– Pracując na Mazowszu co dzień przekonuję się, że jest ono pełne ciekawych, atrakcyjnych miejsc, do których warto przyjechać. Problem w tym, żeby wyeksponować te walory i je sprzedać – wyjaśnił istotę problemu prezes MROT-u Jan Błoński. Chcemy przenieść działania turystyczne na wyższy, efektywniejszy poziom poprzez komercjalizację produktów turystycznych w obszarze sieci, które nam się dziś rysują. Od tego, w jakim stopniu nam się uda te zamierzenia zrealizować, zależeć będzie rozwój turystyki na Mazowszu.
Osiem asów w rękawie
Mazowsze ma osiem sieciowych produktów turystycznych, które powstawały od 2011 roku dzięki wdrożeniu przez MROT „Programu rozwoju sieciowych produktów Mazowsza". Rozwój poszczególnych sieci można podzielić na cztery stopnie zaawansowania. - Grupa pierwsza to najbardziej zaawansowane w komercjalizacji produkty, doceniające współpracę z nami i poważnie traktujące zobowiązania wynikające z uczestnictwa w projekcie – wyjaśniała wicedyrektor biura MROT Iwona Majewska. - Do tej grupy weszły: Weekend z Termami Mszczonów, Baśnie i Legendy Mazowsza, Industrialne Mazowsze, Wielki Gościniec Litewski oraz Szlak Folkloru i Smaków Mazowsza.
Druga grupa - Szlak Bitwy Warszawskiej 1920, Szlak Książąt Mazowieckich i Szlak Chopinowski – to produkty turystyczne, które znalazły się w zaprezentowanym na seminarium, nowym katalogu MROT-u „Produkty turystyczne województwa mazowieckiego". Publikację wydano w języku polskim i angielskim. - Każdemu produktowi poświęcona jest osobna rozkładówka, a składa się na nią wyeksponowana, główna atrakcja i opisy pozostałych punktów szlaku. Każdy produkt ma opis, adres i cenę – opisywał Hubert Gonera, dyrektor firmy Landbarnd, wydawcy katalogu.
Nim powstał katalog, oferty produktów z obu grup znalazły się w punktach informacji turystycznej na stojakach z ulotkami.
Komercjalizacja wielokanałowa
Zainicjowano też wzajemne promowanie się partnerów (produktów sieciowych) i promocję ofert w regionalnych i lokalnych serwisach turystycznych, aplikacjach mobilnych, regionalnej sieci infokiosków i mediach społecznościowych, na najważniejszych, krajowych targach turystycznych, w magazynie „Moda na Mazowsze" i w radiu.