Reklama
Rozwiń

Orbis 10 milionów pod kreską

Grupa lekko zwiększyła przychody w I kwartale. Jej wyniki jednak nie zachwycają. Zarząd uspokaja i spodziewa się że cały rok 2014 będzie udany

Publikacja: 08.05.2014 09:45

Orbis 10 milionów pod kreską

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz

W I kwartale 2014 r. Orbis wypracował 128,5 mln zł przychodów, wobec 129 mln zł spodziewanych przez analityków. W I kwartale 2013 r. przychody były nieco niższe i wynosiły 124,8 mln zł.

- Poprawa sytuacji ekonomicznej w kraju pozwoliła uzyskać wyższą średnią cenę za pokój, co przy porównywalnej do roku ubiegłego frekwencji przełożyło się bezpośrednio na wzrost przychodu na jeden dostępny pokój – podkreśla zarząd w raporcie. Jednocześnie wskazuje, że dobra koniunktura przyniosła ożywienie w segmencie konferencji i szkoleń oraz wpłynęła na wzrost liczby indywidualnych klientów biznesowych, co szczególnie wyraźnie można było zaobserwować w marcu w warszawskich hotelach grupy.

Jednak wyniki  - zarówno operacyjny jak i netto  - były gorsze niż rok temu, a zarazem gorsze od prognoz analityków ankietowanych przez PAP. Strata na poziomie operacyjny pogłębiła się do 12,7 mln zł w I kwartale 2014 r. z 6,9 mln zł straty w I kwartale 2013 r. Analitycy spodziewali się straty rzędu 9,8 mln zł. Z kolei na poziomie netto Orbis ma prawie 10 mln zł straty wobec 6 mln zł straty w analogicznym okresie 2013 r. Konsensus PAP zakładał, że strata w I kwartale 2014 r. wyniesie 7,6 mln zł.

-  Na mniejszy wynik z działalności operacyjnej  w porównaniu do roku ubiegłego wpłynęły zdarzenia jednorazowe mające miejsce w I kwartale 2013 ,w tym dokonana w lutym 2013 r. sprzedaż hotelu Mercure Kasprowy w Zakopanem, na której zrealizowano zysk w wysokości 8,1 mln zł – podkreśla zarząd w raporcie. Tymczasem w I kwartale 2014 r. nie dokonano żadnych sprzedaży nieruchomości.

Orbis I kwartał 2014 r. ocenia pozytywnie. Wskazuje, że wynik EBITDA w ujęciu „like-for-like" wzrósł o 9,5 proc. do 14,8 mln zł . Jednocześnie Orbis zwiększył udziały rynkowe  dzięki nowym umowom franczyzy i zarządzania oraz wprowadzeniu marek Accor na rynek łotewski.  - W pierwszym kwartale 2014 roku zawarto dwie nowe umowy franczyzy (Pullman Riga i ibis Styles Grudziądz), a do grupy dołączyły dwa hotele - Mercure Marijampole (Litwa) i Mercure Riga Center (Łotwa) – wskazuje spółka. Zarząd ocenia, że pozytywny trend gospodarczy, który zaznaczył się na rynku w drugiej połowie 2013 r. utrzymuje się także w 2014.

- Frekwencja  w pierwszym kwartale roku pozostała na poziomie porównywalnym do roku ubiegłego. W podziale na segmenty działalności, wzrost RevPAR w ujęciu „like-for-like" wyniósł 4,4 proc. w hotelach kategorii średniej i wyższej oraz 1,6 proc. w segmencie hoteli ekonomicznych – wskazuje spółka.

Według Międzynarodowej Organizacji Turystyki w 2013 r.  turystyka międzynarodowa wzrosła o 5 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, a na 2014  r. przewidywany jest wzrost o kolejne 4 - 4,5 proc. - Przekracza to długoterminowe prognozy UNWTO wzrostu turystyki międzynarodowej wynoszące 3,8 proc. rocznie pomiędzy 2010 a 2020 rokiem. W regionie Europy Wschodniej i Środkowej, w 2013 turystyka międzynarodowa zanotowała wysoki, 7-proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego, przerastając średnią dla całej Europy o 2 proc. Średni wzrost dla Europy przewidywany na 2014 rok to 3-4 proc.  – czytamy w raporcie Orbisu.

W I kwartale 2014 r. Orbis wypracował 128,5 mln zł przychodów, wobec 129 mln zł spodziewanych przez analityków. W I kwartale 2013 r. przychody były nieco niższe i wynosiły 124,8 mln zł.

- Poprawa sytuacji ekonomicznej w kraju pozwoliła uzyskać wyższą średnią cenę za pokój, co przy porównywalnej do roku ubiegłego frekwencji przełożyło się bezpośrednio na wzrost przychodu na jeden dostępny pokój – podkreśla zarząd w raporcie. Jednocześnie wskazuje, że dobra koniunktura przyniosła ożywienie w segmencie konferencji i szkoleń oraz wpłynęła na wzrost liczby indywidualnych klientów biznesowych, co szczególnie wyraźnie można było zaobserwować w marcu w warszawskich hotelach grupy.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku