Reklama

Niemieckie biura podróży miały gorszy rok

O miliard euro spadły obroty niemieckich touroperatorów w zakończonym roku obrotowym 2015/2016. W biurach agentów turystycznych spadek sięgnął od 2 do 3 procent - informuje DRV

Publikacja: 02.11.2016 06:31

Niemieckie biura podróży miały gorszy rok

Foto: AFP

Niemiecki Związek Turystyczny DRV podsumował wstępnie rok obrotowy kończący się 31 października 2016 roku.

Jeśli chodzi o produkt, nie było żadnych zaskoczeń – najlepiej sprzedawały się wycieczki do Hiszpanii, Portugalii, Włoch i Grecji. Dobre wyniki zanotowano też w przypadku rejsów wycieczkowych. Niektórzy eksperci twierdzą nawet, że te ostatnie uratowały miniony sezon. Jednak niepewna sytuacja w regionie Bliskiego Wschodu sprawiła, że kraje dotąd bardzo popularne - Egipt, Tunezja i Turcja - straciły na turystycznym znaczeniu.

Profesjonalny agent nadal potrzebny

Zmiany preferencji klientów znalazły odbicie w statystykach touroperatorów. Po wielu latach wzrostu, przyszedł czas spadku. Wstępne szacunki DRV wskazują, że obroty touroperatorów były mniejsze o miliard euro. Łącznie przepłynęło przez ich firmy 26,3 miliarda euro.

Zmiany nie ominęły też stacjonarnych biur agencyjnych, zarówno tych zajmujących się sprzedażą ofert typowo wypoczynkowych, jak i podróży służbowych. Ich obroty obniżyły się o 2 - 3 procent, do około 22,9 miliarda euro. Warto zauważyć jednak, że biznesowa część wyjazdów była łącznie warta około 7,4 miliarda euro, czyli tyle samo, ilu w zeszłym roku obrotowym. W 2016 roku nie zmieniła się też liczba stacjonarnych biur agencyjnych. Jest ich w Niemczech 9909.

– To pokazuje, że nie tylko klienci, lecz także touroperatorzy doceniają znaczenie agencji turystycznych. Profesjonalna obsługa, nastawiona na indywidualne potrzeby klientów, opłaca się wszystkim – mówi prezes DRV Norbert Fiebig.

Reklama
Reklama

Klienci wolą zachód od wschodu

Analiza najpopularniejszych kierunków wyjazdowych, prowadzona regularnie przez instytut badawczy GfK, pokazuje, że turyści przenoszą swoje zainteresowanie ze Wschodu na Zachód. W minionym roku wzrosło znaczenie Wysp Kanaryjskich, Balearów i kontynentalnej Hiszpanii. Dwucyfrowy wzrost zanotowano też w sprzedaży wycieczek do Grecji, Portugalii i Bułgarii.

Jednocześnie udział w niemieckim rynku wyjazdowym Tunezji, Egiptu i Turcji spadł o 40 - 60 procent w porównaniu z poprzednimi latami. O ile w poprzednich latach łączny obrót ze sprzedaży tych kierunków wynosił ponad 25 procent całego touroperatorskiego budżetu, o tyle w tym obniżył się do 20 procent.

Egzotyka przyciąga

3-procentowy wzrost obrotów niemiecka branża zanotowała za to w dalekich podróżach. Choć nie obyło się bez pewnych niespodzianek. Stany Zjednoczone i Tajlandia, dotychczas jedne z najpopularniejszych kierunków w tym segmencie, straciły nieco na znaczeniu. Podobnie było w wypadku Malediwów.

Udział kierunków dalekiego zasięgu w całkowitym obrocie biur agencyjnych wyniósł 22 procent, czyli był o 2 punkty procentowe większy niż rok wcześniej. Największy wzrost zanotowano w wypadku Dominikany i Kuby (łącznie Karaiby zyskały 16 procent) oraz wypraw afrykańskich (wzrost o 14 procent). Na popularności zyskały też Zjednoczone Emiraty Arabskie, choć tu różnica wobec zeszłego roku jest jednocyfrowa. Z minionego roku zadowoleni powinni też być armatorzy. Wartość obrotu rejsami wycieczkowymi wzrosła o prawie 10 procent.

Choć w roku obrotowym 2015/2016 na znaczeniu zyskały kierunki w zachodniej części basenu Morza Śródziemnego, to jednak nie zniwelowało to spadku związanego z rezygnacją z podróży do Turcji, dotychczas szczególnie lubianej przez rodziny z dziećmi. Kraj ten znajduje się w Niemczech wśród trzech najpopularniejszych kierunków, po Wyspach Kanaryjskich i Balearach. Na czwartym miejscu znalazła się Grecja, a pierwszą piątkę zamyka Portugalia.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Dolina Sanu i Wisły: pięć perełek, które zaskakują
Turystyka
Wizz Air uruchamia nowe połączenie. Popularny kurort dostępny bezpośrednio z Warszawy
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama