Pasażerowie wolą kanapki pakowane hermetycznie

Fot. AFP

Linie lotnicze i lotniska należą do branż najbardziej narażonych na negatywne skutki koronawirusa. Może dlatego starają się zademonstrować pasażerom, że nic złego się nie dzieje?

We Frankfurcie prawie nie widać różnicy między czasem przed epidemią i po niej, szczególnie w europejskim terminalu. To ogromne lotnisko, na którym króluje niemiecki narodowy przewoźnik Lufthansa, schowało koronawirusa najgłębiej jak można – ale i tu choroba nie dała się całkiem wyeliminować.

Maseczki obecne są wszędzie, ale nosi je najwyżej 10 procent pasażerów, wśród załóg nie widać nikogo, kto by je zakładał, nie mają ich nawet na twarzach ekipy, które przyleciały z Azji. Te zresztą są bardzo nieliczne, bo Lufthansa uziemiła jedną trzecią swoich samolotów, przede wszystkim latających do Chin i do Włoch. Część z tych zakazów dotyczy także lotów z Polski.

CZYTAJ TEŻ: IATA: Koronawirus będzie kosztował linie 113 miliardów dolarów

Ograniczenia liczby połączeń nie da się jednak zobaczyć na lotniskach. Trudno przecież porównać liczbę pasażerów, jeśli nie lata się co najmniej raz w tygodniu. Środki bezpieczeństwa też są raczej dyskretnie poukrywane. Stewardesy nie używają rękawiczek, a płyny odkażające trzymają schowane pod kontuarami. Podczas lotów do europejskich krajów o małym zagrożeniu zachorowaniem na pokładach samolotów Lufthansy nie pada ani jedno słowo o wirusie.

Bywają jednak i ułatwienia: kontrola podręcznych bagaży stała się bardziej pobieżna, np. na lotnisku w Porto, w Portugalii, pracownicy sprawdzający bagaże nie wymagają nawet wyciągania z plecaka laptopa, nie sprawdzają kosmetyków czy kanapek – dopytują jedynie o płyny w butelkach o większej pojemności. Odprawa niewątpliwie zyskała dzięki temu na płynności…

Kiedy zapytałam o tę zmianę, celnik odparł, że postanowiono do minimum ograniczyć kontakty pasażer–pracownik i konieczność stykania się z inną osobą. Kontrole przeprowadzane są więc rzadziej, ale za to, kiedy już służby celne uznają kogoś za wartego sprawdzenia, są bardzo szczegółowe.

Nie widać też na lotniskach, które musiałam ostatnio odwiedzić, żadnych kontroli sanitarnych, takich jak mierzenie temperatury czy sprawdzanie objawów zaziębienia. Tłumy przemierzające bezkresne korytarze we Frankfurcie nie są przez nikogo niepokojone.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Linie lotnicze: Latamy na pusto

Wszystko to ma jedną zasadniczą zaletę: nie ma tu paniki i trudno zaobserwować jakąś nieufność między pasażerami. Barman w kafejce we Frankfurcie przyznaje jednak, że teraz powodzeniem cieszą się produkty w zamkniętych hermetycznie pudełkach, a nie te robione na miejscu, smakowicie wyglądające kanapki. Nie ma też tłoku przy stoisku z prowokująco pachnącymi wurstami w bułce. Pasażerowie wolą teraz plastik i celofan.

Nie ma też większego problemu z zaopatrzeniem się w czyszczące żele, znaleźć je można w wielu punktach sprzedaży, ale cena skoczyła co najmniej o połowę – z 2,5 euro do prawie 5.

Czy pracownicy lotnisk obawiają się zarażenia? – Mam nadzieję, że mnie to ominie – mówi mi barman z Frankfurtu. – Szefowie mówią nam, że jesteśmy tu bezpieczniejsi niż w domu, bo przecież każdej nocy lotnisko jest dezynfekowane…

Mogą Ci się również spodobać

Nowy Radisson w aromacie karkonoskich ziół

Hotel Radisson w Szklarskiej Porębie kilka dni temu przyjął pierwszych gości. Radisson u podnóża ...

Wizz Air trzyma gotówkę, a tnie zarobki i zatrudnienie

Drastycznie ograniczony ruch lotniczy i brak perspektyw szybkiej poprawy z powodu trwającej pandemii Covid-19 ...

Egipt pyta: Czy masz objawy covidu-19?

Przed wylotem do Egiptu turyści będą musieli odpowiedzieć w „Deklaracji podróżnego” na pytania o ...

Luwr zamknięty. Pracownicy boją się koronawirusa

Muzeum sztuki Luwr w Paryżu było w niedzielę zamknięte dla zwiedzających. Pracownicy wstrzymali się ...

Druga rada doradzi ministrowi sportu i turystyki

Doradzaniem ministrowi w sprawie nowej ustawy o usługach hotelarskich, pilotach i przewodnikach, a także ...

Kos skorzysta jeszcze z niższego VAT-u

VAT na Kos, Lesbos, Chios, Samos i Leros nadal będzie o 30 procent mniejszy ...