Coraz więcej fałszywych recenzji hoteli w sieci. Popularna platforma wytropiła 2,7 miliona

Ponad 2,7 miliona fałszywych opinii użytkowników usunął ze swojego serwisu Tripadvisor. W ciągu dwóch lat ich liczba wzrosła niemal dwukrotnie - wynika z najnowszego „Raportu przejrzystości”.

Publikacja: 01.04.2025 07:22

Coraz więcej fałszywych recenzji hoteli w sieci. Popularna platforma wytropiła 2,7 miliona

Foto: Adobe Stock

W 2024 roku Tripadvisor usunął ponad 2,7 miliona fałszywych opinii, o czym zawiadamia w najnowszej, czwartej edycji „Raportu przejrzystości” (Transparency Report), który analizuje trendy w recenzjach turystycznych i publikowany jest co dwa lata.

- Jako największa na świecie platforma z poradami turystycznymi staramy się, aby treści na naszej stronie są wiarygodne i godne zaufania - szefowa ds. zaufania i bezpieczeństwa w Tripadvisorze Becky Foley, cytowana w raporcie.

Liczba fałszywych recenzji wzrosła o 700 tysięcy w porównaniu z 2023 rokiem i o 1,5 miliona względem 2022 roku.

Opinie nadesłane do Tripadvisora podlegają trzystopniowej weryfikacji - zautomatyzowanej kontroli, którą wspomagają moderatorzy i użytkownicy serwisu.

W 2024 roku 87,8 procent z 31,1 miliona recenzji przeszło przez zautomatyzowany system kontroli i trafiło do sieci, jednocześnie 7,3 procent zostało odrzuconych, a 4,9 procent oznaczonych do dalszej weryfikacji przez moderatorów.

Czytaj więcej

Komisja Europejska: Google faworyzuje swoje usługi, nie daje szansy konkurencji

Firmy motywują do zamieszczania pochlebnych recenzji

Spora część zakwestionowanych treści (54 procent) była efektem „podbijania recenzji” - ma ono miejsce wtedy, gdy same firmy wystawiają pozytywne recenzje lub zachęcają do tego innych, aby podnieść oceny swoich usług na platformie. 360 tysięcy usuniętych recenzji było powiązanych z programami motywacyjnymi dla pracowników, w ramach których firmy oferują im nagrody w zamian za pozytywne recenzje.

Tripadvisor wysłał ostrzeżenia do prawie 9 tysięcy firm, które zachęcały klientów lub personel do publikowania pochlebnych opinii.

Inne usunięte recenzje to „oszustwa członkowskie”, czyli recenzje publikowane z naruszeniem regulaminu przez indywidualnych użytkowników. Tripadvisor zalicza do nich między innymi recenzje obelżywe, wulgarne (39 procent) i płatne (4,8 procent).

Tripadvisor usunął również 214 tysięcy recenzji wygenerowanych przez sztuczną inteligencję.

Czytaj więcej

Niemieccy hotelarze walczą z Bookingiem o odszkodowanie za narzucanie cen

Turyści chętniej dzielą się opiniami

Autorzy raportu podają ponadto, że w 2024 roku za pośrednictwem witryny i aplikacji Tripadvisor turyści udostępnili prawie 80 milionów treści, w tym 31,1 miliona recenzji i 38,1 miliona zdjęć i filmów - to 9 procent więcej w porównaniu z poprzednim raportem.

Warto zauważyć, że platforma odnotowała znaczny wzrost liczby recenzji dotyczących doświadczeń, atrakcji i zajęć - o 45 procent w porównaniu z poprzednim raportem.

Właściciele firm zareagowali na ponad 11 milionów recenzji, podczas gdy członkowie odpowiedzieli na 257 tysięcy pytań od innych podróżników.

Aby skuteczniej zapobiegać szerzeniu się fałszywych treści, czytamy w raporcie, Tripadvisor wraz z innymi globalnymi platformami internetowymi, takimi jak Amazon, Expedia, Glassdoor, Booking.com i Trustpilot, stworzyły „koalicję na rzecz zaufanych recenzji” (Coalition for Trusted Reviews). W jej ramach będą dzielić się najlepszymi praktykami w zakresie moderowania treści i identyfikowania fałszywych recenzji.

W 2024 roku Tripadvisor usunął ponad 2,7 miliona fałszywych opinii, o czym zawiadamia w najnowszej, czwartej edycji „Raportu przejrzystości” (Transparency Report), który analizuje trendy w recenzjach turystycznych i publikowany jest co dwa lata.

- Jako największa na świecie platforma z poradami turystycznymi staramy się, aby treści na naszej stronie są wiarygodne i godne zaufania - szefowa ds. zaufania i bezpieczeństwa w Tripadvisorze Becky Foley, cytowana w raporcie.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Popularne Trendy
Hiszpańskie wybrzeża zarabiają na turystyce najwięcej, ale potrzebują strategii
Popularne Trendy
Vlogerzy znów zmierzą się w mistrzostwach. Pokażą najciekawsze zakątki Polski
Popularne Trendy
Komisja Europejska: Google faworyzuje swoje usługi, nie daje szansy konkurencji
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Popularne Trendy
Wieś, natura, kultura, kulinaria - ruszyły prace nad 30. strategiami dla turystyki
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście