Polska wódka doczekała się swojego muzeum

– Mamy je! Mamy Muzeum Polskiej Wódki! Pierwsze na warszawskiej Pradze, w Warszawie, w Polsce i na planecie Ziemia – mówi Andrzej Szumowski, prezes Fundacji Polska Wódka. Za tydzień w zabytkowej Warszawskiej Wytwórni Wódek „Koneser” podwoje otworzy Muzeum Polskiej Wódki

Publikacja: 06.06.2018 07:59

Polska wódka doczekała się swojego muzeum

Foto: materiały prasowe

– Panie i Panowie, mamy je! Mamy Muzeum Polskiej Wódki! Pierwsze na warszawskiej Pradze, w Warszawie, w Polsce i na planecie Ziemia – tymi słowami przywitał tłumnie przybyłych na wczorajszą konferencję dziennikarzy Andrzej Szumowski, prezes Fundacji Polska Wódka (prowadzenie Muzeum Polskiej Wódki jest jednym z jej statutowych celów). Prezentacja placówki odbyła się tydzień przed oficjalnym otwarciem zaplanowanym na 12 czerwca.

Muzeum ma stać się, wedle założeń jego twórców, jednym z najjaśniejszych punktów na turystycznej mapie Warszawy, wizytówką stolicy i kulturalnym centrum jej prawobrzeżnej części. Strategia marketingowa zakłada między innymi nawiązanie współpracy z biurami podróży w Polsce i za granicą i ściągnięcie dużych grup turystów. Jak zapowiedział Robert Zydel, dyrektor Biura Marketingu Miasta Urzędu m.st. Warszawy, przy muzeum powstanie również pierwszy po tej stronie Wisły punkt informacji turystycznej.

– Wódka to jeden z nieodłącznych atrybutów polskości, część naszej historii, tradycji i kultury, dziedzictwo, z którego powinniśmy być dumni. Obecnie jest to jedyny polski produkt o zasięgu globalnym, ceniony za swój smak i jakość na całym świecie. Tak jak nie ma Francji bez koniaku i szampana, Wielkiej Brytanii bez ginu i szkockiej whisky, a Meksyku bez tequili, nie ma też Polski bez polskiej wódki – mówił Andrzej Szumowski. – Muzeum jest hołdem dla ponad 500-letniej historii naszego narodowego trunku. W tym roku wraz z jego otwarciem rozpoczyna się dla polskiej wódki nowa era. Chcemy, aby przyjeżdżający do Warszawy Polacy i obcokrajowcy nawiedzali muzeum i stawali się ambasadorami czy wręcz apostołami polskiej wódki na świecie – obwieścił Szumowski.

Nazwa „polska wódka” została zagwarantowana w traktacie akcesyjnym Polski do Unii Europejskiej. Na unijnej liście chronionych oznaczeń geograficznych trunek figuruje od 2006 roku. Dopełnieniem wpisu na listę jest ustawa polskiego Sejmu z 2013 roku definiująca polską wódkę: może być ona produkowana wyłącznie z polskich surowców – żyta, pszenicy, pszenżyta, jęczmienia, owsa lub ziemniaków, a wszystkie etapy produkcji muszą przebiegać na terytorium Polski. – Oznaczenie geograficzne to nie tylko stempel na butelce. To tradycja, jakość i know-how wytwórców. Oznaczenie geograficzne ma też swój aspekt biznesowy i odgrywa kluczową rolę w promocji. Każdy produkt oznaczony geograficznie jest średnio dwa i pół raza droższy od tego bez oznaczenia. Na świecie produkuje się „vodkas”, ale kolebką prawdziwej wódki jest Polska – wyjaśnia Andrzej Szumowski.

Muzeum Polskiej Wódki mieści się w zabytkowym budynku zakładu rektyfikacji Warszawskiej Wytwórni Wódek „Koneser” przy ulicy Ząbkowskiej, w której w latach międzywojennych powstały receptury najsłynniejszych polskich wódek, takich jak Wyborowa, Luksusowa czy Żubrówka. Aranżację wnętrz i zaprojektowanie ekspozycji powierzono pracowni architektonicznej Nizio Design International (stworzyła ona również między innymi koncepcję ekspozycji Muzeum Historii Żydów Polskich Polin i Muzeum Powstania Warszawskiego). – Muzeum Polskiej Wódki to dla architekta ciekawe wyzwanie. Zadaniem moim i mojego zespołu było tchnięcie nowego życia w poindustrialne mury dawnej fabryki wódek, wykreowanie w zabytkowym obiekcie przestrzeni, w której scenografia, multimedia i interaktywne stanowiska pozwolą gościom odczuć wszystkimi zmysłami ducha tego miejsca – mówi właściciel pracowni Mirosław Nizio.

– Muzeum Polskiej Wódki to nie tylko instytucja poświęcona historii tego trunku. Polska wódka jako część naszej tożsamości kulturowej daje możliwość pokazania całego spektrum tematów z zakresu architektury, designu, sztuki czy kulinariów – dodaje Nizio.

O stworzenie logotypu poproszono wybitnego grafika Andrzeja Pągowskiego, który motywem przewodnim logo uczynił kieliszki.

Godzinna trasa zwiedzania prowadzi przez pięć naszpikowanych nowoczesnymi technologiami galerii tematycznych i kameralną salę kinową. Interaktywne ekspozycje, łącząc poznawanie z przeżywaniem, przybliżają kilkuwiekową historię polskiej wódki, ewolucję technologii jej wytwarzania, tradycje i zwyczaje z nią związane i jej wpływ na polską kulturę. Na koniec pełnoletni goście mogą spróbować polskiej wódki – żytniej, pszenicznej i ziemniaczanej. – Bez degustacji nie da się zrozumieć, czym jest polska wódka – mówi Mirosław Nizio.

W muzeum działać będzie również całodobowe bistro WuWu, restauracja Zoni zawiadywana przez szefa kuchni Aleksandra Barona, bar 3 serwujący między innymi koktajle na bazie polskiej wódki, a także Pijalnia Czekolady E. Wedel. Prace nad Muzeum Polskiej Wódki rozpoczęły się maju 2014 roku i pochłonęły około 30 milionów złotych. Głównym inwestorem jest francuski koncern Pernod Ricard, właściciel m.in. marki Wyborowa. Placówka otrzymała również 2,5 miliona złotych dofinansowania z funduszy unijnych.

Muzeum jest częścią pięciohektarowego kompleksu fabrycznego Konesera, który pod koniec września, po trwającej 11 lat rewitalizacji, otwarty zostanie jako Centrum Praskie Koneser. To wspólny projekt dwóch firm deweloperskich: Liebrecht & wooD i BBI Development. Przewiduje on stworzenie przestrzeni łączącej funkcje mieszkaniowe, handlowe, biznesowe i kulturalne poprzez adaptację pod nadzorem konserwatorskim zabytkowych budynków i budowę nowych, ale wpisujących się w klimat i architekturę historycznego Konesera. Powstaje tu m.in. Moxy Warsaw Praga – pierwszy w Polsce hotel należącej do Marriota marki Moxy z 141 pokojami w budynku dawnej destylarni. Znajdzie się też miejsce dla ponad 30 przybytków gastronomicznych, targu zdrowej żywności, sklepów, biur i centrum konferencyjnego. W zabytkowych loftach i tak zwanych soft loftach (nowych, ale stylizowanych na stare budynkach) powstają mieszkania. W Centrum Praskim Koneser działa już stworzony przez Google inkubator przedsiębiorczości Campus Warsaw, jeden z czterech w Europie i ośmiu na świecie tego typu „campusów”. Ważną rolę w przestrzeni Konesera odgrywać będą trzy publiczne place pomyślane jako sceneria dla wydarzeń kulturalnych czy jarmarków. Przy najważniejszym z nich – Placu Konesera, pod numerem 1 działać będzie Muzeum Polskiej Wódki.

– Centrum Praskie Koneser to projekt kompletny, dzieło sztuki. Nie tylko urzeka piękną architekturą i walorami estetycznymi, jest również odzwierciedleniem trendów, idei i wartości cechujących czasy, w których powstawało. Koneser jest oryginalny, prawdziwy, otwarty, różnorodny. Oferuje radosne doświadczanie chwili i życia – zachwala dyrektor generalna Liebrecht & wooD Poland Magdalena Bartkiewicz-Podoba. Otwarcie Praskiego Centrum Koneser planowane jest na ostatni weekend września.

Muzeum Polskiej Wódki będzie czynne siedem dni w tygodniu. Bilet kosztuje 40 zł. Od 7 czerwca można rezerwować wstęp internetowo na stronie muzeumpolskiejwodki.pl, a od 12 czerwca kupić bilet w kasie muzeum.

– Panie i Panowie, mamy je! Mamy Muzeum Polskiej Wódki! Pierwsze na warszawskiej Pradze, w Warszawie, w Polsce i na planecie Ziemia – tymi słowami przywitał tłumnie przybyłych na wczorajszą konferencję dziennikarzy Andrzej Szumowski, prezes Fundacji Polska Wódka (prowadzenie Muzeum Polskiej Wódki jest jednym z jej statutowych celów). Prezentacja placówki odbyła się tydzień przed oficjalnym otwarciem zaplanowanym na 12 czerwca.

Muzeum ma stać się, wedle założeń jego twórców, jednym z najjaśniejszych punktów na turystycznej mapie Warszawy, wizytówką stolicy i kulturalnym centrum jej prawobrzeżnej części. Strategia marketingowa zakłada między innymi nawiązanie współpracy z biurami podróży w Polsce i za granicą i ściągnięcie dużych grup turystów. Jak zapowiedział Robert Zydel, dyrektor Biura Marketingu Miasta Urzędu m.st. Warszawy, przy muzeum powstanie również pierwszy po tej stronie Wisły punkt informacji turystycznej.

Pozostało 86% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Brytyjski MSZ ostrzega turystów przed wyjazdami do Egiptu, Tunezji i Maroka
Zanim Wyjedziesz
Pozytywne doświadczenia w podróży mogą poprawić kondycję fizyczną i psychiczną
Zanim Wyjedziesz
Plaże Majorki umierają. "Musimy oddać morzu, co mu ukradliśmy"
Zanim Wyjedziesz
Szanghaj ma największy na świecie stok narciarski pod dachem
Zanim Wyjedziesz
Jedziesz do Hiszpanii? Przygotuj się na wiele nowych pytań o twoje dane