Raport. Polska coraz mocniejsza w Europie w turystyce wellness i kulinarnej

Turyści odwiedzający Polskę wydają coraz więcej na usługi spa i wellness - wynika z najnowszej analizy trendów podróżniczych firmy Mastercard. Warszawa i Kraków znalazły się wśród najprzystępniejszych cenowo kierunków w Europie. Stolica Małopolski figuruje też na liście kulinarnych stolic Starego Kontynentu.

Publikacja: 13.05.2025 16:16

Raport. Polska coraz mocniejsza w Europie w turystyce wellness i kulinarnej

Foto: polska.travel

Mastercard Economics Institute (MEI) opublikował coroczny raport „Travel Trends Report”, w którym analizuje najnowsze trendy w podróżowaniu. Punktem wyjścia do analizy były zagregowane i zanonimizowane dane transakcyjne i źródła zewnętrzne - dowiadujemy się z komunikatu prasowego.

Z raportu wynika, że europejscy turyści, w tym Polacy, coraz częściej kierują się „głębszymi, opartymi na wartościach motywacjami do podróży”. Wśród najważniejszych wymieniają poszukiwanie więzi, poprawienie samopoczucia, chęć przeżycia przygody i doświadczenia kulinarne.

Te osobiste motywacje wciąż, nawet w czasach niepewności gospodarczej, odgrywają kluczową rolę w planowaniu wojaży. Na zachowania podróżnych niezmiennie wpływają też „tradycyjne czynniki”, takie jak kursy wymiany walut i sytuacja geopolityczna.

Najmodniejsze kierunki podróży na lato 2025

Jak pokazują dane dotyczące rezerwacji lotów w okresie od czerwca do września, najbardziej pożądanym kierunkiem podróży latem 2025 roku będzie Tokio.

Z kolei Polacy najczęściej rezerwują bilety do Londynu, Oslo i Rzymu. Kierunki, które najbardziej zyskały na popularności wśród Polaków w porównaniu z ubiegłym rokiem, to Kopenhaga, Alicante i Malaga.

Z kolei podróżni z Europy najchętniej wybierają Tokio, Palmę de Mallorca, Hurghadę, Paryż, Osakę, Pekin i Londyn.

Warto zauważyć, że największy wzrost liczby odwiedzających z Europy w latach 2019-2024 odnotowała Tirana, stając się, głównie za sprawą włoskich turystów, jednym z najszybciej rozwijających się kierunków turystycznych na kontynencie.

Czytaj więcej

Najazd Amerykanów na Europę. W poszukiwaniu autentyczności i luksusu

Polska i Włochy zyskują na znaczeniu w turystyce wellness

Podróże, aktywności na świeżym powietrzu i gastronomia znalazły się w tym roku na szczycie listy priorytetowych wydatków Europejczyków. Dwie trzecie (70 procent) badanych twierdzi, że priorytetem jest realizacja punktów z listy marzeń.

MEI, analizując wydatki turystów, stworzył Wellness Travel Index (WTI) - wskaźnik pokazujący, które kierunki wyróżnia oferta wellness. Rosnący WTI dla Włoch i Polski sygnalizuje, że te kraje skutecznie odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na ten rodzaj turystyki.

Istambuł, Cannes i Interlaken to gastronomiczne stolice świata

Analiza liczby nacji odwiedzających restauracje w różnych miastach pozwoliła wskazać najpopularniejsze miejsca na kulinarnej mapie świata. W 2024 roku restauracje w Istambule gościły turystów z 67 krajów, co stanowi najwyższy wynik spośród 43 analizowanych miast. Inne wiodące pod tym względem europejskie miasta to Cannes, Interlaken, Barcelona i Dubrownik. Pośrodku zestawienia znalazł się również Kraków. Coraz więcej turystów przyjeżdża tu, by spróbować lokalnych specjałów i odkryć nowe smaki, co wyróżnia Kraków na mapie kulinarnych stolic Europy.

MEI wskazuje, że turystyka przygodowa kwitnie przede wszystkim w Skandynawii, gdzie podróżni szukają naturalnego piękna lasów i fiordów i spokoju na świeżym powietrzu. Pod tym względem wyróżnia się Finlandia - tu parki narodowe odpowiadają za 7,1 procent całkowitych wydatków transgranicznych. Inne kraje o wysokim udziale wydatków związanych z parkami narodowymi to Szwajcaria, Polska, Francja i Norwegia.

Miasta Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak Bukareszt, Warszawa, Kraków, Budapeszt czy Praga, znalazły się w czołówce listy miejsc atrakcyjnych cenowo. Na niezapomniane, a jednocześnie przystępne cenowo wakacje na plaży warto wybrać hiszpańskie wybrzeża Costa Brava lub Costa del Sol. Równie kuszące są Ayia Napa na Cyprze i grecka wyspa Zakintos.

Czytaj więcej

"Hiszpania bez plaż, to jak Disneyland bez Myszki Miki. Ale teraz zapraszamy na wieś"

Więcej oszustw w szczycie sezonu

Oszustwa w popularnych miejscach turystycznych rosną nawet o 28 procent w szczycie sezonu. Portfele cyfrowe i zapobieganie oszustwom z pomocą sztucznej inteligencji pomagają chronić podróżnych - twierdzi MEI.

- Europejski sektor turystyczny nadal wykazuje dużą odporność. Nawet w obliczu niepewności gospodarczej wśród europejskich podróżników obserwujemy wyraźny zwrot w kierunku doświadczeń, które zapewniają konsumentom osobistą i długoterminową wartość. Niezależnie, czy chodzi o ośrodki odnowy i relaksu, eksploracje nowych kultur czy przygody na łonie natury, europejscy turyści stawiają na podróże, które są zgodne z ich indywidualnymi wartościami i aspiracjami - podsumowuje główna ekonomistka na Europę w Mastercard Economics Institute Natalia Lechmanova, cytowana w komunikacie.

Mastercard Economics Institute (MEI) opublikował coroczny raport „Travel Trends Report”, w którym analizuje najnowsze trendy w podróżowaniu. Punktem wyjścia do analizy były zagregowane i zanonimizowane dane transakcyjne i źródła zewnętrzne - dowiadujemy się z komunikatu prasowego.

Z raportu wynika, że europejscy turyści, w tym Polacy, coraz częściej kierują się „głębszymi, opartymi na wartościach motywacjami do podróży”. Wśród najważniejszych wymieniają poszukiwanie więzi, poprawienie samopoczucia, chęć przeżycia przygody i doświadczenia kulinarne.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Popularne Trendy
Baleary legalizują tysiące miejsc noclegowych. „Ze szkodą dla mieszkańców”
Popularne Trendy
Do Jordanii wracają turyści. Kraj myśli, jak się promować, by zachować równowagę
Popularne Trendy
Polska Organizacja Turystyczna 22. raz wybierze najlepsze produkty turystyczne
Popularne Trendy
Bułgaria znowu modna wśród turystów z Niemiec. Przekonują ich lepsza jakość i ceny