Europejski szlak rowerowy dookoła Bałtyku

Nadmorskie regiony krajów nadbałtyckich, w tym z Polski, wybudują trasę rowerową wzdłuż Morza Bałtyckiego. Będzie ona miała 7,9 tysiąca kilometrów długości. Część jest już gotowa

Publikacja: 08.01.2018 12:07

Europejski szlak rowerowy dookoła Bałtyku

Foto: Fotorzepa, Jakub Dobrzyński

Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku to część unijnego projektu EuroVelo, zakładającego stworzenie sieci dwunastu wysokiej jakości międzynarodowych tras rowerowych o łącznej długości ponad 60 tysięcy kilometrów, z czego przez Polskę będą biec odcinki pięciu z nich (m.in. Szlak Bursztynowy R-9 i Szlak Rowerowy wokół Bałtyku – R-10).

Dotychczas zbudowano 22 tys. km trasy. Oddano m.in. do użytku, jako pierwszy kompletny, szlak nr 12 – rowerową Obwodnicę Morza Północnego o długości 5932 km, przebiegającą przez: Belgię, Holandię, Wielką Brytanię, Danię, Szwecję, Norwegię i Niemcy.

Szlaki – wyznaczane i budowane według jednolitych kryteriów technicznych – mają sprzyjać rozwojowi turystyki rowerowej na kontynencie. Budowane są w oparciu o sieć istniejących lokalnych ścieżek i dróg, łącząc je w jeden system. Sieć ma połączyć duże miasta i atrakcyjne tereny turystyczne wszystkich krajów Europy. Autorem projektu jest Europejska Federacja Cyklistów, a patronat nad nim objęła Komisja Europejska.

Trasa rowerowa wokół Bałtyku to szlak R-10 o łącznej długości 7,9 tysiąca kilometrów. Połączy on najważniejsze nadbałtyckie miasta: Gdańsk, Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu, Sundsvall, Sztokholm, Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock. Polski odcinek szlaku będzie przebiegać przez województwa zachodniopomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie.

Na jego trasie znajdą się m.in. Świnoujście, Międzyzdroje, Kołobrzeg, Mielno, Darłowo, Ustka, Łeba, Władysławowo, Gdynia, Sopot, Gdańsk, Elbląg, Frombork i Braniewo. Polska część szlaku jest już częściowo gotowa (m.in. w okolicach Kołobrzegu), a kolejne odcinki są w budowie lub planach.

Teraz jego tworzenie powinno przyspieszyć. Wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak podpisał właśnie, w imieniu instytucji zarządzającej unijnym programem Interreg Południowy Bałtyk 2014 – 2020, projekt porozumienia z regionem stołecznym Brukseli. W programie Południowy Bałtyk uczestniczą instytucje z nadmorskich regionów Niemiec, Danii, Szwecji, Litwy i Polski.

Porozumienie z Brukselą wynika z tego, że główną siedzibę ma tam Europejska Federacja Cyklistów. Dzięki porozumieniu federacja będzie mogła sięgnąć po środki na ten cel z unijnego programu Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020.

Projekt, oprócz opracowania dokumentacji i prac budowlanych, obejmie m.in. stworzenie bazy atrakcji turystycznych oraz produktów i usług rowerowych oferowanych na trasie. Powstaną także punkty informacji turystycznej. Uczestniczący w projekcie partnerzy opracują razem strategię zrównoważonego rozwoju szlaku i będą wspólnie promować trasę.

– Bogate doświadczenie partnera projektu – Europejskiej Federacji Cyklistów – będzie szczególnie przydatne przy działaniach promujących i rozwijających Trasę Rowerową Morza Bałtyckiego – powiedział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

Europejska Federacja Cyklistów jest organizacją non-profit, zrzeszającą 78 członków w 42 krajach i będącą właścicielem marki EuroVelo. W projekcie zapewni metodologię i szkolenia niezbędne do wytyczenia Trasy Rowerowej Morza Bałtyckiego. Stworzy również międzynarodową stronę internetową trasy i będzie promować trasę na poziomie europejskim.

Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku to część unijnego projektu EuroVelo, zakładającego stworzenie sieci dwunastu wysokiej jakości międzynarodowych tras rowerowych o łącznej długości ponad 60 tysięcy kilometrów, z czego przez Polskę będą biec odcinki pięciu z nich (m.in. Szlak Bursztynowy R-9 i Szlak Rowerowy wokół Bałtyku – R-10).

Dotychczas zbudowano 22 tys. km trasy. Oddano m.in. do użytku, jako pierwszy kompletny, szlak nr 12 – rowerową Obwodnicę Morza Północnego o długości 5932 km, przebiegającą przez: Belgię, Holandię, Wielką Brytanię, Danię, Szwecję, Norwegię i Niemcy.

Pozostało 81% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty