W biurach podróży mniej chętnych na przyszłe wakacje niż przed rokiem

Dokąd pojadą po 1 listopada klienci biur podróży? Do Turcji, Egiptu i Hiszpanii – pokazuje raport Polskiego Związku Organizatorów Turystyki

Publikacja: 17.10.2018 13:54

W biurach podróży mniej chętnych na przyszłe wakacje niż przed rokiem

Foto: PZOT

PZOT podał wyniki sprzedaży sezonu 2019 (zaczyna się 1 listopada 2018 roku, a kończy 31 października 2019 roku) przez biura podróży. Ta sprzedaż trwa stosunkowo niedługo, bo od połowy września, i dotąd niektóre biura, w tym jedno z największych, Grecos Holiday, jeszcze jej nie rozpoczęły. Trzeba o tym pamiętać przeglądając dane zaczerpnięte z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Jak i o tym, że przez Merlina nie przechodzi duża część sprzedaży, jest tam na przykład w niewielkim tylko stopniu reprezentowany ruch dotyczący TUI.

Jak zmieniała się sprzedaż w biurach podróży - ostatnie tygodnie, w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku

Jak odnotowuje PZOT na razie sprzedaż jest mniejsza niż w zeszłym roku o tej porze o 14,2 procent. Najmocniej spadło zainteresowanie samymi noclegami (tzw. dojazd własny) – o 19,7 procent. O 13,9 procent mniej klientów chciało wykupić wycieczkę samolotową. Stosunkowo najmniej wobec zeszłego roku straciły imprezy autokarowe, bo 10 procent.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze wśród klientów kraje łeb w łeb idą Turcja i Egipt. Ten pierwszy ma na razie 17,5 procent udziału, a drugi – 17,4 procent. Turcja w stosunku do tego samego okresu zeszłego roku zyskuje 148,5 procent sprzedanych wyjazdów, a Egipt 144,4 procent.

Na trzecim miejscu z wynikiem o połowę gorszym od liderów uplasowała się Hiszpania – 8,3 procent. Ten kraj w porównaniu z zeszłym rokiem sprzedaje się o 36,8 procent gorzej. Czwarte miejsce okupują Włochy – 6,4 procent udziału i 24,5 procent spadku. Na piątym natomiast widać Grecję, której udział wynosi 6,1 procent, a spadek 53,4 procent.

Popularna w ostatnim sezonie letnim Bułgaria na razie ląduje na miejscu trzynastym (2 proc.), Tunezja na piętnastym (1,9 procent), a Albania na siedemnastym (1,4 procent). Pozostałe miejsca wypełniają kierunki dalekie lub typowo narciarskie.

Ceny jakie pokazuje raport PZOT trzeba zaliczyć do zachęcających, żeby nie powiedzieć do okazyjnych. Szczególnie jeśli pamiętać, że we wczesnej sprzedaży najchętniej kupowane są popularne rodzinne hotele z all inclusive. Średnie ceny z ostatniego tygodnia to: Malta za 1678 złotych, Burgas za 1939 złotych, Monastyr za 2033 złotych, Larnaka za 2106 złotych, Korfu za 2313 złotych. To najtańsze kierunki. Do najdroższych należały: Fuerteventura za 3617 złotych, Madera za 3503 złotych i Teneryfa za 3228 złotych.

Zmiana średniej ceny wyjazdów - wybrane kierunki, ostatnie tygodnie

PZOT podał wyniki sprzedaży sezonu 2019 (zaczyna się 1 listopada 2018 roku, a kończy 31 października 2019 roku) przez biura podróży. Ta sprzedaż trwa stosunkowo niedługo, bo od połowy września, i dotąd niektóre biura, w tym jedno z największych, Grecos Holiday, jeszcze jej nie rozpoczęły. Trzeba o tym pamiętać przeglądając dane zaczerpnięte z systemu rezerwacyjnego MerlinX. Jak i o tym, że przez Merlina nie przechodzi duża część sprzedaży, jest tam na przykład w niewielkim tylko stopniu reprezentowany ruch dotyczący TUI.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Lotniska
Tadeusz Syryjczyk: Rozbudowa lotniska w Radomiu to wyrzucanie pieniędzy