Branża turystyczna do premiera: Chcemy swobody podróżowania

Fot. AFP

Ograniczanie lotów międzynarodowych jest nieuzasadnione. Cierpi przez nie nie tylko branża turystyczna, ale i cała gospodarka – piszą w liście otwartym do premiera przedstawiciele biur podróży, agencji turystycznych i lotnisk regionalnych.

Przedstawiciele Zrzeszenia Agentów IATA, biur podróży, agencji turystycznych, lotnisk regionalnych i innych podmiotów branży turystycznej apelują w liście otwartym do premiera Mateusza Morawieckiego o poluzowanie ograniczeń w ruchu lotniczym. Ich zdaniem są one nieuzasadnione, bo wedle najnowszych badań naukowych szybka podróż samolotem wyposażonym w filtry HEPA jest bezpieczniejsza niż pociągiem czy autokarem, które nie są objęte podobnymi restrykcjami.

CZYTAJ TEŻ: Nowa formuła zakazu lotów. Tym razem bez listy krajów

„Transport lotniczy nie jest traktowany na równi z transportem lądowym mimo braku racjonalnych przesłanek, by takie różnice w traktowaniu wprowadzać. Wprowadzenie zakazu bezpośrednich lotów do 63 krajów bez wątpienia pogorszy biznesowe funkcjonowanie linii lotniczych, agentów IATA, lotnisk, a także innych podmiotów działających w branży turystycznej” – piszą autorzy listu. Jak podkreślają, kolejne ograniczenia w ruchu lotniczym odbiją się negatywnie nie tylko na turystyce, ale i całej gospodarce.

Pełną treść listu publikujemy poniżej.

List otwarty

Działając w imieniu Zrzeszenia Agentów IATA, jednego z wiodących podmiotów w branży lotniczej w Polsce, reprezentującego interesy 165 biur podróży posiadających autoryzację International Air Transport Association (IATA) do sprzedaży biletów lotniczych, jak również innych podmiotów szeroko pojętej branży turystycznej, zwracamy się o zminimalizowanie restrykcji w zakresie lotów międzynarodowych.

Mając na względzie konieczność stabilizacji biznesu i gospodarki pragniemy wyrazić zaniepokojenie wprowadzaniem tak szerokich restrykcji w ruchu lotniczym, jak w najnowszym rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2020 roku w sprawie zakazów w ruchu lotniczym oraz zwracamy się apelem, licząc na zrozumienie i spojrzenie na problem z innej perspektywy.

Restrykcje zawarte w ww. rozporządzeniu nie są w pełni uzasadnione, a powodują, iż podróże lotnicze z perspektywy opinii publicznej stają się niebezpieczne. Transport lotniczy nie jest traktowany na równi z transportem lądowym mimo braku racjonalnych przesłanek, by takie różnice w traktowaniu wprowadzać. Wprowadzenie zakazu bezpośrednich lotów do 63 krajów, w tym wiele europejskich m.in. do Hiszpanii i Francji, bez wątpienia pogorszy biznesowe funkcjonowanie linii lotniczych oraz agentów IATA.

Nie ukrywamy, że branża turystyczna liczyła na ożywienie i wzrost poziomu sprzedaży we wrześniu do poziomu pomiędzy 30 a 40% wobec ubiegłorocznej sprzedaży. Niestety, na skutek opisanych powyżej restrykcji sprzedaż nie osiąga nawet poziomu 13%.

Zaznaczyć należy, iż zgodnie z najnowszymi badaniami naukowymi podróże samolotem są uznawane za jedne z najbardziej bezpiecznych przy zachowaniu odpowiedniego reżimu sanitarnego, który obowiązuje od początku pandemii. Jednak wprowadzony zakaz obejmuje wyłącznie ten środek transportu, pozostawiając możliwość podróży za granicę pociągiem czy autokarem, w których reżim sanitarny nie jest przestrzegany z taką dokładnością, jak przy podróżach samolotem. W szczególności pasażerom tych środków transportu nie jest mierzona temperatura, a egzekwowanie obowiązku zasłaniania ust i nosa nie jest w pełni możliwe. Co więcej, w przypadku podróży samolotem przewoźnicy dbają o bezwzględne przestrzeganie obowiązujących zasad, a także przestrzegają wymogów w zakresie zbierania kart lokalizacyjnych, które pozwalają na skuteczne zlokalizowane osób, które mogły mieć bezpośredni kontakt z osobą zarażoną.

Niezmiernie ważnym jest również fakt, że podróż innymi niż samolot środkami transportu wydłuża czas podróży, co przekłada się na większe prawdopodobieństwo kontaktu z osobami potencjalnie zarażonymi. Podróż samolotem na trasach zagranicznych eliminuje ten problem nie tylko ze względu na szybkość podróży, ale także ze względu na stosowane w samolotach filtry typu HEPA, które zatrzymują nawet 99,99% bakterii i wirusów, a nie są stosowane np. w pociągach czy autokarach, które nie są objęte rozporządzeniem.

W dalszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z raportem Polskiego Instytutu Ekonomicznego bezpośrednia wartość dodana wygenerowana przez branżę turystyczną wyniosła w samym 2018 r. 1,3 proc. PKB. Nie może przy tym ujść uwadze, że na dzień dzisiejszy branża turystyczna zapewnia miejsca pracy dla ponad 10.000 osób w Polsce.

Pandemia spowodowała, że nasza nieustannie rozwijająca się branża spotkała się z największym kryzysem w historii, a kolejne ograniczenia w ruchu lotniczym mają bowiem przełożenie na rozwój biznesu i współpracę międzynarodową również w innych obszarach gospodarczych.

Mając powyższe na uwadze, apelujemy o zminimalizowanie ograniczeń dla transportu lotniczego i przywrócenie swobody w podróżowaniu, by zredukować dalsze negatywne skutki ekonomiczne dla branży turystycznej i gospodarki ogółem.

Jawahar Jyoti Singh, prezes ZA IATA

Sygnatariusze:
Piotr Szczucki, sales manager Poland, Air World Service
Łukasz Hajkowski, sales director Poland, AXA Partners
Jerzy Ruszkowski, pełnomocnik zarządu, Blue Sky Travel
Łukasz Habaj, prezes zarządu, eSky.pl
Marian Szypuła, wiceprezes zarządu, eTravel
Michał Wrodarczyk, prezes zarządu, Fru.pl
Grzegorz Bosowski, prezes zarządu, Fly.pl
Michał Kijewski, wiceprezes, Fostertravel.pl
Henryk Sobieraj, dyrektor, biuro podróży Gryf
Krzysztof Łuszcz, właściciel, Infoloty.pl
Karol Kozieł, prezes zarządu, Lucky2go.pl
Kamil Lodziński, założyciel, Fly4free.pl
Leszek Chorzewski, p.o. prezesa zarządu, Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin
Maciej Nykiel, prezes zarządu Nekera
Tomasz Kloskowski, prezes, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Anna Midera, prezes zarządu, Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta
Tomasz Kądziołka, prezes zarządu, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
Paweł Cybulak, właściciel, Pasazer.com
Piotr Macierzyński, prezes zarządu Start Parking
Marcin Lis, prezes zarządu, TravelTech
Artur Kowalczyk, prezes zarządu, Tanie-Loty.pl
Izabella Puchajda, wiceprezes zarządu, Travel Consulting
Adam Tlatlik, członek zarządu, Tropical Sun Tours
Marcin Nasternak, członek zarządu, WhyNotTravel

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Amerykanie i Chińczycy mają najdroższe lotnicze marki świata

Marka American Airlines została uznana za najdroższą w branży. Rosyjski Aerofłot zyskał miano marki ...

Premier: Lotnisko Centralne będzie zrealizowane

Centralny Port Lotniczy ma w tej chwili charakter priorytetowy – ocenia premier Beata Szydło ...

Lauda uruchomi połączenie z Modlina do Wiednia

Lauda od marca 2020 roku zamierza latać spod Warszawy do Wiednia. Loty do stolicy ...

W tym roku najwięcej lotów wypadło w Niemczech

14 tysięcy lotów zostało odwołanych w tym roku w Niemczech. To najwięcej w Europie, ...

W bibliotekach aplikacji roi się od propozycji wirtualnego zwiedzania. Biuro VR Ascape podaje, że od stycznia liczba pobrań tych apek wzrosła dwukrotnie. Firma Sygic oferuje ponad 5 tysięcy podróży

Turysta przyszłości zwiedza w goglach na kanapie

Podróżowanie w czasach pandemii jest możliwe, z pomocą przychodzą bowiem nowe technologie. Popyt na ...

Grecja – setki milionów euro na projekty turystyczne

570 milionów euro – tyle kosztować będą trzy duże inwestycje turystyczne, szykowane w Grecji. ...