Koniec marzeń o szybkiej kolei

Linia kolejowa dużej prędkości z Warszawy do Poznania nie powstanie przed 2030 rokiem - zapowiedział w środę minister transportu Sławomir Nowak

Publikacja: 07.12.2011 15:02

Koniec marzeń o szybkiej kolei

Foto: Bloomberg

Zgodnie z deklaracjami rządu, jeszcze sprzed miesiąca, budowa linii miała rozpocząć się w 2014 - 2015 roku. Pierwsze pociągi miały jeździć między Warszawą a Poznaniem i  Wrocławiem przez Łódź z prędkością ok. 350 km na godzinę już w 2020 roku.

Kilka tygodni temu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowała nawet wstępny przebieg linii Warszawa - Poznań.

Nowak wyjaśnił na konferencji, że kolej skupi się na rewitalizacji istniejących linii, a nie "na kosztownych marzeniach". - Kolej potrzebuje wielkiej modernizacji. A żeby efekty były widoczne jak najszybciej, musimy remontować tory, a nie wydawać pieniądze na nowe projekty -  powiedział minister.

Jak dodał, rząd nie rezygnuje z projektu, tylko odsuwa go w czasie. Rozpoczęte prace przygotowawcze mają zostać zakończone. Przetarg na wybór doradcy finansowego, który miał pomóc w złożeniu planu finansowego będzie unieważniony.

Rząd zakładał wcześniej, że budowa szybkiej kolei będzie realizowana w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Polska na przygotowanie inwestycji - dokumentacja i wykup gruntów - dostała 250 mln zł z Unii Europejskiej.

Szacowany koszt budowy linii sięgał 20 mld zł.

Zgodnie z deklaracjami rządu, jeszcze sprzed miesiąca, budowa linii miała rozpocząć się w 2014 - 2015 roku. Pierwsze pociągi miały jeździć między Warszawą a Poznaniem i  Wrocławiem przez Łódź z prędkością ok. 350 km na godzinę już w 2020 roku.

Kilka tygodni temu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowała nawet wstępny przebieg linii Warszawa - Poznań.

Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: W Grecji Mitsis nie do pobicia
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017 pomaga w pracy agenta
Turystyka
Kompas Wakacyjny 2017: „Strelicje" pokonały „Ślicznotkę"
Turystyka
Turcy mają nowy pomysł na all inclusive
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Turystyka
Włoskie sklepiki bez mafijnych pamiątek