Niemieckie biura podróży miały gorszy rok

O miliard euro spadły obroty niemieckich touroperatorów w zakończonym roku obrotowym 2015/2016. W biurach agentów turystycznych spadek sięgnął od 2 do 3 procent - informuje DRV

Publikacja: 02.11.2016 06:31

Niemieckie biura podróży miały gorszy rok

Foto: AFP

Niemiecki Związek Turystyczny DRV podsumował wstępnie rok obrotowy kończący się 31 października 2016 roku.

Jeśli chodzi o produkt, nie było żadnych zaskoczeń – najlepiej sprzedawały się wycieczki do Hiszpanii, Portugalii, Włoch i Grecji. Dobre wyniki zanotowano też w przypadku rejsów wycieczkowych. Niektórzy eksperci twierdzą nawet, że te ostatnie uratowały miniony sezon. Jednak niepewna sytuacja w regionie Bliskiego Wschodu sprawiła, że kraje dotąd bardzo popularne - Egipt, Tunezja i Turcja - straciły na turystycznym znaczeniu.

Profesjonalny agent nadal potrzebny

Zmiany preferencji klientów znalazły odbicie w statystykach touroperatorów. Po wielu latach wzrostu, przyszedł czas spadku. Wstępne szacunki DRV wskazują, że obroty touroperatorów były mniejsze o miliard euro. Łącznie przepłynęło przez ich firmy 26,3 miliarda euro.

Zmiany nie ominęły też stacjonarnych biur agencyjnych, zarówno tych zajmujących się sprzedażą ofert typowo wypoczynkowych, jak i podróży służbowych. Ich obroty obniżyły się o 2 - 3 procent, do około 22,9 miliarda euro. Warto zauważyć jednak, że biznesowa część wyjazdów była łącznie warta około 7,4 miliarda euro, czyli tyle samo, ilu w zeszłym roku obrotowym. W 2016 roku nie zmieniła się też liczba stacjonarnych biur agencyjnych. Jest ich w Niemczech 9909.

– To pokazuje, że nie tylko klienci, lecz także touroperatorzy doceniają znaczenie agencji turystycznych. Profesjonalna obsługa, nastawiona na indywidualne potrzeby klientów, opłaca się wszystkim – mówi prezes DRV Norbert Fiebig.

Klienci wolą zachód od wschodu

Analiza najpopularniejszych kierunków wyjazdowych, prowadzona regularnie przez instytut badawczy GfK, pokazuje, że turyści przenoszą swoje zainteresowanie ze Wschodu na Zachód. W minionym roku wzrosło znaczenie Wysp Kanaryjskich, Balearów i kontynentalnej Hiszpanii. Dwucyfrowy wzrost zanotowano też w sprzedaży wycieczek do Grecji, Portugalii i Bułgarii.

Jednocześnie udział w niemieckim rynku wyjazdowym Tunezji, Egiptu i Turcji spadł o 40 - 60 procent w porównaniu z poprzednimi latami. O ile w poprzednich latach łączny obrót ze sprzedaży tych kierunków wynosił ponad 25 procent całego touroperatorskiego budżetu, o tyle w tym obniżył się do 20 procent.

Egzotyka przyciąga

3-procentowy wzrost obrotów niemiecka branża zanotowała za to w dalekich podróżach. Choć nie obyło się bez pewnych niespodzianek. Stany Zjednoczone i Tajlandia, dotychczas jedne z najpopularniejszych kierunków w tym segmencie, straciły nieco na znaczeniu. Podobnie było w wypadku Malediwów.

Udział kierunków dalekiego zasięgu w całkowitym obrocie biur agencyjnych wyniósł 22 procent, czyli był o 2 punkty procentowe większy niż rok wcześniej. Największy wzrost zanotowano w wypadku Dominikany i Kuby (łącznie Karaiby zyskały 16 procent) oraz wypraw afrykańskich (wzrost o 14 procent). Na popularności zyskały też Zjednoczone Emiraty Arabskie, choć tu różnica wobec zeszłego roku jest jednocyfrowa. Z minionego roku zadowoleni powinni też być armatorzy. Wartość obrotu rejsami wycieczkowymi wzrosła o prawie 10 procent.

Choć w roku obrotowym 2015/2016 na znaczeniu zyskały kierunki w zachodniej części basenu Morza Śródziemnego, to jednak nie zniwelowało to spadku związanego z rezygnacją z podróży do Turcji, dotychczas szczególnie lubianej przez rodziny z dziećmi. Kraj ten znajduje się w Niemczech wśród trzech najpopularniejszych kierunków, po Wyspach Kanaryjskich i Balearach. Na czwartym miejscu znalazła się Grecja, a pierwszą piątkę zamyka Portugalia.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek