Airbus - przeprowadzka z A380 do A320

Airbus obniża częściowo koszty produkcji superjumbo A380, przenosząc część pracowników do rozwojowego programu A320 — ogłosił dyrektor generalny Tom Williams

Publikacja: 31.05.2016 22:52

Airbus - przeprowadzka z A380 do A320

Foto: Fot. airbus.com

W Hamburgu, gdzie wcześniej produkowano A380, powstanie czwarta linia montażowa samolotów wąskokadłubowych A320 — poinformował w Hamburgu Tom Williams podczas dorocznego spotkania z prasą  z okazji Dni Innowacji.

Airbus stara się wszelkimi sposobami zmniejszyć koszty produkcji A380, aby utrzymać osiągniętą niedawno równowagę finansową programu, bo sprzedaż tego największego samolotu maleje.

Dostawy planowo

Williams powtórzył, że Airbus planuje w tym roku dostawę 650 samolotów mimo wolnego startu z najnowszymi modelami A320neo i A350. — Wierzymy, że utrzyma się wzrost rynku transportu lotniczego — dodał. Plan dostarczenia ponad 50 sztuk A350 i zwiększania produkcji rodziny A320 do 60 sztuk co miesiąc do połowy 2019 roku jest dużym wyzwaniem — przyznał. - Airbus planuje podobną jak w 2015 roku dostawę superjumbo (ok. 27 sztuk). Natomiast 20 procent łącznej puli wydanych A320 będą stanowić A320neo — dodał jeden z rzeczników

Do końca kwietnia firma z Tuluzy dostarczyła 177 samolotów, wobec 196 rok temu, gdy wydadzą klientom 665 maszyn.

Od lata rytm dostaw A320 ulegnie przyspieszeniu, bo rozwiązane będą problemy z silnikami Pratt & Whitney. Kilkanaście takich maszyn czeka teraz na wmontowanie silników po wprowadzeniu w nich zmian konstrukcyjnych. Ich dostawy od producenta pozwolą też dotrzymać zakładanego zwiększenia o produkcji do 60 samolotów miesięcznie w 2019 roku.

Bezsenne noce

- Bieżący rok jest najbardziej wymagającym ze wszystkich, jakie znam — stwierdził szef programów Airbusa Didier Evrard. — Mieliśmy kilka bezsennych nocy, ale nie trwało to długo — dodał Klaus Roewe odpowiedzialny za program A320, nawiązując do problemów z A320neo.

- Czas rozgrzania silników był dłuższy niż w wersji klasycznej CEO. Teraz jednak jesteśmy bliscy dostarczania za kilka tygodni samolotów z bardzo niewielkimi modyfikacjami, które pozwolą znacznie skrócić czas przygotowania silników do startu — wyjaśnił.

Drugą przyczyną bólów głowy w Airbusie był komputer pokładowy kontrolujący pracę silników FADEC (Full Authority Digital Engine Control), który z nieznanych przyczyn wysyłał mylne meldunki do kokpitu. Ten problem został już jednak całkowicie rozwiązany, także w 6 samolotach dostarczonych klientom — dwóch Lufthansie i sześciu IndiGo. Airbus zapowiada też, że do lata rozwiąże problemy z temperaturą w systemie hydraulicznym.

Samoloty A320neo będą dostępne również z silnikami LEAP produkcji CFM Int'l — Jesteśmy bardzo blisko uzyskania certyfikatu dla A320neo z silnikami LEAP-1A — powiedział Roewe.

Grzechy w A400M

Prezes grupy Airbusa Tom Enders uznał, że brak doświadczenia konsorcjum firm mających produkować silniki do wojskowych samolotów transportowych A400M jest jedną z głównych przyczyn opóźnień w ich produkcji.

- Airbus popełnił dwa ogromne grzechy od początku tego programu, pozwalając europejskim decydentom politycznym, by przekonali go do przekazania kontraktu na silniki niedoświadczonemu konsorcjum, i wzięcia na siebie odpowiedzialności za wszelkie ryzyka. Również problemy wewnętrzne w grupie przyczyniły się  do trudności w realizowaniu programu. Airbus zrobi jednak wszystko, aby jak najszybciej przywrócić rzeczy do porządku — dodał Enders.

W Hamburgu, gdzie wcześniej produkowano A380, powstanie czwarta linia montażowa samolotów wąskokadłubowych A320 — poinformował w Hamburgu Tom Williams podczas dorocznego spotkania z prasą  z okazji Dni Innowacji.

Airbus stara się wszelkimi sposobami zmniejszyć koszty produkcji A380, aby utrzymać osiągniętą niedawno równowagę finansową programu, bo sprzedaż tego największego samolotu maleje.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek