów