TT Warsaw - Skania jest tuż za rogiem

Z turystycznego punktu widzenia ogromnym atutem Skanii jest jej dostępność. Skania jest tuż za rogiem - mówi nowo mianowany ambasador Królestwa Szwecji w Polsce Stefan Gullgren

Aktualizacja: 24.11.2017 07:55 Publikacja: 24.11.2017 07:17

TT Warsaw - Skania jest tuż za rogiem

Foto: archiwum prywatne, Nelly Kamińska nek Nelly Kamińska

Główne tematy zorganizowanej podczas targów TT Warsaw konferencji to turystyczne walory Skanii, położonego najbliżej Polski regionu Szwecji. Omówiono też działania  rządowej organizacji ds. turystyki Visit Sweden, która w ubiegłym roku po kilkuletniej przerwie ponownie uruchomiła w Polsce swoją placówkę.

- Skania to świetne miejsce do uprawiania turystyki aktywnej, która w Polsce jest dziś na fali - mówił prowadzący konferencję Jarosław Kałucki, rzecznik prasowy Travelplanet.pl. Zlecone przez Visit Sweden i przeprowadzone w latach 2014-2015 przez instytut GfK badania wykazały, że nieskażona natura i swobodny dostęp do niej, a także możliwość uprawiania turystyki aktywnej, m.in. rowerowej i pieszej, to główne powody przyjazdu polskich turystów do Skanii. Poza tym Polaków fascynuje luźny, skandynawski styl życia, zabytki i historia oraz Wikingowie, po których zostało w Skanii sporo śladów, np. kamienie runiczne.

Do ogromnej popularności tego regionu wśród Polaków przyczyniła się również geograficzna bliskość i świetna komunikacja. Do Malmö można dolecieć tanimi liniami z Gdańska, Warszawy, Katowic, Poznania i Krakowa. Łatwo dostać się tu też z Kopenhagi. Wystarczy przekroczyć most Öresund, co zajmuje około kwadransa. TT-Line, Polferries, Unity Line i Stena Line obsługują zaś połączenia promowe z Gdańska i Świnoujścia do Trelleborga, Ystad i Karlskrony.

- Z turystycznego punktu widzenia ogromnym atutem Skanii jest jej dostępność. Skania jest tuż za rogiem. Łatwo dotrzeć do Skanii i podróżować po niej. Region jest płaski i ma bardzo dobrze rozwiniętą sieć dróg i szlaków turystycznych, które można przemierzać pieszo lub na rowerze. Jak na szwedzkie standardy mieszka tam sporo ludzi, prawie 2 miliony, co oznacza, że zawsze będzie gdzie zjeść i przenocować. Wszędzie jest blisko, wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Wybierając się do Skanii, nie trzeba niczego planować, wystarczy po prostu pojechać i coś zaimprowizować - mówi Turystyce.rp.pl ambasador Królestwa Szwecji w Polsce Stefan Gullgren.

W 2016 roku Polacy wykupili w Szwecji ponad 300 tysięcy noclegów, co daje Polsce niezłe 8. miejsce w rankingu uwzględniającym przyjazdy z krajów europejskich (lub miejsce 10., jeśli dodamy do zestawienia Stany Zjednoczone i Chiny). W samej Skanii byliśmy 7. najliczniejszą nacją, z 35 tysiącami wykupionych noclegów (wzrost o 14 procent w porównaniu z rokiem 2015). Tym samym Skania to trzeci, po Sztokholmie i Västra Götaland, najczęściej odwiedzany przez Polaków region Szwecji.

- Ponad 55 procent polskich turystów nocuje w hotelach, co - zważywszy na stereotyp drogiej Skandynawii - jest doskonałym wynikiem. Pozostałe 45 procent wybiera apartamenty i domy wakacyjne, które lepiej pasują do aktywnej formuły wakacji - mówi Jarosław Kałucki. W Skanii turyści najchętniej odwiedzają jej stolicę, Malmö. Kolejne miejsca w rankingu popularności zajmują Lund, Ystad, Trelleborg, Österlen i Kristianstad oraz Helsinborg.

W 2016 roku zagraniczni turyści wykupili w wykupili w Malmö ponad 1,8 miliona noclegów, co dało 15-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2015. Polacy z 10,6 tysiąca noclegów zaliczyli taki sam skok i pod względem przyrostu liczby przyjeżdżających są obecnie czwartą nacją po Chińczykach (wzrost o 78,3 procent), Brytyjczykach (35,6 procent) i Holendrach (19,3 procent).

- Malmö to perła w koronie Szwecji, symbol niezwykłej transformacji zaniedbanego, borykającego się z bezrobociem i kojarzonego z upadkiem przemysłu stoczniowego miasta w nowoczesne centrum edukacyjne, kulturalne i turystyczne - mówi Jarosław Kałucki. - Malmö zamieszkuje 140 narodowości, które mówią tylomaż językami, co stwarza fantastyczną sieć powiązań i kontaktów z całym światem i otwiera wiele możliwości - dodaje Stefan Gullgren. Malmö znane jest z innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań, np. 98 procent odpadków restauracyjnych przerabia się tu na paliwo do miejskich autobusów.

Długofalowy projekt promocji Skanii realizuje od roku polska placówka Visit Sweden we współpracy z regionem Skania i miastem Malmö. - Był to dla nas rok wytężonej pracy. Mamy świeżo otwarte przedstawicielstwo i musimy się trochę natrudzić, by ruszyć ten statek z miejsca - mówi Agnieszka Blandzi, szefowa warszawskiego biura Visit Sweden.

W tym roku Skania prezentowała się już na targach Tour Salon w Poznaniu i World Travel Show w Nadarzynie, a także na Festiwalu Wolnego Czasu w Gdańsku i Dniu Skandynawskim w Warszawie. Na zaproszenie Visit Sweden do Skanii pojechali dziennikarze, blogerzy i organizatorzy turystyki.

- Skania to kierunek bardzo łatwy pod względem organizacyjnym. Touroperatorzy, którzy uczestniczyli w podróży studyjnej do Skanii w lutym tego roku, zdołali przygotować ofertę już na kwiecień i maj. Efektem naszych działań było również pojawienie się w ofercie przewoźników promowych krótkich wycieczek z noclegami w Skanii, a nie na promie, co uważam za nasz wielki sukces - mówi Agnieszka Blandzi.

Jak opisuje, dużym zainteresowaniem turystów indywidualnych cieszy się akcja prowadzona wspólnie z portalem Tripadvisor, na którym ukazały się przetłumaczone na polski opowieści turystów o podróżach do Skanii, dostępne dotąd tylko po szwedzku i angielsku. W listopadzie tego roku ruszyła zaś strona Visitsweden.pl oraz serwis informacyjny na platformie Tumblr. Spore wzięcie miała również polska edycja broszury „Skania", której 20-tysięczny nakład rozszedł się już w połowie tego roku.

Główne tematy zorganizowanej podczas targów TT Warsaw konferencji to turystyczne walory Skanii, położonego najbliżej Polski regionu Szwecji. Omówiono też działania  rządowej organizacji ds. turystyki Visit Sweden, która w ubiegłym roku po kilkuletniej przerwie ponownie uruchomiła w Polsce swoją placówkę.

- Skania to świetne miejsce do uprawiania turystyki aktywnej, która w Polsce jest dziś na fali - mówił prowadzący konferencję Jarosław Kałucki, rzecznik prasowy Travelplanet.pl. Zlecone przez Visit Sweden i przeprowadzone w latach 2014-2015 przez instytut GfK badania wykazały, że nieskażona natura i swobodny dostęp do niej, a także możliwość uprawiania turystyki aktywnej, m.in. rowerowej i pieszej, to główne powody przyjazdu polskich turystów do Skanii. Poza tym Polaków fascynuje luźny, skandynawski styl życia, zabytki i historia oraz Wikingowie, po których zostało w Skanii sporo śladów, np. kamienie runiczne.

Pozostało 83% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Transport
Opóźniony lot i długie oczekiwanie na lotnisku? Sprawdź, jakie należy się odszkodowanie
W sądzie i w urzędzie
Ile kosztuje i jak długo trzeba czekać na wyrobienie paszportu?
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta