Kolej na pendolino

Od grudnia będziemy jeździć szybciej i bardziej komfortowo, płacąc za bilety tyle, ile teraz za ekspres

Publikacja: 11.09.2014 10:20

Kolej na pendolino

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Jak dowiedziała się „Rz", średnia cena biletu na pendolino kursujące między Warszawą a Krakowem wyniesie 127 zł. Podobnej ceny należy się spodziewać na trasie Warszawa – Katowice.

– Pendolino ma być dla każdego, średnia cena biletu nie będzie więc odbiegać od tej, którą płacimy teraz w ekspresach InterCity – zapowiada prezes PKP InterCity Marcin Celejewski.

178 minut

potrwa podróż z Warszawy do Gdańska

Nowoczesny tabor i cena mogą sprawić, że wiele osób zmieni sposób podróżowania. Pendolino ruszy w grudniu i od razu stanie się konkurencyjne w porównaniu z innymi środkami lokomocji. Przykład: podróż z Warszawy do Gdańska skróci się z 4 godzin i 12 minut do ok. 3 godzin. To tyle, ile trwa podróż samolotem, wliczając dojazd do i z lotniska oraz czas odprawy biletowo-bagażowej. Podróż pendolino z Warszawy do Katowic będzie konkurencyjna dla samolotu także z powodu ceny – najtańszy bilet lotniczy na tej trasie kosztuje 160 zł.

Pod koniec 2015 r. kolejarze czas jazdy jeszcze skrócą: z Warszawy do Gdańska dojedziemy w 2 godz. 37 minut. Po zakończeniu remontu torów na trasie stolica – Grodzisk Mazowiecki do Krakowa dotrzemy w 2 godz. 12 min – teraz pod Wawel jedziemy 3 godz. i 3 minut.

127 złotych

ma kosztować bilet ze stolicy do Krakowa

Atrakcyjność pendolino mają podnieść elastyczne ceny. Bilety kupione z wyprzedzeniem tygodniowym będą tańsze o 20 procent, kupowane dwa tygodnie wcześniej – nawet o 30 procent. Najniższą stawką będzie 49 zł. Nowoczesny pociąg dotrze na razie z Warszawy do wybranych dużych miast: Krakowa, Katowic, Gdańska i Wrocławia. A z czasem do Rzeszowa i Bielska-Białej.

Na luksusowe pendolino kolej nie chce windować cen, bo liczy na przyciągnięcie pasażerów, którzy w ostatnich latach przesiedli się do samochodów i samolotów. Tylko w pierwszym półroczu 2014 roku InterCity straciło 19 procent pasażerów: pociągi jadą za długo, są niewygodne i do tego drogie.

Pendolino rozpędzające się do 200 km na godzinę ma zmienić wizerunek kolei. Optymistą jest prof. Włodzimierz Rydzkowski z Katedry Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego: – Elastyczne ceny, zniżki, np. dla studentów i emerytów, powinny przyciągać pasażerów.

Nie wiadomo jednak, czy takie ceny biletów na pendolino uda się długo utrzymać.

Jak dowiedziała się „Rz", średnia cena biletu na pendolino kursujące między Warszawą a Krakowem wyniesie 127 zł. Podobnej ceny należy się spodziewać na trasie Warszawa – Katowice.

– Pendolino ma być dla każdego, średnia cena biletu nie będzie więc odbiegać od tej, którą płacimy teraz w ekspresach InterCity – zapowiada prezes PKP InterCity Marcin Celejewski.

Pozostało 84% artykułu
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek