Expo w Łodzi szansą na promocję Polski

Organizacja wystawy Expo w Łodzi, może nie tylko dać ogromny impuls rozwojowy temu miastu, ale też wspomóc rozpoznawalność marki jaką jest Polska

Publikacja: 07.09.2016 12:19

Expo w Łodzi szansą na promocję Polski

Foto: materiały prasowe

To wnioski płynące z dyskusji „Efektywne wykorzystanie szansy organizacji Expo 2022 w Łodzi na promocję Polski" podczas XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy. Zdaniem panelistów Expo to okazja do ekspansji zagranicznej polskich firm, promowania polskich marek, nawiązywania relacji i tworzenia przestrzeni dla biznes networkingu, a także stymulowania rozwoju sektora prywatnego poprzez inwestycje publiczne. Ich zdaniem dużym atutem polskiej kandydatury jest także powrót z ideą Expo do centrum miasta, łatwa dostępność komunikacyjna Łodzi, a także zaproponowana tematyka, czyli rewitalizacja, będąca odpowiedzią na globalne trendy urbanizacyjne i pilne potrzeby mieszkańców miast.

Wojciech Rosicki, wiceprezydent Łodzi zapewniał, że Łódź od dawna szukała sposobu by zaistnieć nie tylko na mapie Polski, ale i Europy. Przez lata przemian była nieco na uboczu.

- Po tym jak zanikł przemysł włókienniczy, nie została miastu udzielona pomoc. Marka Expo jest na tyle mocna, że miasto może na organizacji bardzo zyskać – mówił. Jego zdaniem to nie Łódź kandyduje, ale Polska, a Łódź ma być tylko miejscem organizacji. Tematem wystawy ma być rewitalizacja nie tylko jako przywracanie do życia przestrzeni postindustrialnych ale także jako dawanie przestrzeni do życia ludziom.

- Polska i Łódź ma na tym polu dobre doświadczenia. Łódź bardzo się teraz zmienia. Była mocno zniszczona, odbudowujemy centrum, sieć autostrad wokół poprawiająca się dynamicznie infrastruktura. Jest w innym miejscu niż jeszcze kilka lat temu – mówił Rosicki. Jak poinformował władze miasta wciąż prowadzą szacunki kosztów organizacji imprezy. Władze Mediolanu wydały na Expo 3,5 mld euro z kolei tzw. małe Expo w hiszpańskiej Saragossie kosztowało 1,8 mld euro. Jak jednak zaznaczył były to kwoty wysokie ze względu na budowę infrastruktury wystawy „od zera" poza obrębem miast.

- Łódź dzięki budowie nowego podziemnego dworca odzyskała w centrum miasta 20 hektarów terenów, które chcielibyśmy przeznaczyć pod zabudowania wystawiennicze. Dzięki temu koszty związane z całą infrastrukturą wokół samej wystawy, radykalnie spadają – przekonywał.

Jak dodał budowa samych pawilonów to nie jest zasadniczy koszt przedsięwzięcia, a ponadto są one związane z funkcjonowaniem spółki celowej, która do tego powstanie, a analiza wskazuje, że późniejsza komercjalizacja pozwoli tej spółce na tym zarobić.

Jakub Bednarek pełniący obowiązki dyrektora departamentu wspierania małych i średnich przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju wskazywał, że Expo to wydarzenie w skali światowej.

- Jeśli chcemy by Polska była marką rozpoznawalną, to Expo idealnie w te plany się wpisuje. Resort ten pomysł popiera i bardzo intensywnie w Łodzią współpracuje – przekonywał. - Mamy powołany komitet sterujący i grupy robocze. Czasu jest mało, do listopada musimy złożyć komplet dokumentów. Nie wyobrażam sobie żeby nam się nie udało – podkreślił Bednarek.

Jak mówił, teraz trzeba skupić się na promocji, ale podzielonej na dwa etapy. – Etap pierwszy to okres do grudnia przyszłego roku, czyli do momentu wyboru miasta gospodarza. Drugi etap to promocja to po ewentualnym wyborze Łodzi, czyli zachęcenie jak największej liczby uczestników to wzięcia udziału w wystawie, ale także dotarcie do jak największej rzeszy ludzi z pozytywną informacją o Expo w Łodzi – tłumaczył.

Ałtaj Abibułajew, ambasador Kazachstanu, kraju, który w przyszłym roku w Astanie organizuje Expo, mówił, że to ogromny wysiłek organizacyjny. – Aby zostać wytypowanym powołaliśmy specjalne zespoły odpowiadające za promocję na każdym z kontynentów, ich praca była skoordynowana. Efektem było poparcie Kazachstanu przez ponad 140 krajów – mówił.

Jak dodał Astana buduje całą infrastrukturę tragów od początku na terenach poza miastem, ponieważ jest młodą metropolią. Nowe pawilony, dworzec kolejowy, lotnisko – to wszystko powstaje specjalnie na Expo, ale później będzie służyć miastu i całemu Kazachstanowi.

To wnioski płynące z dyskusji „Efektywne wykorzystanie szansy organizacji Expo 2022 w Łodzi na promocję Polski" podczas XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy. Zdaniem panelistów Expo to okazja do ekspansji zagranicznej polskich firm, promowania polskich marek, nawiązywania relacji i tworzenia przestrzeni dla biznes networkingu, a także stymulowania rozwoju sektora prywatnego poprzez inwestycje publiczne. Ich zdaniem dużym atutem polskiej kandydatury jest także powrót z ideą Expo do centrum miasta, łatwa dostępność komunikacyjna Łodzi, a także zaproponowana tematyka, czyli rewitalizacja, będąca odpowiedzią na globalne trendy urbanizacyjne i pilne potrzeby mieszkańców miast.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek