Kolej na pendolino

Od grudnia będziemy jeździć szybciej i bardziej komfortowo, płacąc za bilety tyle, ile teraz za ekspres

Publikacja: 11.09.2014 10:20

Kolej na pendolino

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Jak dowiedziała się „Rz", średnia cena biletu na pendolino kursujące między Warszawą a Krakowem wyniesie 127 zł. Podobnej ceny należy się spodziewać na trasie Warszawa – Katowice.

– Pendolino ma być dla każdego, średnia cena biletu nie będzie więc odbiegać od tej, którą płacimy teraz w ekspresach InterCity – zapowiada prezes PKP InterCity Marcin Celejewski.

178 minut

potrwa podróż z Warszawy do Gdańska

Nowoczesny tabor i cena mogą sprawić, że wiele osób zmieni sposób podróżowania. Pendolino ruszy w grudniu i od razu stanie się konkurencyjne w porównaniu z innymi środkami lokomocji. Przykład: podróż z Warszawy do Gdańska skróci się z 4 godzin i 12 minut do ok. 3 godzin. To tyle, ile trwa podróż samolotem, wliczając dojazd do i z lotniska oraz czas odprawy biletowo-bagażowej. Podróż pendolino z Warszawy do Katowic będzie konkurencyjna dla samolotu także z powodu ceny – najtańszy bilet lotniczy na tej trasie kosztuje 160 zł.

Pod koniec 2015 r. kolejarze czas jazdy jeszcze skrócą: z Warszawy do Gdańska dojedziemy w 2 godz. 37 minut. Po zakończeniu remontu torów na trasie stolica – Grodzisk Mazowiecki do Krakowa dotrzemy w 2 godz. 12 min – teraz pod Wawel jedziemy 3 godz. i 3 minut.

127 złotych

ma kosztować bilet ze stolicy do Krakowa

Atrakcyjność pendolino mają podnieść elastyczne ceny. Bilety kupione z wyprzedzeniem tygodniowym będą tańsze o 20 procent, kupowane dwa tygodnie wcześniej – nawet o 30 procent. Najniższą stawką będzie 49 zł. Nowoczesny pociąg dotrze na razie z Warszawy do wybranych dużych miast: Krakowa, Katowic, Gdańska i Wrocławia. A z czasem do Rzeszowa i Bielska-Białej.

Na luksusowe pendolino kolej nie chce windować cen, bo liczy na przyciągnięcie pasażerów, którzy w ostatnich latach przesiedli się do samochodów i samolotów. Tylko w pierwszym półroczu 2014 roku InterCity straciło 19 procent pasażerów: pociągi jadą za długo, są niewygodne i do tego drogie.

Pendolino rozpędzające się do 200 km na godzinę ma zmienić wizerunek kolei. Optymistą jest prof. Włodzimierz Rydzkowski z Katedry Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego: – Elastyczne ceny, zniżki, np. dla studentów i emerytów, powinny przyciągać pasażerów.

Nie wiadomo jednak, czy takie ceny biletów na pendolino uda się długo utrzymać.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay