TGV jako low-cost we Francji

Francuska kolej zamierza konkurować z tanimi liniami lotniczymi. Pracuje teraz nad koncepcją uruchomienia tanich połączeń

Publikacja: 06.06.2012 09:29

TGV jako low-cost we Francji

Foto: Bloomberg

W związku z kryzysem rośnie atrakcyjność podróżowania mniejszym kosztem. Francuska kolej SNCF zamierza uruchomić w I kwartale 2013 r. pierwsze połączenia superszybkimi pociągami TGV z Marne-la Vallee pod Paryżem do Marsylii i Montpellier na południu kraju z możliwością wyjścia z pociągu w Lyonie – podała rozgłośnia RTL, a za nią wszystkie ważniejsze media we Francji.

Prezes SNCF, Guillaume Pepy, wspomniał w grudniu, że przewoźnik pracuje nad kilkoma projektami ofert handlowych low-cost. W obecnym wariancie SNCF przewiduje jedną cenę biletu w wysokości niecałych 25 euro niezależnie od daty podróży.

Niska cena odbije się jednak na komforcie podróży. Składy będą liczyć cztery wagony dwupoziomowe, z miejscami siedzącymi w jednej klasie. Nie będzie wagonu restauracyjnego. Podróżni będą mieli prawo zabierać tylko jeden bagaż, za następne trzeba będzie płacić. Będzie to sprawdzane na peronie, wraz z biletami. Bilety będzie można kupować tylko w Internecie, bez możliwości ich zwrócenia w razie zmiany planów.

Tańsze bilety będą możliwe dzięki odprawianiu składów z dworców peryferyjnych, Marne-la-Vallee pod Paryżem, Saint-Exupery pod Lyonem, podobnie jak to robią tanie linie lotnicze, korzystające z lotnisk oddalonych od centrów miast czasem nawet o sto kilometrów.

Dodatkową oszczędność ma dać zlecenie kontrolerem przygotowania wagonów do następnego kursu. Dzięki nowym rozwiązaniom składy TGV będą zabierać 630 podróżnych zamiast 540 w tradycyjnej konfiguracji wagonów. Składy low-costowe będą wykonywać około 30 kursów powrotnych tygodniowo.

SNCF spodziewa się przewieźć w 2013 r. 1,6 mln podróżnych, w 2020 r. nawet 2,5 mln po osiągnięciu zysków w 2017 r.

Kolej nie podjęła jeszcze decyzji, czy np. będzie honorować kary uprawniające do zniżek (młodzież w wieku 12 - 25 lat, emeryci). Jedno jest pewne: cena biletów nie będzie stała.

Obsługa składów będzie musiała dostosować się do nowych warunków pracy, kontrolerzy będą  mieć więcej zajęć, stracą niektóre premie. Mycie i serwisowanie pociągów będzie robione szybciej i nocami, aby zwiększyć ich przebieg  z 45 tys. km rocznie do 88 tysięcy.

W związku z kryzysem rośnie atrakcyjność podróżowania mniejszym kosztem. Francuska kolej SNCF zamierza uruchomić w I kwartale 2013 r. pierwsze połączenia superszybkimi pociągami TGV z Marne-la Vallee pod Paryżem do Marsylii i Montpellier na południu kraju z możliwością wyjścia z pociągu w Lyonie – podała rozgłośnia RTL, a za nią wszystkie ważniejsze media we Francji.

Prezes SNCF, Guillaume Pepy, wspomniał w grudniu, że przewoźnik pracuje nad kilkoma projektami ofert handlowych low-cost. W obecnym wariancie SNCF przewiduje jedną cenę biletu w wysokości niecałych 25 euro niezależnie od daty podróży.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Turystyka
Kruche imperium „Królowej Zakopanego”
Turystyka
Nie tylko Energylandia. Przewodnik po parkach rozrywki w Polsce
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta