Rośnie konkurent dla Centralnego Portu Lotniczego

Zanim powstanie planowany pod Warszawą Centralny Port Lotniczy, w sąsiednich Niemczech ruszy lotnisko Berlin Brandenburg, a już teraz znaczenia nabiera Tegel

Publikacja: 31.01.2018 22:23

Z Tegel easyJet chce wozić 18 milionów pasażerów rocznie

Z Tegel easyJet chce wozić 18 milionów pasażerów rocznie

Foto: Bloomberg

Sytuacja się zmieniła zupełnie nieoczekiwanie po tym, jak upadł niemiecki przewoźnik Air Berlin (co między innymi skłoniło LOT do uruchomienia połączenia Warszawa - Berlin), którego macierzystym lotniskiem było berlińskie Tegel. Szansę dla siebie zobaczyła w tym niskokosztowa brytyjska linia easyJet. Do spółki z Lufthansą przejmie ona majątek bankruta. EasyJet za 40 milionów euro weźmie sloty (działki czasowe startów) na Tegel i przejmie leasing 25 samolotów Air Berlina. Planuje, że dzięki temu będzie mogła przewozić rocznie 18 milionów pasażerów - z Niemiec i w samych Niemczech (czytaj: "EasyJet: Będziemy najwięksi w Berlinie").

Nie tylko dla pasażerów niemieckich interesujący jest rozwój easyJet na Tegel. Jak podaje portal podróżniczy fly4free z berlińskiego lotniska już w tej chwili korzysta około 2 miliony Polaków mieszkających w zachodniej części kraju. To 5 procent polskiego rynku przewozów pasażerskich z 2017 roku. Kiedy oferta niemieckiego portu będzie jeszcze większa, wzrośnie też skłonność Polaków do korzystania z niego. Na Tegel można znaleźć bardzo tanie wyjazdy wakacyjne. Podobne oferty oczywiście są także w polskich portach, ale berlińskie ceny i wybór kierunków są bez porównania większe.

Teraz easyJet, który dotychczas operował z low-costowego lotniska Schoenefeld (obsługuje tam 51 kierunków i w 2017 roku przewiózł stamtąd 5,3 mln pasażerów), zaczyna się rozwijać na Tegel. — Od początku stycznia do końca marca, czyli w sezonie zimowym, zaoferujemy połączenia na 19 nowych trasach. Przelot w jedną stronę będzie kosztował 42 euro - mówił na początku roku dyrektor easyJeta na Europę Thomas Haagsen. — Znacznie więcej nowych kierunków będziemy mieli od 25 marca.

Ale już teraz jest w czym wybierać. Wprawdzie loty do Duesseldorfu, Monachium, Frankfurtu nie są dla polskich podróżnych specjalnie atrakcyjne, to już rejsy do Katanii, na Majorkę czy na Cypr, jak najbardziej. W lecie dojdą jeszcze kolejne kierunki: hiszpańskie Granada i Minorka, włoskie Ancona, Caligari i Neapol oraz bałkańskie. Lotnisko Tegel wprawdzie nie jest najwygodniejsze, przesiadając się na nim trzeba pokonywać spore odległości, ale jest blisko miasta i łatwo tam można dojechać.

Drugą część operacji Air Berlina przejęła Lufthansa, która będzie konkurować z easyJetem, co jeszcze doda atrakcyjności temu lotnisku. To lotnisko ma funkcjonować do otwarcia portu Berlin Brandenburg. Kolejny termin otwarcia tego nowoczesnego lotniska wyznaczono na jesień 2019 roku. Jeśli i to się nie uda, i dojdzie do jeszcze jednego przesunięcia, to i tak główny port obsługujący wschodnie Niemcy ruszy jeszcze przed Centralnym Portem Lotniczym w Polsce i stanie się ogromną regionalną konkurencją dla niego. Sama połączona oferta lotów Lufthansy i easyJeta z pewnością będzie bardzo atrakcyjna w porównaniu do tego co proponuje LOT, który ma być na CPL-u głównym przewoźnikiem.

W tej chwili easyJet wozi 80 mln pasażerów rocznie, ma 280 maszyn, lata w 880 kierunkach do 140 lotnisk w 31 krajach. Jest to linia paneuropejska. Z kolei Grupa Lufthansy, która zamierza oferować z Berlina loty przesiadkowe, ma 650 samolotów i w ubiegłym roku przewiozła 130 mln pasażerów na 321 kierunkach.

Sytuacja się zmieniła zupełnie nieoczekiwanie po tym, jak upadł niemiecki przewoźnik Air Berlin (co między innymi skłoniło LOT do uruchomienia połączenia Warszawa - Berlin), którego macierzystym lotniskiem było berlińskie Tegel. Szansę dla siebie zobaczyła w tym niskokosztowa brytyjska linia easyJet. Do spółki z Lufthansą przejmie ona majątek bankruta. EasyJet za 40 milionów euro weźmie sloty (działki czasowe startów) na Tegel i przejmie leasing 25 samolotów Air Berlina. Planuje, że dzięki temu będzie mogła przewozić rocznie 18 milionów pasażerów - z Niemiec i w samych Niemczech (czytaj: "EasyJet: Będziemy najwięksi w Berlinie").

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą