Jak zarabiać, to na imprezach własnych

Od 19 do 29 procent wynosi dla niemieckich agentów stacjonarnych dochód ze sprzedaży samodzielnie zorganizowanych wyjazdów turystycznych - podaje DRV

Publikacja: 08.11.2016 07:18

Jak zarabiać, to na imprezach własnych

Foto: Pixabay

Z badania przeprowadzonego przez Niemiecki Związek Turystyczny DRV wynika, że na wielkość dochodu generowanego ze sprzedaży wyjazdów samodzielnie zorganizowanych wpływ ma liczba zatrudnionych w biurze ludzi. W biurach, w których na pełny etat pracują mniej niż 2 osoby, zarobek z tego typu ofert wyniósł w 2015 roku 19 procent, w dużych biurach, z ponad 20 pracownikami, już prawie 29 procent. Analiza wyników pokazała ponadto, że wyjazdy organizowane samodzielnie są dla agentów jednym z najbardziej intratnych źródeł dochodu. Dla porównania, przy innych grupach produktowych zyski oscylują między 5 a 14 procent.

Z barometru podsumowującego rok 2015 (dane za obecny zostaną opublikowane w połowie przyszłego roku) wynika także, że w całkowitym obrocie agentów stacjonarnych wzrósł udział produktu turystycznego. Na znaczeniu stracił zaś biznes lotniczy.

Niemal wszystkie biura zanotowały w zeszłym roku dodatni wynik finansowy, choć dokładna analiza pokazuje, że agenci, którzy zatrudniają mniej niż 2 pracowników, mieli łączny zysk niższy niż rok wcześniej. Spadł on bowiem z 21,5 miliona w roku 2014 do 20,7 miliona euro w roku 2015. Średnio wynosił on od 123 tysięcy euro (w biurach zatrudniających mniej niż 2 osoby) do 2,69 miliona euro (w biurach, w których pracuje ponad 20 osób).

W grupie biur, w których pracuje mniej niż 5 osób na etacie, najważniejszym źródłem przychodów były imprezy typowo turystyczne. Podczas gdy ponad 70 procent obrotu przypada na wycieczki organizowane przez touroperatorów, sprzedaż odpowiada za mniej niż 10 procent przychodów. To samo odnosi się do pozostałych usług, takich jak opłaty serwisowe, ubezpieczenia, wynajem samochodów czy prowizja administracyjna.

Co ciekawe, im większe biuro, tym mniejszy udział w obrocie usług związanych z turystyką wypoczynkową. W grupie agencji zatrudniających od 5 do 10 pracowników te ostatnie stanowią prawie 66 procent, zaś u agentów z ponad 20 zatrudnionymi spadają do 34 procent. U dużych agentów o wiele większe znaczenie biznesowe ma sprzedaż biletów lotniczych (niecałe 17 procent w biurach z 5-10 pracownikami i 33 procent u agentów z ponad 20 zatrudnionymi).

Analiza kosztów wykazała z kolei, że o ile wydatki na personel nie zmieniają się wraz z wielkością biura, to już pozostałe spadają z każdym kolejnym pracownikiem etatowym. Odnosi się to przede wszystkim to kosztów lokalowych (od 14 procent dla małych biur do poniżej 8 procent dla dużych).

– Biura agencyjne potrzebują wiarygodnych danych, by móc prowadzić z sukcesem swoje firmy. Analizy biznesowe są podstawą dla każdego przedsiębiorstwa. Pozwalają zbadać własny rozwój, uporządkować go i ocenić na nowo – komentuje wyniki Bernd Zillich, przewodniczący komisji do spraw biznesowych w DRV. Na potrzeby badania analizowane są dane od ponad 1,2 tysiąca agentów turystycznych. Zdaniem związku są one reprezentatywne dla całej niemieckiej branży agencyjnej.

Z badania przeprowadzonego przez Niemiecki Związek Turystyczny DRV wynika, że na wielkość dochodu generowanego ze sprzedaży wyjazdów samodzielnie zorganizowanych wpływ ma liczba zatrudnionych w biurze ludzi. W biurach, w których na pełny etat pracują mniej niż 2 osoby, zarobek z tego typu ofert wyniósł w 2015 roku 19 procent, w dużych biurach, z ponad 20 pracownikami, już prawie 29 procent. Analiza wyników pokazała ponadto, że wyjazdy organizowane samodzielnie są dla agentów jednym z najbardziej intratnych źródeł dochodu. Dla porównania, przy innych grupach produktowych zyski oscylują między 5 a 14 procent.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek