Kolejny aspekt, to znaczący wzrost sprzedaży we własnych kanałach, które w obecnej sytuacji (ograniczenie tempa ekspansji rozwoju sieci) funkcjonują przy coraz niższych kosztach krańcowych i generują w ten sposób efektywność mającą już znaczny wpływ na wyniki spółki jako całości.
Trzeci element wart pamiętania to niespotykane przeceny w tym sezonie głównie imprez typu sun&beach, i to zwłaszcza na niektórych kierunkach. W działalności Rainbow istotną rolę odgrywają jednak wycieczki objazdowe, które tak niekorzystnym trendom nie podlegały – wyjaśnia Betlej.
Choć raczej nie ma wątpliwości, że wyniki roczne tego biura podróży będą słabsze niż przed rokiem. Główne pytanie stanowi jednak kwestia ich relacji z wynikami innych touroperatorów i z oczekiwaniami inwestorów, co zadecyduje o przyszłych notowaniach akcji tego organizatora – kończy ten wątek autor.
100 złotych taniej niż przed rokiem
Na podstawie analizy cen wycieczek w ofertach biur podróży z wylotem w okresie 1 - 7 października 2018 roku, czyli w pierwszym pełnym tygodniu tego miesiąca, zebranych 27 września, Traveldata stwierdziła, że średnia cena spadła w ciągu tygodnia o 66 złotych (poprzednio miał miejsce wzrost o 76 złotych, wcześniej spadek o 103 złote).
Zmiany średnich cen w ostatnim tygodniu obrazuje mapa.
W odniesieniu do sytuacji sprzed roku natomiast, Traveldata wyliczyła, że średnia cena była mniejsza o 98 złotych (wcześniej była niższa dla wyjazdów październikowych o 112, 150 i 112 złotych). Jednocześnie cena paliwa lotniczego była zdecydowanie wyższa niż przed rokiem (2,86 wobec 2,33 zł/litr, czyli o 22,7 procent). Ponieważ kurs złotego dla rozliczeń turystycznych pozostał na mniej więcej tym samym poziomie koszt zorganizowania wyjazdu rok do roku był o 75 - 85 złotych większy – wyjaśnia Betlej.
Powrót TUI do najniższych cen
Przechodząc do kolejnego wątku swojego materiału prezes Traveldaty wyjaśnia, że porównania zmian cen rok do roku u głównych organizatorów turystyki są „w warunkach bardzo zaawansowanego rynku last minute mniej adekwatne niż zwykle (zarówno obecnie jak i przed rokiem)". Dlatego postanowił pominąć zwykle dokonywane porównanie rok do roku średnich cen w ofertach organizatorów.
W liczbie najatrakcyjniejszych cen wycieczek – pisze dalej - czyli na pierwszym lub drugim miejscu w wypadku 24 kierunków i w trzech kategoriach hoteli, na pozycji lidera ponownie nastąpiła zmiana i powróciło na nią biuro TUI Poland – z liczbą 27 takich ofert, wyprzedzając nieco Itakę (24 oferty) i Rainbow (19 ofert). Najwięcej korzystnych propozycji z niższych i średnich półek cenowych (3* i 4*) miały biura Itaka i TUI Poland, a w ofercie premium (5*) przodowało biuro TUI Poland przed Itaką i Rainbow.
Najwięcej najtańszych wyjazdów do Egiptu proponowały Sun & Fun (5), Rainbow i TUI Poland (po 3), a do Grecji TUI Poland (8), Itaka (7) i Grecos Holiday (6). Z kolei w wypadku wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie - Itaka (7) i Rainbow (6). Do Turcji najtaniej zabierał klientów Rainbow (4 oferty) i TUI Poland (3). Do Tunezji natomiast Itaka (2 oferty).
W obecnym zestawieniu skład czołowej siódemki organizatorów pozostał taki sam, a niedużym zmianom uległa jedynie kolejność zajmowanych miejsc. O jedną pozycję (z 4 na 3) awansowała Itaka (znacząca zniżka cen), a z 3 na 4 przesunęło się biuro Prima Holiday (niewielki spadek cen). Z powody zwyżki z 5 na 7 pozycję przesunął się Coral Travel, a odwrotny ruch wykonał Rainbow.