Lotniska jak grzyby po deszczu

Radom, Gdynia, Koszalin i Białystok - po uruchomieniu lotniska w Modlinie i w Lubinie do otwarcia własnych portów przymierzają się kolejne miasta

Publikacja: 10.05.2013 11:04

Lotniska jak grzyby po deszczu

Foto: Materiały Promocyjne

Pierwszy samoloty rejsowe ma przyjmować port lotniczy w Radomiu – zgodnie z planem ma to nastąpić już we wrześniu tego roku. Trwa budowa terminalu tymczasowego, czyli starego terminalu łódzkiego. Spółka zarządzająca radomskim lotniskiem odkupiła go od portu lotniczego w Łodzi za 2 mln zł. Kolejne 4,5 mln zł będzie kosztować jego ponowne złożenie.

Lotnisko będzie mogło obsługiwać do 1,5 mln pasażerów rocznie. Właściwy terminal o przepustowości do 3 mln pasażerów rocznie ma powstać na przełomie lat 2019 i 2020.

Trwają też prace związane z uruchomieniem lotniska w Gdyni na Oksywiu. Jedna z dat otwarcia portu wojskowego jako lotniska cywilnego przewidywała  zakończenie budowy terminalu pasażerskiego na przełomie marca i kwietnia 2012 (przed Euro 2012).

Koncepcja architektoniczna została wybrana w grudniu 2010 r. Do tej pory udało się dopiero przebudować wojskową sieć elektroenergetyczną i teletechniczną, rozebrać schronohangar i wojskowe obiekty ziemne oraz wyrównać cywilną części lotniska.

Władze Olsztynka chcą zachęcić inwestora prywatnego do budowy lotniska regionalnego w pobliskim Wilkowie. Według miejscowego planu zagospodarowania miałoby być lotniskiem lokalnym, obsługującym aglomerację olsztyńską. Równolegle zarząd województwa pracuje nad  uruchomieniem lotniska w Szymanach. Inwestycja szacowana na ok. 200 mln zł ma być współfinansowana z dotacji unijnych.

Na współpracę z inwestorem prywatnym liczą też władze Koszalina. Liczą, że port w Zegrzu Pomorskim zostanie uruchomiony do 2015 r. W pierwszym etapie funkcjonowania miałby on obsługiwać połączenia lokalne, a docelowo przekształcić się w międzynarodowy port lotniczy. Koszt jego uruchomienia oszacowano na 144 mln zł, z tego 36 mln zł zarezerwowano z dotacji przyznanej w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007–2013.

Unijne środki na budowę portu mają pochodzić z   regionalnego programu operacyjnego na lata 2007– 2013 dla województwa podlaskiego. Portu w Sanikach nie udało się zrealizować z uwagi na protesty ekologów. Samorząd jednak z inwestycji nie zrezygnował i zapowiada jej kontynuację.

Pierwszy samoloty rejsowe ma przyjmować port lotniczy w Radomiu – zgodnie z planem ma to nastąpić już we wrześniu tego roku. Trwa budowa terminalu tymczasowego, czyli starego terminalu łódzkiego. Spółka zarządzająca radomskim lotniskiem odkupiła go od portu lotniczego w Łodzi za 2 mln zł. Kolejne 4,5 mln zł będzie kosztować jego ponowne złożenie.

Lotnisko będzie mogło obsługiwać do 1,5 mln pasażerów rocznie. Właściwy terminal o przepustowości do 3 mln pasażerów rocznie ma powstać na przełomie lat 2019 i 2020.

Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive