Reklama
Rozwiń

Chorwacja zaprasza przez cały rok

Turystykę aktywną i młodzieżową reklamowała Chorwacja podczas zorganizowanych w Warszawie warsztatów dla branży turystycznej. Na jesień już zapowiada kolejne spotkanie, tym razem poświęcone turystyce luksusowej i morskiej

Aktualizacja: 26.01.2018 07:58 Publikacja: 26.01.2018 07:42

Chorwacja zaprasza przez cały rok

Foto: Anna Kłossowska

- W zeszłym roku Chorwację odwiedziło prawie milion Polaków – zagaiła Andrea Bekić, ambasador tego kraju w Polsce, otwierając warsztaty. – Liczę, że uruchomienie od maja nowego połączenia LOT do Dubrownika sprawi, że ta liczba będzie jeszcze większa – dodała. – Bardzo nam zależy, aby Chorwacja stała się dla przybyszów znad Wisły miejscem całorocznego wypoczynku, a nie tylko letniego – podkreślała zaś w rozmowie z Turystyką.rp.pl Agnieszka Puszczewicz, od listopada 2017 roku dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji w Warszawie.

Więcej połączeń i całoroczna oferta

– Pierwszy rejs do Dubrownika odbędzie się 3 maja – informowała Katarzyna Frączyk z LOT-u podczas prezentacji oferty narodowego przewoźnika na warsztatach. – W sezonie letnim samolot będzie kursował na tej trasie sześć razy tygodniowo, poza nim - trzy razy tygodniowo – wyjaśniła. Jak opisała, nie wiadomo jeszcze, czy Dubrownik awansuje na trasę całoroczną. W przeciwieństwie do Zagrzebia, zainteresowanie tym miastem koncentruje się bowiem głównie na miesiącach letnich. Sezonowo LOT lata już do Splitu, Zadaru i Puli.

Oferta zaprezentowana przez 25 chorwackich partnerów uczestniczących w warszawskich warsztatach w pełni odpowiadała oficjalnemu hasłu reklamowemu: "Chorwacja pełna życia". – Jest tu duża grupa firm reprezentujących różne regiony Chorwacji i oferująca zróżnicowane produkty turystyczne – ocenił Andrzej Rutkowski z Supertour Lufthansa City Center.

– Kajaki, rowery i wspinaczka – to nasza zasadnicza oferta, ale na życzenie klientów organizujemy też aktywny wypoczynek dla amatorów żeglarstwa, wioślarzy czy poszukiwaczy przygód – wyjaśniał Ante Karamatić, współwłaściciel biura Jamming Adventures. – Dotąd naszymi jedynymi klientami są Amerykanie i Brytyjczycy, ale - zważywszy na tak duże zainteresowanie Polaków Chorwacją - postanowiliśmy wybrać się do Warszawy. Przyjechaliśmy pierwszy raz, jesteśmy zadowoleni z kontaktów i już planujemy kolejne warsztaty nad Wisłą – deklarował.

– Polacy bardzo lubią zakwaterowanie w domkach mobilnych, dlatego jesteśmy na tych warsztatach – tłumaczyła Nansi Dimitrijević, szefowa sprzedaży Adriatic Kempovi, firmy wynajmującej domki kempingowe. – Już podpisaliśmy kilka umów wstępnych i będziemy je wkrótce finalizować – dodała.

– Na naszej stronie zamieściliśmy, również w wersji polskojęzycznej, ofertę 10 tysięcy kwater, luksusowych willi, apartamentów i pokojów – mówiła Katarzyna Vucemović, jedyna Polka pracująca dla chorwackiego agenta Adriagate.com. – Około 20 procent korzystających z naszych usług to Polacy. W zeszłym roku było ich dwukrotnie więcej niż w roku 2016. Pewnie również dlatego, że nie ograniczamy się tylko do wynajmu, ale wypożyczamy samochody, organizujemy wycieczki i rejsy. Jesteśmy w Polsce po raz pierwszy. Chcemy współpracować z polskimi agentami i biurami podróży, a te warsztaty już umożliwiły nam kontakty – dodał Mate Udiljak, specjalista ds. produktu i sprzedaży w Adriagate.com

- Nasz liczący 13 pokojów hotel znajduje się w odrestaurowanym, 500-letnim budynku, który od 300 lat należy do mojej rodziny, a od 16 lat działa pod naszym zarządem jako hotel – chwaliła się Marija Hell, właścicielka czterogwiazdkowego, luksusowego obiektu Pasike, znajdującego się na wpisanej na liście UNESCO starówce miasta Trogir. – Mieliśmy już gości z Polski, ale trafili do nas sami, a dzięki tym warsztatom nawiązaliśmy kontakt z touroperatorami, którzy już pytali o zakwaterowanie dla małych grup luksusowych klientów i uczestników wyjazdów motywacyjnych – dodała.

- To są warsztaty ogólne, natomiast część specjalistyczna skoncentrowana jest na tematyce turystyce młodych i aktywnej – wyjaśniała Agnieszka Puszczewicz. – Przy czym nie ma rozdziału na dwie części, zainteresowani tematyką specjalistyczną po prostu rozmawiają z oferującymi ją podmiotami z Chorwacji – dodała.

Na czwartym miejscu

W rankingu nacji najliczniej odwiedzających Chorwację Polska zajmuje teraz czwarte miejsce. W zeszłym roku kierunek ten wybrało 971 tysięcy Polaków. Łącznie wykupili oni 6,3 miliona noclegów. To oznacza 21-procentowy wzrost w porównaniu z 2016 rokiem. Polski udział w puli wykupionych noclegów to 6,21 procent.

– Polacy oczekują od Chorwacji tańszych możliwości wypoczynku. Wybierają więc przeważnie hotele 2-gwiazdkowe bądź pensjonaty, wille, apartamenty. W zakresie ich preferencji noclegowych nic się nie zmieniło od wielu lat – zaznaczała Helena Klarić z Arriva Travel.

– To prawda, że większość przyjezdnych woli obiekty niższej kategorii, ale odnotowujemy wzrost liczby gości zainteresowanych noclegami 4-5-gwiazdkowymi – zauważyła Agnieszka Puszczewicz. – Zmieniają się też powoli urlopowe nawyki – poza plażowaniem, będącym nadal głównym celem urlopu w Chorwacji, coraz więcej Polaków aktywne spędza czas, poznaje zabytki, lokalną kuchnię. Nam z kolei, również poprzez te warsztaty, zależy na ukazaniu wyższych standardów usług, a więc lepszego produktu – dodała.

Według danych Ministerstwa Turystyki Republiki Chorwacji w 2017 roku kraj ten odwiedziło 18,5 miliona turystów (13 procent więcej niż w roku poprzednim), którzy zarezerwowali 102 miliony noclegów (wzrost o 12 procent). Z obcokrajowców na adriatyckich plażach najchętniej wypoczywali w 2017 roku Niemcy (2,7 miliona przyjezdnych, 20,7 miliona noclegów), Słoweńcy (1,45 miliona przyjezdnych, 10,1 miliona noclegów) i Austriacy (1,41 miliona przyjezdnych, 7,6 miliona noclegów).

Turystyka stanowi 20 procent chorwackiego PKB.

Luksus, wellness i morze

Udział w warsztatach zadeklarowało wstępnie 44 partnerów z Polski, ale finalnie uczestniczyło w nich znacznie mniej firm. Ci, którzy się pojawili, chwalili jednak przygotowanie imprezy. – Bardzo profesjonalne warsztaty z przygotowanymi do rozmów partnerami, władającymi językami obcymi, otwartymi na nowe pomysły – oceniał Andrzej Rutkowski. – Wysoko oceniam to, że wcześniej dostaliśmy program tych warsztatów, i właściwy dobór sali, odpowiednie rozstawienie stolików i brak systemu „szybkiej randki", co umożliwiło rozmowy bez ograniczeń czasowych – wskazała Maria Wyszomirska z BP Noble Bank. – Zwróciłam uwagę na ofertę wycieczek tematycznych biura Taste of Dalmatia z ofertą wyjazdów na degustację win, oliwy czy zbieranie trufli. A także na promocję turystyki rowerowej – wiele hoteli właśnie je kupuje, tworzone są lub remontowane trasy rowerowe, których dotąd w Chorwacji brakowało - dodaje.

– Kolejne warsztaty Chorwacji dla branży turystycznej zaplanowaliśmy na listopad 2018 roku – zadeklarowała Agnieszka Puszczewicz. – Specjalistyczna ich część będzie poświęcona turystyce luksusowej i morskiej. Przygotowujemy też specjalny program promocji innego naszego produktu, turystyki medycznej i wellness – dodała.

Od 1 styczna tego roku w Republice Chorwacji obowiązuje Ustawa o świadczeniu usług w turystyce, która umożliwia realizację inwestycji dotyczących projektów z zakresu turystyki zdrowotnej o łącznej wartości 350 milionów euro. Szacuje się, że łączna wartość inwestycji w turystyce w Chorwacji sięgnie w 2018 roku 1,3 miliarda euro. Powstają nowe obiekty noclegowe w Daruvarze i w Lovranie. Chińczycy zainwestowali też 20 milionów euro w szpital w Krapinie. Inwestycje w turystykę, wyłączając ofertę medyczną, sięgną w tym roku 930 milionów euro. To o 15 procent więcej niż rok wcześniej.

Międzynarodowe sieci w natarciu

- Największe światowe sieci hotelowe obecne w Chorwacji to: Marriott (Sheraton w Zagrzebiu i Dubrowniku, Westin w Zagrzebiu, Le Meridien w Splicie, Hilton (Hilton w Dubrowniku i Doubletree by Hilton w Zagrzebiu), Radisson Blu w Splicie i Dubrowniku, Park Plaza w Puli i Medulinie, Melia i Sol w Umagu, Best Western w Zagrzebiu, Splicie i Rijece, Rixos w Dubrowniku – wylicza ambasador Andrea Bekić w rozmowie z Turystyką rp.pl. - Wejście na chorwacki rynek rozpoczęły także światowe marki hoteli luksusowych, m.in. Four Seasons na wyspie Hvar. Rozmowy prowadzi też kilka innych sieci. W chorwacką turystykę inwestują również Rosjanie. Przykładem jest kompleks hotelowy na wyspie Mali Lošinj – dodała ambasador.

- W zeszłym roku Chorwację odwiedziło prawie milion Polaków – zagaiła Andrea Bekić, ambasador tego kraju w Polsce, otwierając warsztaty. – Liczę, że uruchomienie od maja nowego połączenia LOT do Dubrownika sprawi, że ta liczba będzie jeszcze większa – dodała. – Bardzo nam zależy, aby Chorwacja stała się dla przybyszów znad Wisły miejscem całorocznego wypoczynku, a nie tylko letniego – podkreślała zaś w rozmowie z Turystyką.rp.pl Agnieszka Puszczewicz, od listopada 2017 roku dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji w Warszawie.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku