TGV jako low-cost we Francji

Francuska kolej zamierza konkurować z tanimi liniami lotniczymi. Pracuje teraz nad koncepcją uruchomienia tanich połączeń

Publikacja: 06.06.2012 09:29

TGV jako low-cost we Francji

Foto: Bloomberg

W związku z kryzysem rośnie atrakcyjność podróżowania mniejszym kosztem. Francuska kolej SNCF zamierza uruchomić w I kwartale 2013 r. pierwsze połączenia superszybkimi pociągami TGV z Marne-la Vallee pod Paryżem do Marsylii i Montpellier na południu kraju z możliwością wyjścia z pociągu w Lyonie – podała rozgłośnia RTL, a za nią wszystkie ważniejsze media we Francji.

Prezes SNCF, Guillaume Pepy, wspomniał w grudniu, że przewoźnik pracuje nad kilkoma projektami ofert handlowych low-cost. W obecnym wariancie SNCF przewiduje jedną cenę biletu w wysokości niecałych 25 euro niezależnie od daty podróży.

Niska cena odbije się jednak na komforcie podróży. Składy będą liczyć cztery wagony dwupoziomowe, z miejscami siedzącymi w jednej klasie. Nie będzie wagonu restauracyjnego. Podróżni będą mieli prawo zabierać tylko jeden bagaż, za następne trzeba będzie płacić. Będzie to sprawdzane na peronie, wraz z biletami. Bilety będzie można kupować tylko w Internecie, bez możliwości ich zwrócenia w razie zmiany planów.

Tańsze bilety będą możliwe dzięki odprawianiu składów z dworców peryferyjnych, Marne-la-Vallee pod Paryżem, Saint-Exupery pod Lyonem, podobnie jak to robią tanie linie lotnicze, korzystające z lotnisk oddalonych od centrów miast czasem nawet o sto kilometrów.

Dodatkową oszczędność ma dać zlecenie kontrolerem przygotowania wagonów do następnego kursu. Dzięki nowym rozwiązaniom składy TGV będą zabierać 630 podróżnych zamiast 540 w tradycyjnej konfiguracji wagonów. Składy low-costowe będą wykonywać około 30 kursów powrotnych tygodniowo.

SNCF spodziewa się przewieźć w 2013 r. 1,6 mln podróżnych, w 2020 r. nawet 2,5 mln po osiągnięciu zysków w 2017 r.

Kolej nie podjęła jeszcze decyzji, czy np. będzie honorować kary uprawniające do zniżek (młodzież w wieku 12 - 25 lat, emeryci). Jedno jest pewne: cena biletów nie będzie stała.

Obsługa składów będzie musiała dostosować się do nowych warunków pracy, kontrolerzy będą  mieć więcej zajęć, stracą niektóre premie. Mycie i serwisowanie pociągów będzie robione szybciej i nocami, aby zwiększyć ich przebieg  z 45 tys. km rocznie do 88 tysięcy.

W związku z kryzysem rośnie atrakcyjność podróżowania mniejszym kosztem. Francuska kolej SNCF zamierza uruchomić w I kwartale 2013 r. pierwsze połączenia superszybkimi pociągami TGV z Marne-la Vallee pod Paryżem do Marsylii i Montpellier na południu kraju z możliwością wyjścia z pociągu w Lyonie – podała rozgłośnia RTL, a za nią wszystkie ważniejsze media we Francji.

Prezes SNCF, Guillaume Pepy, wspomniał w grudniu, że przewoźnik pracuje nad kilkoma projektami ofert handlowych low-cost. W obecnym wariancie SNCF przewiduje jedną cenę biletu w wysokości niecałych 25 euro niezależnie od daty podróży.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek