Klienci nie opuszczają biur podróży

456 procent więcej turystów chce jechać do Albanii, 351 procent więcej do Omanu, 107 procent do Chorwacji, a 106 procent – do Grecji. W biurach podróży trwa boom

Publikacja: 30.11.2016 11:02

Klienci nie opuszczają biur podróży

Foto: PZOT

Odkąd największe biura podróży wprowadziły do sprzedaży wyjazdy na nowy sezon, Polski Związek Organizatorów Podróży co tydzień donosi o wzroście sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Ostatni tydzień* też przyniósł dobrą wiadomość – tym razem klienci kupili u touroperatorów o 20,2 procent więcej wyjazdów. W tym wycieczek lotniczych o 18,2 procent więcej, autokarowych o 52,9 procent, a tzw. dojazdu własnego – 12,8 procent.

Jak rosła sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

W sumie, od początku sprzedaży letnich podróży na 2017 rok, jej skumulowany wzrost wynosi już 31,4 procent, przy czym w wypadku wyjazdów lotniczych jest to nawet powyżej tej średniej, bo 32,5 procent.

Liderem wzrostu wśród krajów letniego wypoczynku, jest Chorwacja, której przybywa 107 procent turystów. Na drugim miejscu plasuje się Grecja ze 106 procentami, a na trzecim – Bułgaria z dynamiką wzrostu 35 procent. Nieźle radzi sobie też Cypr z wynikiem plus 24 procent. Niewielkim stosunkowo powiększeniem wobec zeszłego roku puli sprzedanych wyjazdów mogą się pochwalić Hiszpania (2 proc.) i Egipt (3 proc.). Ale są też kierunki, które tracą zainteresowanie klientów biur podróży. I tak Turcja spada o 32 procent, Włochy o 13 procent, a Portugalia o 8 procent.

Ciekawie jest przyjrzeć się, jak to zainteresowanie rozkłada się na poszczególne docelowe porty lotnicze. Tutaj największym wzrostem może pochwalić się... Tirana, której przybyło w porównaniu z zeszłym rokiem 461 procent turystów. Poza tym brylują greckie kierunki: Kos ze wzrostem 197 procent, Chania – 107 procent, Korfu – 99 procent, Zakintos – 79 procent, Heraklion – 81 procent, Rodos – 50 procent. Egipskiemu kurortowi Marsa Alam przybyło 50 procent gości, ale Hurghadzie ubyło 24 procent. Dużymi wzrostami mogą też pochwalić się Warna (43 proc.) i Burgas (37 procent).

W pierwszej dwudziestce kierunków zaznaczają swoją obecność egzotyczne cele podróży. Oman na miejscu dziesiątym ze wzrostem o 351 procent, Tanzania na jedenastym z powiększeniem bazy klientów o 53 procent, Dominikana na trzynastym, plus 43 procent, a Emiraty Arabskie na czternastym z ubytkiem 5-procentowym. Na osiemnastym wylądowała Tajlandia, też ze spadkiem, o 7 procent. Stawkę zamykają Wyspy Zielonego Przylądka (niektórzy nie traktują ich już jak egzotycznego kierunku) ze wzrostem 13-procentowym.

Średnie ceny najpopularniejszych miejsc turystycznych były w ostatnim tygodniu stosunkowo stabilne, co najlepiej obrazuje wykres.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

Źródło wykresów: PZOT

*Raport obejmuje 47. tydzień roku, czyli okres od 21 do 27 listopada 2016 r. Dane pochodzą z raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki przygotowanego na podstawie informacji z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Prawdopodobnie dane MerlinX pokazują wyniki nieco ponad połowy rynku. Nie zawierają jednak sprzedaży lub tylko mniejszą jej część, takich biur podróży jak Itaka, TUI, Rainbow czy Neckermann.

Odkąd największe biura podróży wprowadziły do sprzedaży wyjazdy na nowy sezon, Polski Związek Organizatorów Podróży co tydzień donosi o wzroście sprzedaży w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Ostatni tydzień* też przyniósł dobrą wiadomość – tym razem klienci kupili u touroperatorów o 20,2 procent więcej wyjazdów. W tym wycieczek lotniczych o 18,2 procent więcej, autokarowych o 52,9 procent, a tzw. dojazdu własnego – 12,8 procent.

Pozostało 84% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek