Światowa Organizacja Turystyki: Otwórz umysł, zjedź z utartego szlaku

Ludzie powinni być bardziej otwarci na nowe kierunki podróży - uważa Światowa Organizacja Turystyki. I inicjuje akcję „Turystyka otwiera umysły” („Tourism opens minds”), w której namawia do promowania nowych i niedocenianych miejsc.

Publikacja: 05.10.2023 14:36

Ludzie częśto jeżdżą utartymi szlakami, boją się spróbować z nich zboczyć - uważa UNWTO

Ludzie częśto jeżdżą utartymi szlakami, boją się spróbować z nich zboczyć - uważa UNWTO

Foto: AFP

Analizy pokazują, że światowa turystyka jest na dobrej drodze do odzyskania od 80 do 95 procent ruchu z 2019 roku. Martwi jednak, że ludzie w dalszym ciągu kierują się przy wybieraniu celów podróży starymi wzorcami. Niewielka ich część jest gotowa szukać nowych, mało znanych kierunków. 66 procent chce jechać gdzieś, gdzie będzie się czuć znajomo, a niemal połowa przyznaje, że nie lubi wyjeżdżać do miejsc, o których niewiele wie.

Czytaj więcej

Rodos dziękuje stałym bywalcom. Dyplom dla Polaka. Rekordzista 70. raz na wyspie

Wyniki są o tyle zaskakujące, że spośród osób, które decydują się odwiedzić nowe miejsca, 83 procent przyznaje, że wraca do nich ze zmienioną wizją lub poszerzonymi wiadomościami. To właśnie dlatego UNWTO zachęca do większego zaangażowania na rzecz promowania mało znanych destynacji.

Ludzie, zboczcie z drogi

Do programu mogą przystępować konsumenci, przedsiębiorcy i kraje – celem jest złagodzenie skutków turystyki masowej, wspieranie poznawania się i tolerancji, ochrona środowiska i zrównoważony rozwój. – Aby zapewnić dobrobyt na świecie, musimy współpracować, żeby każdy kraj mógł korzystać z potencjału turystyki – mówi cytowany w komunikacie sekretarz generalny UNWTO Zurab Pololikashvili. – Turystyka może pełnić rolę jednoczącą, wspierającą zrozumienie kulturowe i wzmacniającą więzi między społeczeństwami, może też propagować ochronę środowiska. Inicjatywa „Turystyka otwiera umysły” jest zaproszeniem dla podróżnych do poszerzania horyzontów i odkrywania niezbadanych zakątków naszego świata. W ten sposób nie tylko poznaje się piękno różnorodnych miejsc, ale także rozwija poszanowanie dla kultur i ludzi, którzy nazywają te miejsca domem – dodaje.

Inicjatywa została zainaugurowana w Rijadzie podczas obchodów Światowego Dnia Turystyki, 27 września.

Arabia Saudyjska czeka na turystów

Minister turystyki Arabii Saudyjskiej Ahmed Al-Khateeb podkreślał w czasie wydarzenia, że jego kraj od początku swojej drogi rozwoju sektora turystycznego angażuje się w jego wzmacnianie i oddziaływanie w wymiarze międzynarodowym. – Nasz wkład obejmuje kluczowe partnerstwa, takie jak otwarcie biura UNWTO na Bliskim Wschodzie w Rijadzie, utworzenie Szkoły Podróży i Gościnności i zorganizowanie rekordowych wydarzeń, Światowego Forum WTTC i Światowego Dnia Turystyki UNWTO – wymienia.

Czytaj więcej

Do Arabii Saudyjskiej Polacy wjadą z wizą elektroniczną

W czasie obchodów delegaci zostali poproszeni o wyrażenie zobowiązania do działań na rzecz popularyzacji mniej znanych miejsc i ochrony środowiska poprzez zachęcanie do odwiedzania nie tylko znanych kierunków, ale też tych, które się dopiero odkrywa, a także do większego otwarcia na nowe kultury i miejsca.

Analizy pokazują, że światowa turystyka jest na dobrej drodze do odzyskania od 80 do 95 procent ruchu z 2019 roku. Martwi jednak, że ludzie w dalszym ciągu kierują się przy wybieraniu celów podróży starymi wzorcami. Niewielka ich część jest gotowa szukać nowych, mało znanych kierunków. 66 procent chce jechać gdzieś, gdzie będzie się czuć znajomo, a niemal połowa przyznaje, że nie lubi wyjeżdżać do miejsc, o których niewiele wie.

Wyniki są o tyle zaskakujące, że spośród osób, które decydują się odwiedzić nowe miejsca, 83 procent przyznaje, że wraca do nich ze zmienioną wizją lub poszerzonymi wiadomościami. To właśnie dlatego UNWTO zachęca do większego zaangażowania na rzecz promowania mało znanych destynacji.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Zanim Wyjedziesz
Międzynarodowe Targi Turystyczne ITTF Warsaw 2024: święto branży turystycznej w sercu Warszawy – innowacje, inspiracje i niezapomniane podróże
Zanim Wyjedziesz
Ruszają jarmarki świąteczne. Brytyjczykom bardzo opłaca się przylecieć do Polski
Zanim Wyjedziesz
Chemnitz w roli Europejskiej Stolicy Kultury 2025. „Zobacz to, co niewidoczne”.
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Zanim Wyjedziesz
Egipt ożywia starożytne pamiątki. Z pomocą technologii cyfrowej