UOKiK: Koronawirus upoważnia do zerwania umowy z biurem podróży

Fot. AFP

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował pismo swojego prezesa Tomasza Chróstnego. Prezes przypomina prawa klientów biur podróży i linii lotniczych.

Jak czytamy w komunikacie, w związku z wykryciem przypadków zarażenia koronawirusem w Europie wielu konsumentów zastanawia się, czy może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy. Dlatego UOKiK przypomina informacje o prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców w takich przypadkach.

CZYTAJ TEŻ: Podróżujący do Azji mogą stracić, odwołując wyjazd z powodu koronawirusa

Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach jeśli wystąpiły „nieuniknione i nadzwyczajne” okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu pieniędzy, które wpłacił, nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.

– W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w dokumencie. – Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. W wypadku wątpliwości klientów biur podróży zachęcam do korzystania z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta

W przypadku szacowania ryzyka, jakie wiąże się z wyjazdem do danego miejsca „pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO) – komunikaty te mogą dla konsumenta stanowić uzasadnienie wystąpienia owych nagłych i nieprzewidzianych okoliczności, w tym związanych z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży” – wyjaśnia UOKiK.

Jeśli chodzi o bilety lotnicze, to nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku nadzwyczajnych okoliczności. „Do czasu wykonania usługi można – co do zasady – dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy. Przewoźnik może jednak zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian. Kwestie te – ponieważ nie reguluje ich prawo lotnicze – określają regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy”.

ZOBACZ TAKŻE: Koronawirus – czy odwołując urlop, można liczyć na zwrot kosztów?

– Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży – dodaje Chróstny. – Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację, aby uniknąć zagrożenia zdrowia pasażerów.

W wypadku wątpliwości natury prawnej, zachęcamy do korzystania z darmowych porad konsumenckich świadczonych przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów – radzi UOKiK.

CZYTAJ WIĘCEJ: Kwarantanna – kto płaci za pobyt w hotelu?

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Włochy odmrażają gospodarkę, ale o turystyce nie ma mowy

4 maja we Włoszech ruszą ponownie fabryki, a także wznowiona zostanie praca na placach ...

Boeing: Przylecą nowe samoloty dla LOT-u

LOT postawił na Boeinga jeszcze w latach 80. Jest pierwszą linią europejską, która zamówiła ...

Majorka nie tak popularna jak przed rokiem

W czerwcu średnie obłożenie hoteli na Majorce wyniesie 50-60 procent. To o 15 punktów ...

Itaka: Na lato lecimy do Miami

Biuro podróży Itaka wprowadza wyjazdy na wczasy, wycieczki objazdowe i rejsy na Florydzie. To ...

Dyrektor PPL: Nie dam wszystkim podwyżki

– Na pewno nie spełnię żądania, żeby wszystkim pracownikom dać podwyżki – mówi dyrektor ...

Czartery napędzają wrocławskie lotnisko

O prawie 19 procent rok do roku wzrosła w maju liczba pasażerów korzystających z ...