Raport. Polska coraz mocniejsza w Europie w turystyce wellness i kulinarnej

Turyści odwiedzający Polskę wydają coraz więcej na usługi spa i wellness - wynika z najnowszej analizy trendów podróżniczych firmy Mastercard. Warszawa i Kraków znalazły się wśród najprzystępniejszych cenowo kierunków w Europie. Stolica Małopolski figuruje też na liście kulinarnych stolic Starego Kontynentu.

Publikacja: 13.05.2025 16:16

Raport. Polska coraz mocniejsza w Europie w turystyce wellness i kulinarnej

Foto: polska.travel

Mastercard Economics Institute (MEI) opublikował coroczny raport „Travel Trends Report”, w którym analizuje najnowsze trendy w podróżowaniu. Punktem wyjścia do analizy były zagregowane i zanonimizowane dane transakcyjne i źródła zewnętrzne - dowiadujemy się z komunikatu prasowego.

Z raportu wynika, że europejscy turyści, w tym Polacy, coraz częściej kierują się „głębszymi, opartymi na wartościach motywacjami do podróży”. Wśród najważniejszych wymieniają poszukiwanie więzi, poprawienie samopoczucia, chęć przeżycia przygody i doświadczenia kulinarne.

Te osobiste motywacje wciąż, nawet w czasach niepewności gospodarczej, odgrywają kluczową rolę w planowaniu wojaży. Na zachowania podróżnych niezmiennie wpływają też „tradycyjne czynniki”, takie jak kursy wymiany walut i sytuacja geopolityczna.

Najmodniejsze kierunki podróży na lato 2025

Jak pokazują dane dotyczące rezerwacji lotów w okresie od czerwca do września, najbardziej pożądanym kierunkiem podróży latem 2025 roku będzie Tokio.

Z kolei Polacy najczęściej rezerwują bilety do Londynu, Oslo i Rzymu. Kierunki, które najbardziej zyskały na popularności wśród Polaków w porównaniu z ubiegłym rokiem, to Kopenhaga, Alicante i Malaga.

Z kolei podróżni z Europy najchętniej wybierają Tokio, Palmę de Mallorca, Hurghadę, Paryż, Osakę, Pekin i Londyn.

Warto zauważyć, że największy wzrost liczby odwiedzających z Europy w latach 2019-2024 odnotowała Tirana, stając się, głównie za sprawą włoskich turystów, jednym z najszybciej rozwijających się kierunków turystycznych na kontynencie.

Czytaj więcej

Najazd Amerykanów na Europę. W poszukiwaniu autentyczności i luksusu

Polska i Włochy zyskują na znaczeniu w turystyce wellness

Podróże, aktywności na świeżym powietrzu i gastronomia znalazły się w tym roku na szczycie listy priorytetowych wydatków Europejczyków. Dwie trzecie (70 procent) badanych twierdzi, że priorytetem jest realizacja punktów z listy marzeń.

MEI, analizując wydatki turystów, stworzył Wellness Travel Index (WTI) - wskaźnik pokazujący, które kierunki wyróżnia oferta wellness. Rosnący WTI dla Włoch i Polski sygnalizuje, że te kraje skutecznie odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na ten rodzaj turystyki.

Istambuł, Cannes i Interlaken to gastronomiczne stolice świata

Analiza liczby nacji odwiedzających restauracje w różnych miastach pozwoliła wskazać najpopularniejsze miejsca na kulinarnej mapie świata. W 2024 roku restauracje w Stambule gościły turystów z 67 krajów, co jest najlepszym wynikiem spośród 43 analizowanych miast. Inne wiodące pod tym względem europejskie miasta to Cannes, Interlaken, Barcelona i Dubrownik. Pośrodku zestawienia znalazł się również Kraków. Coraz więcej turystów przyjeżdża tu, by spróbować lokalnych specjałów i odkryć nowe smaki, co wyróżnia Kraków na mapie kulinarnych stolic Europy.

MEI wskazuje, że turystyka przygodowa kwitnie przede wszystkim w Skandynawii, gdzie podróżni szukają naturalnego piękna lasów i fiordów i spokoju na świeżym powietrzu. Pod tym względem wyróżnia się Finlandia - tu parki narodowe odpowiadają za 7,1 procent całkowitych wydatków transgranicznych. Inne kraje o wysokim udziale wydatków związanych z parkami narodowymi to Szwajcaria, Polska, Francja i Norwegia.

Miasta Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak Bukareszt, Warszawa, Kraków, Budapeszt czy Praga, znalazły się w czołówce listy miejsc atrakcyjnych cenowo. Na niezapomniane, a jednocześnie przystępne cenowo wakacje na plaży warto wybrać hiszpańskie wybrzeża Costa Brava lub Costa del Sol. Równie kuszące są Ayia Napa na Cyprze i grecka wyspa Zakintos.

Czytaj więcej

"Hiszpania bez plaż, to jak Disneyland bez Myszki Miki. Ale teraz zapraszamy na wieś"

Więcej oszustw w szczycie sezonu

Oszustwa w popularnych miejscach turystycznych rosną nawet o 28 procent w szczycie sezonu. Portfele cyfrowe i zapobieganie oszustwom z pomocą sztucznej inteligencji pomagają chronić podróżnych - twierdzi MEI.

- Europejski sektor turystyczny nadal wykazuje dużą odporność. Nawet w obliczu niepewności gospodarczej wśród europejskich podróżników obserwujemy wyraźny zwrot w kierunku doświadczeń, które zapewniają konsumentom osobistą i długoterminową wartość. Niezależnie, czy chodzi o ośrodki odnowy i relaksu, eksploracje nowych kultur czy przygody na łonie natury, europejscy turyści stawiają na podróże, które są zgodne z ich indywidualnymi wartościami i aspiracjami - podsumowuje główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute Natalia Lechmanova, cytowana w komunikacie.

Mastercard Economics Institute (MEI) opublikował coroczny raport „Travel Trends Report”, w którym analizuje najnowsze trendy w podróżowaniu. Punktem wyjścia do analizy były zagregowane i zanonimizowane dane transakcyjne i źródła zewnętrzne - dowiadujemy się z komunikatu prasowego.

Z raportu wynika, że europejscy turyści, w tym Polacy, coraz częściej kierują się „głębszymi, opartymi na wartościach motywacjami do podróży”. Wśród najważniejszych wymieniają poszukiwanie więzi, poprawienie samopoczucia, chęć przeżycia przygody i doświadczenia kulinarne.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Polacy chcą odkrywać miejsca na wakacje w kraju
Popularne Trendy
Hiszpania bije rekordy popularności wśród turystów. Jeden region zyskuje szczególnie
Popularne Trendy
Pączki i żurek przy dźwiękach bluesa - promocja Polski w sercu Pragi
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Popularne Trendy
Polacy do Antalyi latają chętnie nawet zimą. Padł nowy rekord